امید ایرانی ها برای دریافت واکسن کرونا بر باد رفت/ تحریم به کرونا هم رحم نکرد

کدخبر: ۳۶۹۷۶۳
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به این‌که ۸ شرکت در کشور در حال کار روی واکسن کرونا هستند، گفت: هنوز نمونه‌ای از بیماری آنفلوآنزا از آزمایشگاه گزارش و تایید نشده است.
امید ایرانی ها برای دریافت واکسن کرونا بر باد رفت/ تحریم به کرونا هم رحم نکرد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم: دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت تولید واکسن کرونای ایرانی گفت: حدوداً ۸ شرکت در کشور در حال کار روی واکسن کرونا هستند و برخی نسبت به دیگری پیشی گرفتند.‌ ما در مرحله تزریق حیوانی هستیم و تا تزریق واکسن بر میمون پیش‌ رفته‌ایم و امیدواریم تا پایان پاییز بشود نمونه انسانی را تزریق کرد.

احتمال دارد تا یک سال آینده به واکسن کرونا دسترسی نباشد

وی ادامه داد: البته در دنیا تلاش‌های زیادی برای تولید واکسن کرونا شده است. هم هند با کمک انگلستان در حال کارآزمایی بالینی واکسن کرونا هستند و هم روسیه این اقدام را انجام می‌دهد. به هر حال همه این موارد زمان‌ بر است و احتمال دارد تا یک سال دیگر به واکسن دسترسی نباشد. حتی اگر واکسنی هم تولید شود، قطعا چندین سال تولید می‌کشد که بتواند تمام جمعیت جهان را پوشش دهد. بنابراین اگر واکسن هم تولید شده و وارد بازار شود، ممکن است فقط ۲۰ درصد جمعیت کشور را دربر بگیرد. بنابراین همچنان توصیه ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره واکسن آنفلوآنزا افزود: خوشبختانه هنوز نمونه‌ای از بیماری آنفلوآنزا از آزمایشگاه گزارش و تایید نشده است. به هر حال ۱.۵ میلیون دوز از واکسن آنفلوآنزا در بخش بهداشت توزیع شد و تزریق‌های آن به صورت هدفمند در حال انجام است. در حالی که در سال گذشته ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار واکسن در بخش بهداشت توزیع شده بود، اما امسال برنامه‌ریزی شد تا افزایش یابد تا برای افراد آسیب‌پذیر و زنان باردار و دیگر گروه‌های پرخطر تزریق شود که قطعا به شکسته شدن زنجیره انتقال کمک می‌کند.

تلاش برای رفع مشکلات ارزی جهت واردات واکسن آنفلوآنزا

دکتر لاری گفت: همکاران من به شدت در حال تلاشند تا مشکلات ارزی را برای واردات واکسن آنفلوآنزا رفع کنند. باید توجه کرد که درباره بیماری کرونا با تغییر فصل و به ویژه در فصل سرما، یک افزایش شیوع در این بیماری داریم. همان‌طور که دیدیم در ابتدای پاییز افزایش شیوع بیماری و بالا رفتن آمار بستری و به تبع آن افزایش آمار بستری را داشتیم و همین‌طور از اسفند ماه نگرانیم. در حوزه واکسن آنفلوآنزا نیز از بابت زمان اثرگذاری آن بعد از دو هفته ایمنی ایجاد می‌شود و اگر به دست‌مان برسد، همچنان موثر خواهد بود. البته با توجه به اینکه تاکنون نمونه‌ای آنفلوآنزا در کشور گزارش نشده است، به نظر می‌آید رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی موثر خواهد بود.

پیگیری افراد مشکوک و مثبت کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره پیگیری افراد کرونا مثبت نیز توضیح داد: یکی از چالش‌های ما این است که اگر در آینده میزان تست را افزایش دهیم، اما برنامه‌ای برای تعقیب افراد مثبت نداشته باشیم و قرار باشد این افراد در جامعه حرکت کرده و بیماری را منتقل کنند، قطعا تاثیرگذار نخواهد بود. آخرین خبرها حاکی از مذاکراتی است که وزیر بهداشت در این زمینه با وزیر ارتباطات داشتند. در حال حاضر هم آزمایشگاه‌های خصوصی به سامانه سیب متصل شدند و هم اطلاعات آزمایشگاه‌های خصوصی و هم دولتی و اطلاعات دقیق بیماران اعم از محل زندگی، محل کار و...اخذ تعهد از آنها برای قرنطینه دو هفته‌ای انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۵۵۰۰ نفر از این افراد توسط نرم‌افزار ماسک توانستند ردیابی شوند که در کجای کشور هستند و ترددهایشان ارزیابی شود. امیدواریم این کار سر و سامان بهتری بگیرد و بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم. این غربالگری و تعقیب افراد مشکوک و مثبت در پیشگیری از انتقال بیماری موثر خواهد بود.

شناسایی و مجازات متخلفان کرونا

لاری درخصوص جریمه‌های کرونایی و میزان این جریمه‌ها گفت: آنچه مطالبه ما بود و ما مرتب اعلام می‌کردیم، این بود که اداره بیماری و بحث‌های بهداشتی با وزارت بهداشت است، اما واقعا کنترل و اداره ویروس کاری فراوزارتخانه‌ای بوده و مشارکت همه را می‌طلبد. به نظر می‌آید بعد از هشت ماه شیوع ویروس کرونا هم بحث‌های اقناعی از سوی وزارت بهداشت و رسانه‌ها انجام شده است. به نظر می‌آید که باید یک حمایت از مردم توسط قانون انجام شود. برای متخلفین مجازاتی تعیین شده است و اکنون توسط دوربین ‌ها افراد متخلف جریمه می‌شوند. به عنوان مثال، رانندگان تاکسی اگر ماسک نزنند، ۱۰۰ هزار تومان باید جریمه بدهند، مسافران تاکسی اگر ماسک نزنند، ۲۰ هزار تومان جریمه می ‌شوند. البته با توجه به اینکه مسئول اجرای این برنامه وزارت بهداشت نیست، من اطلاعی ندارم که چقدر این جرایم اجرایی شده است، اما قطعا در حال پیگیری است.

مطالبه ضمانت اجرایی قوانین ضد کرونا

وی افزود: به نظر می‌آید در کشور ما همه چیز خیلی کند انجام می‌شود و بعد از اینکه تصمیمی می‌گیریم، تصمیمات بین ‌بخشی، اقناع به موقع همه دستگاه‌ها، تصمیم‌گیری و عملیاتی شدن، به صورت کند پیش می‌روند، اما بیانات مقام معظم رهبری بسیار کارگشا بوده است. با دستور اکید ایشان هماهنگی باید انجام شود. البته برای اولین بار کمیته نظارت ملی بر اجرای پروتکل‌ها تشکیل شد که نماینده همه اصناف و بخش‌های بازرسی و حراست و وزارت بهداشت در آن حضور دارند و همه سازمان‌ها باید گزارش کارشان را ارائه دهند و وظایفشان را توضیح داده و گزارش آن به ستاد ملی رود. در عین حال همانطور که رهبری دستور دادند باید واقعا یک قرارگاهی تشکیل شود تا بر اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا نظارت کنند. در این شرایط مطالبه همه ما باید ضمانت اجرایی برای قوانینی باشد که وضع می‌کنیم تا این قوانین اثرگذار باشند.

مشکل تبادلات ارزی برای پیش‌خرید واکسن کرونا

وی درخصوص وضعیت پیش پرداخت ایران برای پیش‌خرید واکسن کرونا به مجموعه کووکس سازمان بهداشت جهانی گفت: درباره کووکس متاسفانه مشکلات تبادلات ارزی روی این موضوع هم تاثیر گذاشته است و ما همچنان در حال حل این مشکل هستیم، اما مذاکرات وجود دارد و فرصت‌مان را از دست نداده‌ایم. به محض رفع مشکل تبادلات ارزی، انتقال ارز برای مشارکت جدی‌تر و عملیاتی‌تر انجام می‌شود.

لاری در بخش دیگری از این نشست توضیح داد: متاسفانه کرونا در جهان همچنان رو به شتاب است و ما در یک مرحله حساس همه‌گیری این بیماری هستیم. به‌ خصوص کشور ما که در نیمکره شمالی قرار دارد و تغییر فصل داده‌ایم. همانطور که می‌دانید در فصل پاییز شیوع بیماری بسیار زیاد بود و عزیزان زیادی را از دست دادیم. برای بنده که هر روز تعداد زیادی را به عنوان افراد فوتی اعلام می‌کنم، بسیار دردناک است. با از دست دادن هر عزیزی، خانواده‌ها دچار مصائب روحی زیادی می‌شوند و هزاران مشکل دیگر که برای ما هم طاقت‌فرساست و ما هم در وزارت بهداشت هر روز تلاش می‌کنیم که به سهم خودمان در بخش بهداشت و درمان راهکارهایی پیدا کنیم که بتواند سلامت مردم را تضمین کند.

خطر کاهش مراقبت‌های بیمارستانی به دنبال افزایش تعداد بیماران

وی افزود: بیماری کووید ۱۹ در تمام کشور رو به صعود است و روندی صعودی دارد، اما مدیریت بیماری فقط با وزارت بهداشت نیست. ما تمام تلاش‌مان را در بیمارستان‌ها انجام می‌دهیم تا مراقبت خوبی از بیماران داشته باشیم، اما همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، وقتی تعداد بیماران افزایش یابد، قطعا این مراقبت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و خود پرسنل بیمارستان‌های ما هم جدا از مردم نیستند و بیشتر در خطر بیماری قرار می‌گیرند و مجبورند برای مرخصی استعلاجی ناشی از این بیماری قرنطینه شوند و همه اینها موثر است و ممکن است مراقبت‌هایی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، کاهش یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: بنابراین هوشمندانه‌ترین کار این است که همه احساس مسئولیت کنیم و بدانیم این ویروس هنوز نه درمان دارد و نه واکسن. حتی اگر واکسن هم بیاید باز هم بیماری با ما می‌ماند و ممکن است واکسن ایمنی کاملی ندهد. بنابراین، باید سبک زندگی‌مان را تغییر داده و این هوشمندی هر یک از ماست که رفتارهای خطر آفرین نداشته باشیم.

مدیریت کرونا فراوزارتخانه‌ای است

لاری تصریح کرد: اکنون در ماه ربیع‌الاول قرار داریم که ممکن است جشن‌هایی در پیش باشد، از خانواده‌ها می‌خواهم که با توجه به مشکلات اقتصادی هم که وجود دارد، زندگی خود را با کمترین تعداد و در محیط‌های باز آغاز کنند و با ساده‌ترین مراسم این کار را انجام دهند. به هر حال با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و از آنجایی که مدیریت کرونا فراوزارتخانه‌ای بوده و همکاری همه سازمان‌ها را می‌طلبد، امیدواریم با وحدت بیشتر بین سران سه قوه، هماهنگی و همکاری وزارتخانه ها و حمایت و کمک مردم، بیماری را کنترل کنیم. ما هر مشکلی هم که به دلیل تحریم‌ها داشته باشیم، اما در این شرایط مهم این است که باهم همدل باشیم، به هم اعتماد کنیم و بتوانیم سلامتمان را تضمین کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید