هزینه‌های کلی کرونا در ایران /جزئیات کامل پرداخت‌های دولت برای کرونا

کدخبر: ۳۶۹۹۴۸
رییس سازمان برنامه و بودجه درباره مطالبات وزارت بهداشت در کرونا گفت: آقای وزیر و معاونین ایشان عنوان کردند ماهانه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت فوق العاده ویژه نیاز دارند اما بعد در پاسخ مکتوب به نامه بنده اعلام کردند که ماهانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این منظور نیاز داریم!
هزینه‌های کلی کرونا در ایران /جزئیات کامل پرداخت‌های دولت برای کرونا

کرونا در ایران با چه بودجه‌ای اداره می‌شود؟ کادر درمانی چقدر برای مبارزه با کرونا پول گرفته‌اند؟ سرنوشت یک میلیارد یورو اختصاصی از صندوق توسعه ملی چه شد؟ در دو سه ماه گذشته و البته همین دو هفته اخیر، این بحث‌ها بسیار بالا گرفته است. دیروز، سعید نمکی، وزیر بهداشت در نشستی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: «از محل یک میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا موافقت کردند و رییس جمهور نیز دستور داده که تا ۸ / ۸ / ۹۹ با ما تسویه کنند اما تا امروز حدود ۵۰ درصد از آن را دریافت کرده‌ایم و می‌دانیم که امسال، سخت ترین سال اقتصادی دولت‌ها در بعد از انقلاب اسلامی است.»

دیروز هم محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه پنج هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان دیگر از محل منابع صندوق توسعه ملی را برای این منظور اختصاص داد. 

هرچند که نوبخت در لایو اینستاگرامی در پاسخی تلویحی به نمکی گفته است: «آقای وزیر و معاونین ایشان عنوان کردند ماهانه حدود ۸۰۰میلیارد تومان برای پرداخت فوق العاده ویژه نیاز دارند اما بعد در پاسخ مکتوب به نامه بنده اعلام کردند که ماهانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این منظور نیاز داریم! از معاونینم خواستم با آقای وزیر بهداشت و معاونین ایشان صحبت کنند و هر عددی که مورد تقاضای وزارت بهداشت است را تأمین و پرداخت کنیم. لذا هر زمانی که وزارت بهداشت امکان احکام کارکنان خود را اصلاح کند؛ ما منابع مالی پرداخت فوق‌العاده ویژه را تامین خواهیم کرد.»

اما واقعا در ۸ ماه گذشته سازمان برنامه و بودجه چقدر برای مبارزه با کرونا هزینه کرده است؟ اطلاعاتی که همشهری‌آنلاین بدست آورده است، نشان می‌دهد تاکنون ۱۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان (۱۰ هزار میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان + ۵۵۰۰ میلیارد تومان) از منابع ارزی صندوق توسعه برای کرونا در ایران هزینه شده است. عددی که البته دربرابر چند ۱۰ میلیارد دلاری که کشورهای مختلف برای کرونا هزینه می‌کنند، چندان زیاد نیست. با درنظر گرفتن پرداخت دیروز به وزارت بهداشت، تاکنون ۸۰ درصد از بودجه اختصاصی از یک میلیارد یورو کرونا پرداخت شده است. 

کرونا ویروس

گفتنی است این پرداختی‌ها با ارز نیمایی به قیمت روز پرداخت شده است؛ از ۱۵ هزار تومان در فروردین ۹۹ تا ۲۳ هزار تومان در آبان ۹۹. با تمام اوصاف میزان بودجه کرونا در ایران پیش و پس از اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی، به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد (۶۰۷۰ میلیارد تومان کارانه کادر درمان + ۳۳۰۰ میلیارد تومان در اسفند ۹۸ + ۱۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبارات صندوق توسعه ملی) 

اعتبارات غیر از صندوق توسعه

آمارهای سازمان برنامه و بودجه که پیش از اختصاص رقم ۵۵۰۰ میلیارد تومانی روز گذشته به وزارت بهداشت به دست همشهری‌آنلاین رسیده است، نشان می‌دهد برای  تهیه و تدارک داروهای مورد نیاز درمان کرونا، ملزومات مصرفی، لوازم حفاظت فردی و تجهیزات پزشکی و همچنین پرداخت تشویقی به کادر درمانی اعتباری به مبلغ ۳۳۰۰۰ میلیارد ریال در قالب ابلاغ مستقیم به دانشگاه ها و یا از محل منابعی که به منظور هزینه کرد در موارد فوق به وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شده است، در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و فروردین ماه ۱۳۹۹ تا قبل از ابلاغ منابع صندوق توسعه ملی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته است.

همچنین به منظور کاهش تعهدات سازمان های بیمه گر پایه و پرداخت کارانه های معوقه پرسنل و پزشکان در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی، اعتبارات سازمان بیمه سلامت ایران در سال ۱۳۹۸ به میزان صد درصد اعتبار ابلاغی معادل ۱۱۹۰۰۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

به منظور کاهش تعهدات سازمان های بیمه گر پایه و پرداخت کارانه های معوقه پرسنل و پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی، اعتباراتی به شرح جدول زیر در سال جاری صرفا برای پرداخت معوقات کارانه پرسنل اختصاص یافته است. به گونه ای که کلیه معوقات کارانه درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی تا  پایان سال ۱۳۹۸ تسویه شده است.

سرنوشت یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی

در گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره سرنوشت یک میلیارد یوروی اختصاصی از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، آمده است؛ با توجه به تصمیمات ستاد اقتصادی  دولت در خصوص رفع نیازهای مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقابله با بیماری کرونا بخش قابل توجهی از یک‌ میلیارد یورو برداشتی از منابع صندوق توسعه‌ملی، برای تهیه و تدارک اقلام موردنظر از محل تولیدات داخلی و شرکت های دانش بنیان در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است. 

این منابع در حوزه سلامت با اهداف زیر در بسته های مختلف قابل هزینه است؛

اهداف:

۱- کاهش پرداخت از جیب مردم و هزینه های کمرشکن سلامت از طریق پرداخت سهم بیماران از هزینه های بیماری کرونا

۲- مقابله به موقع با بیماری کرونا در اقصی نقاط کشور از طریق تهیه و تدارک امکانات و تجهیزات مورد نیاز

۳- افزایش تاب آوری بیمارستانها در مواجهه با بحران بیماری کرونا از طریق تقویت ذخایر دارویی و تجهیزاتی 

۴- تامین و توسعه سلامت جامعه در اقصی نقاط کشور ایران از طریق تکمیل، تجهیز و بهره برداری از پروژه های بیمارستانی

۵- آمادگی برای مقابله با شیوع مجدد بیماری کرونا از طریق تامین واکسن برای بیماری آنفلوانزای همزمان و کیت های تشخیصی

 بسته های مشمول منابع مالی صندوق ملی توسعه

بسته تهیه و تدارک لوازم حفاظت فردی مورد نیاز بخش بهداشت 

بسته تهیه و تدارک لوازم حفاظت فردی مورد نیاز بخش درمان

بسته ملزومات مصرفی و مواد ضد عفونی کننده مورد نیاز بخش بهداشت 

بسته ملزومات مصرفی و مواد ضد عفونی کننده مورد نیاز بخش درمان

بسته تهیه و تدارک دارو مورد نیاز بخش بهداشت و درمان

بسته تهیه و تدارک کیت آزمایشگاهی تشخیصی 

بسته تهیه و تدارک واکسن مورد نیاز درمان بیماران آنفلوانزایی

بسته تهیه و تدارک تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی سرمایه ای مورد نیاز

بسته تهیه و تدارک تجهیزات و ملزومات مورد نیاز واحدهای شبکه بهداشت

بسته مرکز کنترل و مدیریت بیماری‌های واگیر و تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات

بسته تکمیل طرح های بیمارستانی با پیشرفت فیزیکی بالا در سراسر کشور 

بسته تهیه و تدارک تجهیزات پزشکی بیمارستانهای در دست تکمیل و اکسیژن ساز

بسته تشویق و ترغیب پرسنل درگیر با بیماری کرونا در بخش بهداشت و درمان

بسته جبران کسری درآمد اختصاصی بیمارستانها

به دنبال درخواست شماره ۹۳۶ مورخ ۷‌/۱‌/۱۳۹۹ ریاست محترم جمهوری از مقام معظم رهبری برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به منظور پرداخت هزینه های بخش بهداشت و درمان، از جمله تجهیز مراکز درمانی و تامین دارو و ملزومات پزشکی برای مقابله با بیماری کرونا و کمک به صندوق بیمه بیکاری جهت پرداخت به کارگرانی که در ایام شیوع کرونا بیکار شده اند، دفتر معظم له طی نامه شماره ۳۹۹۴۸‌/۱ مورخ ۱۴‌/۱‌/۱۳۹۹ مراتب موافقت مقام معظم رهبری را اعلام کرد.

بنابراین برای پوشش هزینه های واحدهای بهداشتی و درمانی، با مشارکت دستگاه اجرایی ذیربط، بسته های ۱۵ گانه ای شامل جبران کسری درآمد اختصاصی بیمارستانها، تامین دارو، لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی، تامین لوازم حفاظت فردی، تکمیل طرح های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد، بهسازی شبکه ی بهداشت، تهیه کیت های آزمایشگاهی و پاداش پرسنل تعریف گردید. مرتب طی نامه شماره ۹۹۶۴ مورخ ۱۸‌/۱‌/۱۳۹۹ به استحضار رییس محترم جمهور رسید و مراتب موافقت ایشان با موارد مذکور طی نامه شماره ۳۲۷۵ مورخ ۱۹‌/۱‌/۱۳۹۹ دفتر ریاست جمهوری اعلام شد.

تاکنون طی چند مرحله معادل ریالی ۶۰۰ میلیون یورو از مبلغ یک میلیارد یورو برداشتی از صندوق توسعه ملی، معادل ۱۱۶۳۳۰ میلیارد ریال توسط بانک مرکزی به حساب مربوطه واریز شده است. از این مبلغ، ۱۲۸۶۰ میلیارد ریال به مستمری بیمه بیکاری اختصاص یافت. بدین ترتیب مبلغ ۱۰۳۴۷۰ میلیارد ریال در بخش بهداشت و درمان تخصیص داده شده است.

گفتنی است با پرداخت ۵۵۰۰ میلیارد تومان عصر دیروز، پرداختی از اعتبار یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی به ۸۰ درصد رسیده است. 

آمارهای سازمان برنامه و بوجه نشان می‌دهد تاکنون ۲۱۰۰ میلیارد ریال از یک میلیارد یوروی اختصاصی از صندوق توسعه ملی برای کنترل کرونا به نیروهای مسلح اختصاص پیدا کرده است؛

نکته: اعداد جدول بالا مربوط به پرداختی‌ها تا ابتدای آبان ۹۹ است.

در گزارش سازمان برنامه و بودجه همچنین آمده است؛ اعتبارات بهداشت و درمان عمدتا به صورت متمرکز در اختیار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی بخش سلامت و دبیر ستاد ملی مدیریت مقابله با بیماری کرونا قرار گرفته تا حسب شاخص های مربوطه و وضعیت بیماری کرونا در مناطق مختلف کشور، بین دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی براساس بسته های یاد شده توزیع کند. 

براساس گزارش ارائه شده دستگاه اجرایی، تمامی قراردادهای خرید اقلام تجهیزاتی و مصرفی با شرکت‌های تولیدی داخلی و بویژه شرکتهای دانش بنیان، منعقد شده است. 

مجوز استخدام در وزارت بهداشت

درخواست تسریع در استخدام کارکنان جدید؛ درخصوص استخدام کارکنان جدید بهداشتی و درمانی، مجوز استخدام تعداد ۲۲۲۸۴ نفر از سال گذشته تاکنون در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

براساس اعلام همکاران وزارت بهداشت، از مجوز ۱۰۰۰۰ نفر سال ۱۳۹۸ با برگزاری آزمون تاکنون بیش از ۹۰۰۰ نفر بکارگیری شده که حدود ۵۰ درصد آنها کادر پرستاری است. همچنین از مجوزهای ۱۰۰۰۰ نفر سال جاری، ۳۰۰۰ نفر (ابلاغیه شماره ۱۸۰۹۸۱ مورخ ۱۶/۴/۱۳۹۹)، از افراد دارای حد نصاب آزمون قبلی جذب می شوند و ۷۰۰۰ نفر ( مجوز شماره ۲۵۹۲۳۹ مورخ ۲۲/۵/۱۳۹۹) با برگزاری آزمون جدید. در حال حاضر سهمیه‌های دانشگاه‌های مختلف مشخص شده است و قرار است آزمون استخدامی مربوطه به زودی برگزار شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید