این درجه حرارت کرونا را نابود می کند

کدخبر: ۳۶۹۳۴۶
اقتصادنیوز : دانشمندان اعلام کردند کووید ۱۹ به میزان زیادی نسبت به درجه حرارت محیط آسیب پذیر است.
این درجه حرارت کرونا را نابود می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت از ماه سپتامبر تاکنون به طور میانگین روزانه بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ تن در جهان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند. آمار روزانه مبتلایان به کرونا در کره زمین هم اینک به نیم میلیون نفر نزدیک شده است. از این رو، دولت‌ها به سختی می‌کوشند مانع از روند افسار گسیخته شیوع این بیماری شوند.

مقامات بهداشتی تاکید دارند رعایت نکات بهداشت فردی شامل شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک می‌تواند راهکاری ساده، اما موثر برای قطع زنجیره شیوع کووید ۱۹ در جامعه باشد. یکی دیگر از نکاتی که دانشمندان همواره بر آن تاکید دارند ضدعفونی کردن مداوم سطوح و محیط است، زیرا کووید ۱۹ می‌تواند برای مدت طولانی روی اجسام باقی بماند.

یافته‌های محققان استرالیایی نشان می‌دهد کووید-۱۹ می‌تواند برای هفته‌ها روی پول، لیوان و دیگر سطوح باقی بماند. آنها اعلام کردند برخی جنبه‌های این تحقیقات حقایق ترسناکی را آشکار می‌کند. برای مثال، دانشمندان مشاهده کردند ویروس کرونا به شدت قدرتمند شده است و می‌تواند برای ۲۸ روز روی سطوحی مانند صفحه تلفن همراه هوشمند و اسکناس در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد باقی بماند، این در حالی است که ویروس آنفلوآنزا تنها می‌تواند برای ۱۷ روز روی این سطوح زنده بماند.

دانشمندان می‌گویند اگر چه کووید ۱۹ نسبت به ویروس آنفلوآنزا روی سطوح مقاوم‌تر و بادوام‌تر است، اما این ویروس همانند سایر ویروس‌های خانواده کرونا نسبت به افزایش دما بسیار آسیب پذیر است. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که دمای محیط به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد طول عمر ویروس کرونا روی سطوح به کمتر از یک روز کاهش می‌یابد. یافته‌های محققان استرالیایی این موضوع را تایید می‌کند که ویروس کرونا در هوای سرد طول عمر بیشتری نسبت به هوای گرم دارد به همین دلیل هم در فصول سرد سال بر شدت شیوع و مرگبار بودن کرونا افزوده می‌شود.

دانشمندان آمریکایی نیز به تازگی در تحقیقات خود اعلام کردند ویروس کرونا به شدت نسبت به افزایش دمای محیط حساس بوده و به راحتی در دما‌های بالا از بین می‌رود. شواهد نشان می‌دهد کووید ۱۹ در دمای ۶۵ درجه سانتیگراد به طور کامل نابود می‌شود. با این حال، در دمای کمتر از ۶۵ درجه نیز در صورت مداومت این ویروس بسیار آسیب پذیر بوده و با گذشت زمان از بین می‌رود. دانشمندان می‌گویند در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه سانتیگراد ظرف ۲۰ دقیقه ویروس کرونا نابود می‌شود. این در حالی است که با افزایش درجه حرارت به ۷۵ درجه سانتیگراد تنها ظرف ۳ دقیقه تمامی ویروس‌ها نابود می‌شوند.

تحقیقات مشابه دیگر هم نشان داد در محیط آزمایشگاهی و در ۷۰ درجه سانتیگراد تنها ۵ دقیقه زمان برای نابودی کووید ۱۹ نیاز است. با این وجود، برای پاک کردن ابزار و وسایل نیازمند اختصاص وقت بیشتری برای مقابله با ویروس است. تحقیقات «مرکز بیماری‌های عفونی در حال ظهور» نشان داد برای استرلیزه کردن ماسک پزشکی N۹۵ به وسیله گرما، باید نزدیک به یک ساعت این ماسک‌ها را در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد قرار داد تا به طور کامل تمامی ویروس‌های کرونا نابود شود.

چگونه در زندگی شخصی با استفاده از گرما ویروس کرونا را نابود کنیم؟

حقیقت این است که یافته‌های دانشمندان درباره درجه لازم برای نابودی کووید ۱۹ شامل حرارت بسیار بالاست و ما در زندگی روزمره به ندرت با چنین دما‌هایی سر و کار داریم. بسیاری از ماشین‌های لباسشویی درجه حرارت ۷۰ درجه سانتیگراد را برای شستشو ندارند. با این حال، نباید نگران باشید، زیرا ترکیب مواد شوینده و آب گرم می‌تواند به راحتی و به طور موثر ویروس کرونا را حین شستشو به وسیله ماشین لباسشویی یا حتی در شستشوی دستی نابود کند. بهتر است در شستشوی دستی مدتی لباس‌ها را در آب گرم و مواد شوینده غوطه ور کنید تا گرما بتواند به طور موثرتر ویروس‌ها را از بین ببرد.

 برای شستن لباس‌های پارچه‌ای و حتی ماسک‌های قابل شستشو رعایت موارد ذیل توصیه می‌شود:

۱- از گرم‌ترین آب ممکن که به پارچه لباس هایتان آسیب وارد نکند برای فرآیند شستشو بهره ببرید.

۲- از پودر‌های لباسشویی  یا سفید کننده‌های مناسب در روند شستشو استفاده کنید. در صورت شستن لباس‌های سفید و روشن استفاده از سفید کننده باعث نابودی قطعی کووید ۱۹ می‌شود همچنین ترکیب پودر لباسشویی و گرمای آب می‌تواند به سهولت ویروس‌ها را از البسه پاک کند.

۳- پس از آنکه روند شستشو با ماشین لباسشویی به پایان رسید بلافاصله لباس‌ها را در خشک کن قرار دهید تا روند نابودی ویروس به طور قطعی طی شود. اطمینان حاصل کنید از درجه حرارت بالا برای روند خشک کردن لباس‌ها استفاده شود و نیز تمامی لباس‌ها به طور کامل خشک شده و رطوبتی نداشته باشد. کسانی که به صورت دستی لباس‌های خود را می‌شویند بهتر است پس از شستشوی کامل، لباس‌ها را در زیر نور مستقیم خورشید خشک کنند.

۴- تاکید می‌شود در روند شستشوی لباس‌های آلوده حتماً دستکش به دست داشته باشید. در غیر این صورت پس از قرار دادن لباس‌های آلوده در ماشین لباسشویی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

استفاده از گرما برای نابودی ویروس کرونا در مواد غذایی

تحقیقات نشان داده است احتمال انتقال کووید ۱۹ از طریق مواد غذایی پخته شده بسیار ناچیز است. براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی مشاهده نشده است. از این رو، نباید نسبت به خرید مواد غذایی و احتمال ابتلا به کرونا نگران باشید.

با این وجود، توصیه می‌شود چرخه پخت مواد غذایی به طور کامل طی شود. برای مثال گوشت و تخم مرغ را به طور کامل بپزید. با این حال، این بدان معنا نخواهد بود که این مواد حامل کووید ۱۹ هستند و این اقدامات صرفاً جهت پیشگیری است.

 ضدعفونی کردن سطوح و محیط

به طور کلی استفاده از درجه حرارت بالا برای نابودی ویروس کرونا در محیط و روی سطوح گزینه ایمن و موثر تلقی نمی‌شود. به جای این کار، برای ضدعفونی کردن سطوح از مواد ضدعفونی کننده مورد تایید مراجع بهداشتی استفاده کنید همچنین برای داشتن محیطی عاری از ویروس داشتن سیستم تهویه مناسب توصیه می‌شود. باز کردن مرتبط پنجره‌ها به طوری که دستکم هر ۱۰ دقیقه یک بار هوا به طور کامل در داخل محیط عوض شود از اقدامات موثر و بی هزینه است.

چه اقداماتی را نباید انجام داد؟

برخی به اشتباه تصور می‌کنند از آنجا که درجه حرارت بالا برای نابودی ویروس کرونا مفید است، قرار گرفتن در گرمای بالا باعث نابودی ویروس می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تاکید دارد: حمام آب داغ، دوش آب گرم، نشستن بلند مدت در سونای بخار یا خشک و  در معرض هوای گرم قرار گرفتن مانند استفاده از سشوار هیچ تاثیری در نابودی کووید ۱۹ ندارد. در این روش‌ها گرمای لازم برای نابودی ویروس کرونا تولید نمی‌شود و تنها فرد با زیاده روی در این کار می‌تواند به بدن خود آسیب وارد کند.

شاید این موضوع را شنیده باشید که نور خورشید و اشعه UV می‌تواند باعث نابودی کووید ۱۹ شود. با این وجود، قرار گرفتن زیاد در مقابل تابش نور خورشید به هیچ عنوان ایده مناسبی نیست. تحقیقات متعدد نشان داده است زیاده روی در حمام آفتاب می‌تواند باعث صدمات جدی به بدن و سرطان پوست شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید