محمد هاشمی: ممکن است مردم از ترس ابتلا به کرونا رای ندهند

کدخبر: ۳۶۹۸۷۱
محمدهاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه در شرایط کنونی برخی خلاف اندیشه‌های امام می‌خواهند شرایط را طوری رقم بزنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند، پدیده‌ای نوظهور است و هیچگاه چنین رویکردی در تاریخ انقلاب سابقه نداشته است.
محمد هاشمی: ممکن است مردم از ترس ابتلا به کرونا رای ندهند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، انتخابات مجلس در اسفند سال۹۸ نشان داد که فشارهای اقتصادی و انتقادهای عمومی به عملکرد دولت باعث دلسردی مردم از انتخابات شده است و آنها چنین تصوری دارند که صندوق رأی نمی‌تواند شرایط را به طور کامل بهبود بخشد. در این میان برخی نیروهای رادیکال باور دارند که اگر مردم در انتخابات شرکت نکند می‌توانند راهی پاستور شوند. این درحالی است که از ابتدای انقلاب تا کنون همه دلسوزان نظام بر ضرورت حضور پرشور مردم در انتخابات تأکید کرده‌اند اما چه دلایلی برای حضور حداکثری مردم به خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد؟

محمد هاشمی رفسنجانی، از پیشگامان انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: «مهم‌ترین بحث در انتخابات بازدارندگی است؛ به این معنی که اگر شاهد یک انتخابات حداکثری در ایران باشیم جلوی عداوت دشمنان این سرزمین را خواهیم گرفت. آنها از ابتدای انقلاب تا کنون همواره سعی کرده‌اند که با تبلیغات رسانه‌ای فراوان مردم را از اصل انتخابات دلسرد و مأیوس کنند تا مردم در انتخابات شرکت نکنند و در نهایت مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند. دشمن در همه سال‌های بعد از انقلاب این سیاست را در دستور کار خود داشته است و اکنون هم می‌خواهد انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ کم‌رمق برگزار شود. به همین دلیل لازم است که فردی رئیس‌جمهور شود که حداقل ۵۱درصد آراء را ازآنِ خود بکند». 

او ادامه داد: «از سوی دیگر رئیس‌جمهور وقتی می‌تواند مقبولیت زیادی داشته و مورد وفاق اکثر نیروها و گروه‌های سیاسی قرار بگیرد که پشتوانه مردمی داشته باشد».

هاشمی درباره قدرت چانه‌زنی بین‌المللی فردی که با آراء بالا رئیس‌جمهور می‌شود، اظهار کرد: «رأی بالا می‌تواند توطئه‌‌های دشمنان را خنثی کند اما تأثیر چندانی در مذاکرات بین‌المللی ندارد زیرا طرف‌های خارجی نگاه نمی‌کنند که رئیس‌جمهور یک کشور چه قدر رأی آورده است و صرفا برای آنها مهم است که با یک دولت مستقر روبه‌رو هستند».

این فعال سیاسی درباره اندیشه حضور حداکثری مردم در اندیشه امام خمینی(ره) هم تصریح کرد: «این موضوع که نظام جمهوری اسلامی ایران متکی به آراء مردم است، از فرمایشات امام است. امام از پیش تا پس از انقلاب مدام تأکید می‌کردند که مردم مسئولیت‌ها را به افراد می‌دهند و با چنین اندیشه‌ای وقتی انقلاب پیروز شد، به شدت بر تسریع برگزاری هر نوع انتخاباتی اعم از ریاست‌جمهوری یا مجلس تأکید می‌کردند».

او در پاسخ به این پرسش که چرا برخی نیروها در شرایط کنونی تمایل به مشارکت حداقلی مردم دارند، گفت: «اینکه در شرایط کنونی برخی خلاف اندیشه‌های امام می‌خواهند شرایط را طوری رقم بزنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند، پدیده‌ای نوظهور است و هیچگاه چنین رویکردی در تاریخ انقلاب سابقه نداشته است که البته به ظریب نفوذ آن گروه‌ها و طیف‌ها در جامعه بازمی‌گردد. گروه‌هایی که می‌دانند نزد مردم مقبولیت ندارند، می‌خواهند با مشارکت پایین مردم خود پیروز انتخابات شوند که نگاه و تصمیمی بسیار خطرناک و نادرست است».

 او با تطبیق این دیدگاه با آنچه در اوایل انقلاب حاکم بود، افزود: «از ابتدای انقلاب تا کنون در انتخابات ریاست‌جمهوری برای همه سربازخانه‌ها، بیمارستان‌ها و... صندوق رأی می‌بردند تا همه بتوانند در انتخابات شرکت کنند. ما چنین تجربه‌ای را در امر انتخابات در حافظه داریم و حتما نمی‌پذیریم که عده‌ای بخواهند مشارکت حداقلی رقم بخورد».

هاشمی در خصوص نگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در امر انتخابات هم خاطرنشان کرد: «آیت‌الله هاشمی همیشه خود را در معرض رأی مردم قرار می‌داد زیرا باور داشت که یک مسئول باید برگزیده مردم باشد. او همیشه بر اساس توصیه پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) عمل می‌کرد. پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) گفته بودند که گرچه تو برگزیده خداوند هستی اما اگر مردم تو را انتخاب نکردند و با تو بیعت نکردند، کنار برو و مسئولیت را نپذیر. آقای هاشمی همیشه این توصیه را سرلوحه سیاست‌ورزی‌اش قرار می‌داد و سعی می‌کرد همیشه مورد انتخاب مردم باشد؛ وگرنه او می‌توانست بسیاری مسئولیت‌های انتصابی داشته باشد و بدون مشغله‌های انتخابات همیشه بر کرسی‌های انتصابی تکیه بزند اما این کار را نکرد».

او در پایان توصیه‌هایی هم برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ کرد و گفت: «در انتخابات سال آینده باید شرایطی فراهم شود که همه نیروهای یک گروه تأیید نشوند و از طرف مقابل عده‌ای ناشناس تأیید شوند. در بررسی صلاحیت‌ها باید عدالت رعایت شود. از طرفی اگر مسئولان می‌خواهند مشارکت حداکثری محقق شود باید زمان انتخابات را بیش از یک روز قرار دهند، مثلا دو روز و حتی تا یک‌هفته مهلت برای رأی‌دادن وجود داشته باشد زیرا اگر انتخابات صرفا در یک روز برگزار شود، ممکن است مردم به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا رأی ندهند اما اگر مهلت بیشتری وجود داشته باشد، می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رأی خود را بدهند»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید