ترجیح روسیه رای آوردن ترامپ است یا بایدن؟

کدخبر: ۳۶۹۶۷۰
یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و بحث های گسترده در روسیه درباره نامزدی که برای این کشور مطلوب تر است جریان دارد و مقام‌ها و کارشناسان روس در این باره اظهار نظر می‌کنند.
ترجیح روسیه رای آوردن ترامپ است یا بایدن؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در رسانه های روسیه گزارش ها و تحلیلهای زیادی درباره مزیت ها یا زیان های پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا و  جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر می شود و اظهارنظر مقام ها و تحلیلگران روس حاکی از تمایل روس ها برای پیروزی ترامپ در انتخابات داردف هرچند که بطور مستقیم این علاقه مندی بویژه ازسوی مقام های روس اعلام نمی شود.

مقام های روس ترجیح می دهند که بی طرفی خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کنند و در هر مورد مناسب به این نکته اشاره می کنند که مسکو برای همکاری با واشنگتن با هر رئیس جمهوری که در این کشور به قدرت برسد خواه جمهوریخواه باشد یا دموکرات آمادگی دارد.

روس ها در این شرایط که نتایج نظرسنجی ها در آمریکا از احتمال زیاد پیروزی بایدن و راه یافتن وی به کاخ سفید خبر می دهد سعی می کنند محتاطانه رفتار کرده و علاقه مندی خود برای پیروزی ترامپ را که از نظر آنها روحیه ضدروسی کمتر از بایدن دارد، بروز نمی دهند.

انتقاد روسیه از بایدن

در هفته های اخیر روسیه دست کم دو مورد از اظهارات جو بایدن نامزد از حزب دموکرات آمریکا انتقاد کرده است. بایدن روز گذشته و در واکنش به اظهارات جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی. بی. اس اظهار کرد که روسیه بزرگترین تهدید علیه آمریکا در حوزه بین‌المللی و چین هم بزرگترین رقیب واشنگتن است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، این اظهارات بایدن را تاسف آور خواند و تصریح کرد: این موضوع (تهدید) حقیقت ندارد و در واقع علیه روسیه نفرت پراکنی می‌شود.

بایدن چندی پیش نیز اعلام کرد،  در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود و به آنچه که مداخله روسیه در امور این کشور خوانده بود پاسخ محکم و کوبنده خواهد داد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در آن زمان نیز واکنش نشان داده و ضمن رد هرگونه مداخله مسکو در انتخابات آمریکا گفت: اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «باج‌خواهی سیاسی» از مسکو است.

روس ها به دولت ترامپ عادت کرده اند

کارشناس مرکز تحقیقات آمریکای شمالی اندیشکده اقتصاد جهانی و مناسبات بین المللی آکادمی علوم روسیه معتقد است که هرچند که روابط روسیه و آمریکا در زمان حاضر در شرایط بد و پرتنشی قرار دارد اما دولت روسیه به ترامپ عادت کرده است.

سرگئی کیسیلتسین در مصاحبه با روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس چاپ مسکو با اشاره به تنش هایی که در دوره حکومت ترامپ بین روسیه و آمریکا بوجود آمد، اظهار داشت: ما در روابط با آمریکا به قابل پیش بینی بودن اقدامات نیاز داریم و در چهار سال گذشته به دولت ترامپ عادت کرده ایم.

به گفته  کیسیلتسین، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستورکار منفی آشکار و علنی در مورد روسیه ندارد.

وی افزود: ترامپ بر خلاف دموکرات ها که معتقدند دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دلیل مداخله روسیه باختند، روحیه ضدروسی ندارد

این کارشناس روس معتقد است که ترامپ هیچ گونه اقدامات خصمانه در مسائل دوجانبه با روسیه بکار نمی گیرد و به احتمال زیاد پیروزی وی در انتخابات، بهترین حالت در شرابط کنونی برای روسیه است.

کیسیلتسین از سوی دیگر به این نکته اشاره می کند که در صورتی که ترامپ بر سر قدرت بماند رویکرد کاهش تعهدات بین المللی آمریکا ادامه خواهد داشت و روسیه با عدم تمدید پیمان محدودیت تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ مواجه خواهد شد که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

بازسازی روابط آمریکا و اتحادیه اروپا به زیان روسیه

در دوره ریاست جمهوری ترامپ در چهار سال اخیر برای نخستین بار در چند دهه گذشته اختلافات اساسی و عمیق بین اتحادیه اروپا و آمریکا بوجود آمد که در عرصه اقتصادی و بازرگانی بیشتر نمایان شد.

روسیه از بروز اختلافات بین اتحادیه اروپا و آمریکا بهره سیاسی برد زیرا این مساله به کاهش سطح همبستگی آنها منجر و در نهایت باعث کاهش فشارهای غرب بر مسکو شد.

والری گاربوزوف رئیس اندیشکده مطالعات آمریکا و کانادا آکادمی علوم روسیه نیز براین باوراست که با راه یافتن بایدن به کاخ سفید، روابط آمریکا و اتحادیه اروپا بهبود یافته و به این دو متحد سنتی که در زمان حاضر از یکدیکر تا اندازه ای فاصله گرفته اند امکان خواهد داشت تا سیاست واحدی علیه روسیه بکار گیرند.

وی خاطرنشان کرد که سیاست کنونی تحریم روسیه ازسوی آمریکا در سال ۲۰۱۴میلادی شکل گرفت و براساس آن واشنگتن با بکارگیری سیاست تحریمی از پیشرفت مسکو جلوگیری می کند و این سیاست در هر شرایطی از سوی ایالات متحده ادامه خوهد یافت.

روابط روسیه و آمریکا در گروی روابط شخصی سران دو کشور

به عقیده گئورگی بووت  سردبیر روزنامه روسی ایزوستیا و از سران حزب «پراوی دلا» روسیه، روابط روسیه و آمریکا در گروی روابط شخصی سران دو کشور قرار دارد

وی در مقاله ای در تارنمای روسی «اسنوب»  خاطرنشان کرد: عقیده عموم بر این اساس است که بنای روابط روسیه و آمریکا،  همانند روابط شوروی و آمریکا با رئیس جمهوری جمهوریخواه در کاخ سفید آسانتر است زیرا جمهوریخواهان رفتار مشخص تر دارند و مانند دموکرات ها از مباحثی همچون دفاع از حقوق بشر برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر استفاده نمی کنند.

بووت بر این باور است که با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، روابط روسیه و آمریکا دستخوش تنش های جدید خواهد شد و نامزد حزب دموکرات این واقعیت را پنهان نکرده است که با مسکو با زبان سخت سخن خواهد گفت و به احتمال زیاد روابط دوجانبه از این نیز پایین تر سقوط خواهد کرد.

تحریم های ضدروسی در دوره بایدن تشدید می شود

کارشناسان روس بر این باورند که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحریم های ضدروسی تشدید خواهد شد.

آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود ۹۰ بسته تحریم های اقتصادی و تجاری در مورد روسیه وضع کرده و صدها تن از مقام ها و شخصیت های سیاسی و اجتماعی و سران شرکت های این کشور را در فهرست تحریمی قرار داده است.

سرگئی خاستانوف تحلیلگر امور سیاسی و مالی روسیه معتقد است که در صورت پیروزی نامزد حزب دموکرات در آمریکا، فشارهای تحریمی آمریکا در مورد روسیه تشدید خواهد شد و در این مساله هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

وی افزود: ترامپ می داند که آمریکا در واقع ناتوان شده است و عواملی همچون شرکت در جنگ های در افغانستان و عراق که برای مالیات دهندگان آمریکایی هشت هزار میلیارد دلار هزینه داشته و این کشور را بشدت تضعیف کرده است.

خاستانوف گفت: علاوه بر آن بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و شیوع همه گیر کرونا در آمریکا به اقتصاد این کشور ضربات سنگین وارد کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل ترامپ سعی دارد که با کسب توافق با روسیه، سطح کارایی اقتصاد آمریکا را بالا ببرد. اما این دیدگاه ترامپ با موضع بایدن تفاوت اساسی دارد و نخبگان سیاسی آمریکا، بایدن را اوبامای جدید می دانند که در صورت پیروزی وی اوضاع در کاخ سفید به حالت سابق بازخواهد گشت.

به عقیده خاستانوف، در صورت پیروزی بایدن، همه تلاش های آمریکا برای بازداشتن روسیه و چین از پیشرفت تمرکز خواهد یافت و اوضاع روسیه و اقدامات دولت این کشور ازسوی واشنگتن بدقت زیر نظر گرفته می شود.

کارشناس روس خاطرنشان کرد که دموکرات ها همچنان معتقدند که آمریکا یک امپراتوری است و این هیجان و بلندپروازی در بین آنها وجود دارد و بنابرین برای دفاع از حوزه های منافع آن در سراسر جهان اقدام خواهند کرد و به تامین مالی متحدان خود ادامه خواهند داد.

وی افزود: به همین دلیل تمام ابتکارات پیشنهادی ترامپ برای بهبودی روابط با روسیه به شکست انجامید و در کنگره آمریکا از اجرای این ابتکارات جلوگیری کردند.

با پیروزی بایدن فشار بر حوزه انرژی روسیه کاهش می یابد 

روزنامه اینترنتی روسی وزگلیاد در مقاله ای به احتمال زیاد پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و پیش بینی کرد که در آن صورت نفت و گاز برخلاف سیاست کنونی ترامپ در اولویت سیاست های دولت آمریکا قرار نمی گیرد.

کنستانتین سیمونف رئیس بنیاد امنیت انرژی روسیه در این مقاله خاطرنشان کرد که ترامپ با طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ که از روسیه به آلمان کشیده می شود برخورد سخت کرد و تلاش های خود را برای افزایش صادرات گاز فشرده آمریکا به بازارهای اروپایی تمرکز کرد.

به عقیده این کارشناس روس، بایدن بیشتر بر جایگزینی انرژی سبز بجای نفت و گاز تاکید دارد و در صورت به قدرت رسیدن وی، فشارهای بر بخش های نفت و گاز روسیه کاهش می یابد.

در نهایت می توان گفت که باتوجه به اظهارات مقامها و دیدگاه های کارشناسان روس، روسیه ترجیح می دهد که با ترامپ سر و کار داشته باشد زیرا وی در مقایسه با بایدن که بارها خصومت خود نسبت به دولت ولادیمیر پوتین را پنهان نکرده و از این منظر شبیه اوباما است، روحیه طرفدار روسیه دارد و مسکو با تمایل به پیروزی رئیس کنونی کاخ سفید، نظاره گر روند رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید