اظهار نظر نتانیاهو ترامپ را متنبه کرده است؟

کدخبر: ۳۶۹۴۹۵
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در زمان حضور در کاخ سفید هرچه در توان داشته در خدمت رژیم صهیونیستی و نتانیاهو قرار داده است ولی به نظر می رسد اظهارات اخیر نتانیاهو درآستانه انتخابات آمریکا ترامپ را متنبه کرده باشد.
اظهار نظر نتانیاهو ترامپ را متنبه کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی پس از بحرین و امارات با میانجیگری آمریکا جدیدترین خدمتی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا برای دولت تندرو بنیامین نتانیاهو انجام داده است. انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های جولان، تنظیم قرارداد صلحی میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان که مردم فلسطین را از همه حقوق خود محروم می‌کرد و خروج از توافق هسته ای با ایران و به راه انداختن کارزار فشار حداکثری علیه تهران از خوش خدمتی‌های ترامپ به نتانیاهو در زمان حضور در کاخ سفید بوده است.

اما اکنون در آستانه انتخابات آمریکا و در شرایطی که نظرسنجی‌ها از وضعیت نامطلوب ترامپ در انتخابات پیش رو و احتمال شکست وی خبر می‌دهند، بنیامین نتانیاهو در یک موضع گیری نشان داد که تنها منافع برای او اهمیت دارد و ترامپ جز بازیچه ای در دستان او نبوده است.

نتانیاهو چند روز پیش با درخواست ترامپ برای انتقاد از نامزد دموکرات آمریکا خودداری کرد و حاضر نشد بنا به درخواست ترامپ از بایدن انتقاد کند. ترامپ در مورد توافق عادی سازی روابط با سودان از نتانیاهو پرسید: آیا فکر می‌کنی که بایدن خواب آلود می‌تواند این توافق را به نتیجه برساند؟ آیا فکر می‌کنی که او می‌توانست چنین توافقی را بدست آورد؟ من که این طور فکر نمی‌کنم.

نتانیاهو بعد از اندکی تردید پاسخ داد: خب آقای رئیس جمهور، چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است ما کمک به صلح از سوی هر کسی در آمریکا را تمجید می‌کنیم و بسیار از آنچه که شما تاکنون انجام داده‌اید قدردانی می‌کنیم.

ترامپ پس از شنیدن این سخنان نتانیاهو لبخند از صورتش محو شد و گفت بله و به سمت یکی از خبرنگاران کاخ سفید چرخید و از او خواست که سوالش را بپرسد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم سیاست‌های کنونی ایالات متحده آمریکا در راستای توافقات صورت گرفته پیرامون عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل، گفته است: قصد ندارم درباره انتخابات آمریکا و رئیس جمهور آینده این کشور پیش‌گویی کنم. من در گذشته اختلافاتی با دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا داشته ام، از این رو حمایت هر کدام از این دو حزب برای رژیم اسرائیل مهم تلقی می‌شود.

تلاش نتانیاهو برای فاصله گرفتن از رئیس جمهور کنونی آمریکا به ویژه با توجه به خوش خدمتی‌های گسترده ترامپ به وی در سال‌های اخیر اهمیت زیادی دارد. ترامپ در زمان حضور در کاخ سفید بی محابا تمام ظرفیت‌های سیاسی اقتصادی نظامی و دیپلماتیک آمریکا را در اختیار لابی صهیونیستی قرار داد. بدون اینکه متوجه باشد این تلاش‌ها چه پیامدهایی بر منافع ملی ‌آمریکا می‌گذارد. آمریکای ترامپ با کنار گذاشتن رویه - میانجیگری ولو ظاهری- روسای جمهوری پیشین ‌آمریکا عملا تبدیل به کارگزار رژیم صهیونیستی شد و تقریبا تمام سیاستهای خاورمیانه ای آمریکا را در مسیر خواسته ها و امیال نتانیاهو تنظیم کرد و پیش برد.

اسرائیل سال ها به دنبال این بوده است که چالش بین ایران و آمریکا پایان پیدا نکند چرا که در آن صورت نخواهد توانست مقامات آمریکایی را برای حمایت از خود توجیه کند. رژیم صهیونیستی همواره سیاست‌های فرصت طلبانه ای را دنبال می‌کند که بتواند با کمک آنها دیگران را از اقدامات غیرانسانی خود علیه فلسطینیان و سیاستهای ضد انسانی خود گمراه کند.

خروج از توافق هسته ای با ایران به نفع رژیم صهیونیستی و تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بی شک ضربه بزرگی به اعتبار آمریکا در منطقه زد. اما اظهار نظر اخیر نتانیاهو نشان داد که او حتی به رئیس جمهوری که بیشترین خدمات را به اسرائیل کرده است، وفادار نیست.

واکنش‌های مقامات رژیم صهیونیستی نشان می دهد که آنها برای رسیدن به مقاصد غیرانسانی خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. حتی اگر این کار ضربه زدن به بزرگترین حامی و پشتیبان خود یعنی ایالات متحده باشد. صهیونیست‌ها به هیچ قاعده و قانونی جز رسیدن به اهداف خود آن هم به هر قیمت ممکن پایبند نیستند.

لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی در سیاست‌های آمریکا آنچنان تاثیرگذار هستند و نفوذی آنچنان قوی در هیات حاکمه آمریکا دارند که می توانند هر اقدامی را به سادگی انجام داده و سپس آن را انکار کنند و اقدام اخیر آنها یعنی به بازی گرفتن دونالد ترامپ تازه ترین اقدام آنها در این راستا است.

در هر صورت تا کمتر از ۱۰ روز دیگر سرنوشت انتخابات آمریکا روشن می شود. هنوز مشخص نیست که چه کسی ساکن بعدی کاخ سفید خواهد شد ولی انتظار می رود ترامپ به قدر کافی از اظهارات اخیر نتانیاهو متنبه شده باشد و نتایج خوش خدمتیهای خود به نتانیاهو را دیده باشد. حال باید دید در صورت انتخاب مجدد ترامپ او چه رویکردی در قبال نتانیاهو و رژیم صهیونیستی خواهد داشت وآیا کماکان ظرفیت‌های گسترده اقتصادی سیاسی نظامی و دیپلماتیک آمریکا را در خدمت اهداف فردی چون نتانیاهو قرار خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید