حسین الله کرم: در تفکر جریان مقاومت نیز موضوع مذاکره وجود دارد

کدخبر: ۳۶۹۶۰۵
یک استاد دانشگاه گفت: امروز مردم با توجه به وضعیتی که در جامعه دارند و با رشد شدید تورم ،بیکاری و مشکلاتی همچون کمبود دارو و...دست و پنجه نرم می کنند، به طور کامل به سمت جریان مقاومت سوق پیدا کرده اند.
حسین الله کرم: در تفکر جریان مقاومت نیز موضوع مذاکره وجود دارد

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، یک هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است، نظرسنجی ها حکایت از پیروزی بایدن دارند اما جمهوری خواهان خوشبین هستند که اتفاق چهارسال قبل دوباره تکرار شود و واقعیت انتخابات نتیجه ای مخالف نظرسنجی ها را رقم بزند.

در همین راستا، مشروح گفتگوی الله کرم درباره تأثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر معادلات داخلی ایران را در ادامه بخوانید.

*برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند پیروزی بایدن می تواند موقعیت حامیان مذاکره به طور مشخص اصلاح طلبان را در انتخابات ۱۴۰۰ تقویت کند و علی لاریجانی یا ظریف در این فضا شانس بیشتری برای پیروزی پیدا می کنند، نظر شما چیست؟

-امروز حامیان مذاکره با آمریکا در ایران اسلامی جایی ندارند زیرا مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. مذاکره در برجام برای بهبود معیشت مجاز شمرده شده بود وگرنه مذاکره با کسی که خون حاج قاسم را روی زمین ریخته به هیچ وجه مجاز نیست. مذاکره با کسی که دارو و کالاهای اساسی مردم را تحریم می کند مجاز نیست.

حاصل مذاکره در برجام اثر 500 درصدی تورم روی مسکن و 900 درصدی روی دلار و خودرو داشته است؛ از این رو پیروزی بایدن یا ترامپ فرقی برای وضعیت ما در مذاکره نخواهد داشت. خصوصا با مواضع جدیدی که آقای بایدن در حوزه سیاست خارجی اتخاذ کرد. 

*شما از نگاه حاکمیتی به موضوع نگاه کردید، آیا مردم نیز با توجه به تجربه برجام، اگر بایدن پیروز انتخابات شود به سمت آقایان لاریجانی یا ظریف در انتخابات 1400 گرایش پیدا نخواهند کرد؟

-مردم رقابت انتخابات 1400 را بین جریان مقاومت و جریان تسلیم می بینند. تسلیم طلبان اعتقاد به مذاکره دارند اما مذاکره ای که نتیجه عکس می دهد و در نهایت به ضرر کشور و مردم خواهد بود. ما در جریان مذاکرات الجزایر، قطنامه 598 و برجام نتایج چنین نگاهی را در مذاکره دیدیم. آمریکا هرچند براساس قرارداد الجزایر تعهد کرد در امور داخلی ایران مداخله نکند وپول های بلوکه شده ایران را بدهد و...اما هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نماند. در قطعنامه 598 نیز قرار بود به ایران غرامت پرداخت شود اما این اتفاق نیفتاد. در برجام نیز ایران به همه تعهداتش عمل کرد اما طرف مقابل در زمانی که باید به تعهداتش جامه عمل می پوشاند آمریکا از آن خارج شد و اروپا نیز به بهانه های مختلف از اجرای تعهداتش شانه خالی کرد. در مجموع مذاکره بر مبنای تفکر جریان تسلیم آن می شود که طرف مقابل در نهایت به آنچه متعهد شده عمل نمی کند و ما نیز در مواجهه با این عدم پایبندی ضمانتی در اختیار نداریم که به او فشار بیاوریم. 

امروز مردم با توجه به وضعیتی که در جامعه دارند و با رشد شدید تورم ،بیکاری و مشکلاتی همچون کمبود دارو و...دست و پنجه نرم می کنند، به طور کامل به سمت جریان مقاومت سوق پیدا کرده اند.

معتقدم به لحاظ تاریخی اگر جریان مقاومت درست عمل کند پیروز انتخابات 1400 است. درست عمل کردن به این معنا که دولتی جوان و انقلابی وحزب اللهی معرفی کند تا عادت بد 40 ساله وابستگی به نفت را در قالب اقتصاد مقاومتی تغییر دهد و اصلاح کند. دولتی که بتواند جایگزین دولت پیرمردها وپدر خوانده ها شود. البته در تفکر جریان مقاومت نیز موضوع مذاکره وجود دارد اما نه از نوعی که در تفکر جریان تسلیم طلب دنبال می شود بلکه با تمهیداتی جلو می رود که عواقب بدی برای جامعه رقم نخورد.

*آیا حامیان مقاومت به طور مشخص سعید جلیلی آرزوی پیروزی ترامپ را دارند چون با این اتفاق شانس آنها در ۱۴۰۰ بالاتر می رود؟ 

-ریاست جمهوری بایدن یا ترامپ برای جریان مقاومت تفاوتی نمی کند چون معتقد است باید به پسا انتخابات آمریکا توجه کرد. امروز ترامپ و بایدن هر دو به تقلب قطعی در انتخابات اشاره می کنند و موسسات نظرسنجی همسو با آنها نتایجی را عکس هم عرضه می دارند.لذا بعد از روز انتخابات آمریکا خواهیم دید که گروه های سفیدپوست نژاد پرست حاضر به پذیرش پیروزی بایدن نیستند یا برعکس مخالفان ترامپ نیز دیگر تمدید حضور 4 ساله او را در کاخ سفید بر نمی تابند. با این تفاسیر یک شکاف ساختاری و درگیری حاد و تمام عیار را در جامعه آمریکا بعد از 13 آبان شاهد خواهیم بود. 

*به نظر شما چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می شود؟

-شخصا معتقدم اغتشاش برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

*به نظر شما نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای شخصیتهایی مثل قالیباف و رییسی چه وضعیتی را به لحاظ جایگاه سیاسی رقم خواهد زد؟

-آقای قالیباف رئیس مجلس و آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در حال بسترسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند. این نشان می دهد که آنها در چارچوب جریان مقاومت دارند عمل می کنند. از آنجا که رویکرد مردم نیز در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به سمت تحکیم جریان مقاومت است بنابراین موقعیت آنها در جایگاه فعلی تحت مسئولیت شان مستحکم تر می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید