۶ روز تا انتخابات ۲۰۲۰

بسته خبری| قطار انتخابات به پیچ آخر رسید؛ اولین رکورد تاریخی انتخاباتی/ رسوایی مالی جدید ترامپ/ بازگشت سوپرمن دموکرات‌ها/ وضعیت‌ آرای زودهنگام/ پول‌پاشی بایدن در راند آخر

کدخبر: ۳۶۹۹۵۱
به فاصله کمتر از یک هفته تا آخرین روز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا، میانگین تازه‌ترین نظرسنجی‌های ملی و ایالتی، تداوم روند تدریجی کاهش فاصله آرای احتمالی دونالد ترامپ و جو بایدن است.
بسته خبری| قطار انتخابات به پیچ آخر رسید؛ اولین رکورد تاریخی انتخاباتی/ رسوایی مالی جدید ترامپ/ بازگشت سوپرمن دموکرات‌ها/ وضعیت‌ آرای زودهنگام/ پول‌پاشی بایدن در راند آخر

به گزارش اقتصادنیوز؛ نگاهی به نظرسنجی‌های اخیر انتخابات ۲۰۲۰ در سطح ملی نشان می‌دهد که حاشیه امن پیشتازی جو بایدن، به تدریج در حال کاهش است و دونالد ترامپ به آرامی در حال نزدیک شدن به پیشتاز بلامنازع نظرسنجی‌های ملی در طول یک سال گذشته است. 

چنانچه این روند کاهش فاصله نامزدها ادامه یابد و در چند روز آتی شتاب بگیرد، تکرار پیروزی دونالد ترامپ یک احتمال جدی خواهد بود. این مسئله با بررسی نظرسنجی های ایالت‌های میدان نبرد برای دموکرات‌هاکمی بغرنج‌تر می‌شود. مقایسه نظرسنجی‌های ملی و ایالتی، و مقایسه آن‌ها با پیمایش‌های مشابه در انتخابات ۲۰۱۶، از دشواری راه دموکرات‌ها برای مقابله با خطر بالقوه تکرار پیروزی ترامپ در نوامبر۲۰۲۰ خبر می دهد.

نیت سیلور، سردبیر FiveThirtyEight می‌گوید «بازنده اصلی انتخابات ۲۰۱۶ پس از هیلاری کلینتون، موسسات نظرسنجی بودند». شکست ظاهری موسسات افکارسنجی در پیش‌بینی پیروز انتخابات ۲۰۱۶ فضای منفی نسبت به این پیمایش ها به وجود آورد و باعث شد بسیاری از دموکرات‌ها با بدبینی اعداد و ارقام نظرسنجی‌ها را دنبال می‌کنند. با این حال چنانچه پیش‌تر در اقتصادنیوز بررسی کردیم؛

۱. نظرسنجی های ۲۰۱۶ آنقدرها هم اشتباه نکردند. هیلاری کلینتون در آرای عمومی در سطح ملی ۳ میلیون رأی بیشتر أورد و پیروزی ترامپ در ایالت‌های کلیدی اغلب با اختلاف اندکی بود که در محدوده خای نظرسنجی ها بود.

۲. نظرسنجی‌های ۲۰۲۰ روش‌های خود را بهبود بخشیده و در ارائه نتایج نهایی خود با دقت و محافظه‌کاری بیشتری عمل می کنند.

۳. انتخابات ۲۰۱۶ شباهت اندکی به انتخابات ۲۰۲۰ دارد، نامزد دموکرات‌ها جو بایدن، شبیه هیلاری کلینتون نیست. و ترامپ هم از جهات مختلفی متفاوت از ترامپ ۴ سال پیش است.

و البته در کمتر از یک هفته تا روز نهایی انتخابات، خبرهای امیدوارکننده‌ای برای جبهه دموکرات‌ها در دست است تا نگرانی در کمپین بایدن اندکی فروکش کند. نخست به آخرین وضعیت نظرسنجی ها و سپس به خبرهای مهم روز می‌پردازیم.


۱. آخرین نظرسنجی‌ها

 ۱.۱ انتخابات ریاست‌جمهوری، در سطح ملی

بر اساس داده‌سنجی‌های پایگاه خبری-تحلیلی RealClearPolitics در نظرسنجی‌های ۱۰ اخیر (۱۶ تا ۲۶ اکتبر) در سطح ملی بطور میانگین جو بایدن ۵۰/۶ درصد و دونالد ترامپ ۴۳/۵ درصد از آرای عمومی را از آن خود کرده است. فاصله ۷/۱ واحد درصدی کنونی بین جو بایدن و دونالد ترامپ در روز‌های اخیر کاهش محسوسی داشته و ۲ هفته پیش بیش از ۱۰ واحد درصد بوده است.

نظرسنجی انتخابات آمریکا

کمترین اختلاف میان دو نامزد انتخاباتی مربوط به نظرسنجی موسسه راسماسن (Rasmussen) است که برخلاف اغلب نظرسنجی‌های ملی آرای ترامپ کمی بیشتر بوده و فاصله وی از نامزد دموکرات ۱ واحد درصد گزارش شده است. بیشترین اختلاف نیز مربوط به نظرسنجی CNBC و نظرسنجی مشترک Economiat/YouGov است که این فاصله ۱۱ واحد درصد برآورد شده است.

موسسه راسماسن در میانه سپتامبر (ماه قبل) نیز این اختلاف را ۱ واحد درصد به نفع ترامپ گزارش کرده بود. در هفته سوم سپتامبر این اختلاف را ۱ واحد درصد به نفع بایدن، در هفته پایانی سپتامبر ۸ واحد درصد به نفع بایدن ارزیابی کرد. اما در هفته اول اکتبر فاصله ۲ نامزد را تا ۱۲ واحد درصد به نفع بایدن برآورد کرد.

روند کاهش تدریجی فاصله ترامپ و بایدن

فاصله ۷/۱ واحد درصدی ۲ نامزد در حالی است که در ۲ هفته اخیر این اختلاف تا ۱۰/۸ واحد درصد نیز افزایش یافته بود اما به نظر می‌رسد ترامپ تدریجا در حال احیای پایگاه رأی خود است.

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های ملی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. همانطور که مشخص است فاصله ۲ کاندیدا که معادل ۷/۱ واحد درصد گزارش شده در هفته اخیر وارد روند کاهشی شده است. 

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا ۶

در حالی که RCP اختلاف ۲ نامزد را ۷/۱ واحد درصد ارزیابی کرده، دیگر پایگاه‌های داده‌سنجی با اندکی اختلاف این عدد را بیشتر یا کمتر برآورد کرده‌اند؛

وب‌سایت ۵۳۸ (FivethirtyEight) در میانگین نظرسنجی‌های اخیر آرای بایدن را ۵۱/۶ درصد و ترامپ را ۴۳/۱ درصد و اختلاف آن‌ها را ۸/۵ واحد درصد برآورد کرده‌است. (برآورد ۵ روز پیش این پایگاه  ۹/۶ واحد درصد بود.)

با این حال پیش‌بینی خود (FiveThirtyEight) کمی‌تعدیل‌شده‌تر به نظر می‌رسد و در آن بایدن ۵۳/۲ درصد و ترامپ ۴۵/۵ درصد از آراء را در اختیار دارد و اختلاف آن‌ها ۷/۷ واحد درصد پیش‌بینی شده است. (برآورد پیشین این پایگاه  ۸/۱ واحد درصد بود.)

نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۰

مدل پیش‌بینی نشریه اکونومیست نیز در آخرین برآورد خود آرای بایدن را ۵۴/۶ درصد و ترامپ را ۴۵/۴ درصد پیش‌بینی کرده که حاکی از فاصله ۹/۲ واحد درصدی دو کاندیداست. برآورد ۵ روز پیش اکونومیست فاصله ۷/۶ واحد درصدی ۲ نامزد بود، که اکنون این فاصله ۱/۶ واحد درصد بیشتر شده است.

نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۰

آخرین وضعیت آرای الکترال

اگر اتفاق عجیبی نیفتد از هم‌اکنون می‌توان با قطعیت ۲۱۲ رأی الکترال را در سبد جو بایدن و ۱۲۵ رأی الکترال را در سبد دونالد ترامپ ریخت. درباره ۲۰۱ رأی الکترال ایالت‌هایی که با رنگ خاکستری در نقشه نشان داده شده‌اند نیز نمی‌توان با قطعیت یک نامزد را پیروز انتخابات دانست.

Polls

۲.۱. وضعیت بایدن و ترامپ در میدان‌های نبرد

به گزارش اقتصادنیوز از ۵۰ ایالت آمریکا، در نزدیک به ۴۰ ایالت تکلیف نامزد پیروز تا حدود زیادی مشخص است. این ایالت‌ها به دو دسته ایالت‌های آبی (ایالت‌های لیبرال و حامی حزب دموکرات) و ایالت‌های قرمز (ایالت‌های محافظه‌کار و حامیان حزب جمهوری‌خواه) تفکیک می‌شوند.

اما ایالت‌های مردد یا چرخشی (ایالت‌های کلیدی یا میدان‌های نبرد) تعیین‌کننده‌ترین نقش را در تعیین پیروز نهایی انتخابات ایفا می‌کنند. ایالت‌های کلیدی که گاه با رنگ خاکستری و گاه با رنگ بنفش نشان داده می‌شوند در انتخابات ۲۰۲۰ شامل ۶ ایالت میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا است.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا ۶

مقایسه بایدن ۲۰۲۰ و هیلاری ۲۰۱۶

برای ترسیم چشم‌اندازی قابل فهم‌تر از موقعیت جو بایدن در مبارزه با دونالد ترامپ، مقایسه نظرسنجی‌های کنونی با نظرسنجی‌های مشابه در سال ۲۰۱۶ است؛

در نظرسنجی‌های ملی، کاندیدای ۲۰۲۰ دموکرات‌ها، جو بایدن شرایط مساعد‌تر و پایدارتری در مقایسه با کاندیدای ۲۰۱۶ حزب، هیلاری کلینتون دارد. اما در نظرسنجی‌های ایالات چرخشی  ظاهراً جو بایدن شرایطی برابر و در مواردی بدتر از کلینتون دارد.

کمتر از یک هفته تا انتخابات ۳ نوامبر جو بایدن در ایالت‌های کلیدی بطور میانگین با ۳/۵ واحد درصد از دونالد ترامپ پیش است، اما این عدد نه تنها نسبت به روزهای اخیر کاهش یافته بلکه در زمان مشابه (۶ روز تا انتخابات) در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون در این ایالت‌ها برتری ۲/۱ واحد درصدی نسبت به ترامپ داشت. بنابراین بایدن تنها ۱/۴ واحد درصد نسبت به نامزد پیشین دموکرات‌ها پیش است.

بنابراین هم‌اکنون جو بایدن در ایالت‌های کلیدی بطور میانگین با ۱/۴ واحد درصد اختلاف، شرایط بهتری نسبت به هیلاری کلینتون در زمان مشابه در سال ۲۰۱۶ دارد. کلینتون با وجود این برتری در نظرسنجی‌ها، در تمامی ایالت‌های یاد شده شکست خورد و آرای الکترال ارزشمند این ایالت‌ها را به ترامپ واگذار کرد. باید دید این سناریوی شوم بار دیگر و این‌بار برای جو بایدن تکرار می‌شود یا خیر؟

همچنین هیلاری کلینتون در زمان مشابه (۶روز تا رأی‌گیری نهایی) در سال ۲۰۱۶ در سطح ملی با ۱/۹ واحد درصد نسبت به ترامپ پیش بود. بر این اساس بایدن در سطح ملی با ۵/۲ واحد درصد نسبت به هیلاری کلینتون شرایط بهتری دارد. با این حال در روزهای گذشته این فاصله میان پیشتازی بایدن ۲۰۲۰ و کلینتون ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

از نظر نرخ محبوبیت نیز شرایط وی به مراتب بهتر از شرایط هیلاری کلینتون در زمان مشابه است.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا ۶

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. فاصله ۲ کاندیدا در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰ -۶ روز تا انتخابات نهایی- معادل ۳/۵ واحد درصد گزارش شده است.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا ۶

ایالت‌های رقابتی

علاوه بر ایالت‌های کلیدی رقابت ۲نامزد در منطقه۲ مین و منطقه۲ نبراسکا، نیز با وجود تک‌الکترال بودن‌شان، بسیار حساس و مناقشه‌برانگیز است. همچنین در ایالت‌هایی چون جورجیا، مینه‌سوتا، اوهایو، نوادا، آیووا و تگزاس که برخی به عنوان ایالت‌های قرمز شناخته می‌شوند، اکنون رقابت نسبتاً نزدیکی وجود دارد که ممکن است در ادامه دستخوش تغییراتی تأثیرگذار شوند.

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا ۶

جورجیا، آریزونا، اوهایو و آیووا بالاخره آبی می‌شوند؟

همین هشت سال پیش قرار دادن آیووا و اوهایو در همان رده انتخاباتی جورجیا و تگزاس عجیب بود. در انتخابات سال ۲۰۱۲ پرزیدنت اوباما در حالی که جورجیا را با ۸ و تگزاس را با ۱۶ واحد درصد از دست داد، آیووا را با ۶ امتیاز و اوهایو را با ۳ واحد درصد برنده شد.

اما در انتخابات ۲۰۱۶، قرمزی جورجیا و تگزاس کمرنگ‌تر شد، در حالی که آیووا و اوهایو قرمزتر شدند. اینکه چرا این شیفت‌ها در یک زمان اتفاق افتاد دلایل پیچیده‌ای دارد و به همین دلیل از آن عبور می‌کنیم. در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ این چهار ایالت به طور مشابه رای دادند. درحالیکه ترامپ در ۲۰۱۶ بردهای نسبتاً راحتی در هر چهار ایالت یادشده داشت، اما ۲ سال بعد جمهوری خواهان در چندین رقابت کلیدی در این ۴ ایالت به سختی توانستند پیروز شوند. در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ دموکرات‌ها در مجموع با حدود ۹ امتیاز اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند.

در آخرین نظرسنجی ها. نظرسنجی‌های ۲۰۲۰ وضعیت این چهار ایالت کاملاً رقابتی شده است. در نظرسنجی Morning Consult که این هفته منتشر شد، رئیس جمهور ترامپ تنها با ۲ واحد درصد در جورجیا و تگزاس، و ۳ واحد درصد در اوهایو پیشتاز است. نظرسنجی CBS NEWS/YouGov بایدن و ترامپ را در آیووا برابر نشان می‌دهد. 

همچنین بر اساس برآورد RealClearPolitics در آیووا و آریزونا، بایدن با اختلاف اندک پیشتاز است. در ایالت مینه‌سوتا که اغلب حامی قدرتمند دموکرات‌هاست، شرایط برای بایدن در حال سخت‌تر شدن است. چرا که بایدن در این ایالت تا هفته پیش با حدود ۱۰ واحد درصد پیشتاز بود و خیال دموکرات‌های این ایالت کمی راحت بود، اما با این رشد سریع ترامپ بعید نیست مینه‌سوتا در انتخابات ۲۰۲۰ به سرنوشت ایالت‌های کلیدی همجوارش یعنی ویسکانسین در سال ۲۰۱۶ دچار شود. 

در ایالت سنتاً قرمز جورجیا نیز در حال حاضر میانگین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جو بایدن با اختلاف ۱/۲ واحد درصد نسبت به ترامپ است. میانگین نظرسنجی‌های ایالت اوهایو اختلاف ۲ نامزد را ۰.۵ واحد درصد به نفع ترامپ برآورد کرده است.

حال باید دید ایالت‌های سنتاً محافظه‌کاری چون جورجیا، آریزونا، آیووا و یا حتی تگزاس در این انتخابات بالاخره به رنگ آبی دانکی‌ها تبدیل می‌شوند یا همچنان حامی فیل‌های قرمز جمهوری‌خواه باقی خواهند ماند؟

انتخابات آمریکا / اقتصادنیوز


۲. آخرین رویدادها

 

۱.۲. رکورد انتخاباتی؛ مشارکت زودهنگام به نصف انتخابات ۲۰۱۶ رسید

تا تاریخ ۲۷ اکتبر، یعنی روز گذشته نزدیک به ۷۰ میلیون یا رقم دقیق‌تر، ۵/ ۶۹ میلیون نفر در ایالات متحده در رای‌گیری زودهنگام شرکت کردند که در نوع خود بی‌سابقه است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز،  در حالی که تنها کمتر از یک هفته دیگر به انتخابات آمریکا مانده است، موج حضور رای دهندگان در رای‌گیری زودهنگام قابل مشاهده است. این دقیقا نزدیک به نیمی از افرادی است که در کل انتخابات سال ۲۰۱۶ شرکت کرده بودند. بنابر آمارها تاکنون میزان رای زودهنگام برابر با ۵۴ درصد از رای کل واریزشده در انتخابات ۲۰۱۶ است. 

این موضوع می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ ترس از کرونا به‌دلیل ازدحام در روز سوم نوامبر و دیگری اشتیاق مردم برای بیرون راندن ترامپ از کاخ سفید. اما هرکدام از این دو عامل نیز در نظر گرفته شود، در آمریکا یک رکورد بی‌سابقه ثبت شده است. رای‌گیری زودهنگام حتی در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد امسال بسیار چشمگیر بوده؛ حتی رای‌گیری‌ها در برخی مناطقی که غیرمعمول بسته شده‌اند نیز عجیب بوده است.

در تگزاس تا ۲۷ اکتبر نزدیک به ۸۷ درصد از رای سال ۲۰۱۶، در انتخابات زودهنگام محقق شده است. در فلوریدا نیز دو سوم از آرایی که در سال ۲۰۱۶ در این ایالت حساب شد، در انتخابات زودهنگام سال جاری واریز شده است. این رقم در کارولینای شمالی ۷۲ و در جورجیا ۷۱ درصد است. ویسکانسین و میشیگان هر دو در نیمه راه قرار دارند

 این روند به این معنی است که در رای‌گیری حضوری در روز انتخابات احتمالا پیشتازی با جمهوری‌خواهان باشد و دموکرات‌ها نیز ممکن است بر اساس جدول‌بندی آرای غیابی جایگاه خود را به دست آورند.

۲.۲. بیش از نیمی از رای دهندگان ثبت شده در کارولینای شمالی تاکنون رأی داده اند

طبق اعلام هیئت انتخابات ایالتی کارولینای شمالی ، بیش از 50 درصد رای دهندگان ثبت نام شده تا چهارشنبه ظهر در انتخابات عمومی کارولینای شمالی رای داده اند.

در کارولینای شمالی ، یک مقیم می تواند در همان روز در دوره رأی‌گیری اولیه و حضوری، برای رأی دادن ثبت نام کند. این دوره ثبت نام تا شنبه ادامه دارد.

گفتنی است رأی دهندگان دیگر نمی‌توانند نامه رای گیری غیابی را درخواست کنند. آخرین مهلت درخواست‌ها سه‌شنبه بود.

بر اساس نظرسنجی مقامات انتخاباتی در 50 ایالت و واشنگتن دی‌سی (توسط CNN ، Edison Research و Catalist) بیش از 68.5 میلیون آمریکایی تاکنون در یک هفته مانده به 3 نوامبر رأی داده اند.

 سال 2016 ، در کل بیش از 136.5 میلیون رأی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت شده است. 68.5 میلیون رأی زودهنگام اخذ شده تاکنون در ۲۰۲۰ حدود 50.2 درصد از کل آرای ۲۰۱۶ را نشان می دهد.

همچنین در هجده ایالت آرای زودهنگام مأخوذه (ایمیلی، پستی و حضوری) از کل آرا ایالتی در صندوق‌های انتخابات 2016 عبور کرده‌است. در ۷ ایالت از این ۱۶ ایالت رقابتی سنگین در جریان است؛ تگزاس ، جورجیا ، کارولینای شمالی ، آریزونا ، فلوریدا ، کلورادو و نوادا.

هرچند مشخص نیست چه تعداد از این آرا مربوط به افرادی است که در انتخابات ۲۰۱۶ رأی داده اند و چه میزان نمایانگر آغاز یک موج عظیم رأی دهندگانی است که در انتخابات پیشین مشارکت نداشتند.

۳.۲. بازگشت سوپرمن دموکرات‌ها

باراک اوبامابرخی عرف‌های سیاسی آمریکا را کنار گذاشته و آستین‌های خود را بالا زده و برای پیروزی جو بایدن شخصا دست به کار شده است. سخنرانی‌های پرشور باراک اوباما در ۲ ایالت حساس فلوریدا و پنسیلوانیا که انرژی مضاعفی به موج آبی دموکرات‌ها تزریق کرده، باعث شد که کریس کومو، مجری سی‌ان‌ان بگوید: سوپرمن به گود مبارزه بازگشته است.

۴.۲ رسوایی مالی جدید ترامپ

نیویورک تایمز نوشت: سوابق مالیاتی ترامپ نشان می‌دهد که وی ضمن عدم بازپرداخت وام‌های خود، بیش از 270 میلیون دلار بدهی داشته است.

۵.۲. جمهوری‌خواهان در پرتگاه تگزاس

منابع خبری بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها گزارش داده‌اند ترامپ ممکن است نخستین نامزد جمهوری‌خواه در ۴۴ سال گذشته باشد که در ایالت تگزاس بازنده می‌شود.

در حالی که کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده نتایج برخی نظرسنجی‌ها و تحلیل‌ها حاکی از آن هستند که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است نخستین نامزد جمهوری‌خواهی باشد که در ۴۴ سال گذشته در ایالت تگزاس بازنده می‌شود.

آخرین بار که یک نامزد دموکرات در ایالت تگزاس به پیروزی رسید سال ۱۹۷۶ و آخرین بار که در ایالت جورجیا به پیروزی رسید سال ۱۹۹۲ بود. 

۶.۲. پول‌پاشی 40 میلیون دلاری بایدن در هفته آخر

کمپین انتخاباتی بایدن در پایان دوره تبلیغات خود به  پول‌پاشی برای تبلیغات ادامه می دهد - رزروهای تبلیغاتی کمپین در حال حاضر بیش از 40 میلیون دلار فقط در هفته آخر ، پس از برخی اضافات اخیر ، در مجموع برآورد شده است.

این در تضاد با اقداماتی است که در اوایل هفته مبارزات انتخاباتی ترامپ انجام شد ، که برخی تبلیغات در فلوریدا را به عقب انداخت و رزروها را به خریدهای مشترک با کنوانسیون حزبی جمهوری خواهان منتقل کرد. در اینجا مخارجی است که کمپین بایدن برای آخرین هفته به رزروها اضافه کرده است ، و مجموع هزینه های تزریق شده در حدود 4.2 میلیون دلار است:

۵۰۰ هزار دلار به میشیگان و پنسیلوانیا
۳۰۰ هزار دلار به آریزونا ، کارولینای شمالی ، نوادا ، فلوریدا ، جورجیا ، آیووا و ویسکانسین
۱۰۰ هزار دلار به تگزاس و اوهایو و برخی خریدهای ملی. همچنین حدود 40 هزار دلار در مینه سوتا لغو شد.

۷.۲. آزمایش پنس‌ها منفی شد

به گفته یک مقام کاخ سفید ، آزمایش کرونای مایک پنس معاون رئیس جمهور و کارن پنس بانوی دوم امروز صبح منفی شد.

۸.۲. دموکرات‌ها سنا را هم فتح می‌کنند؟

 نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهند دموکرات‌ها حداقل می‌توانند پنج کرسی جمهوریخواهان را در سنای آمریکا تصاحب کنند و به این ترتیب اکثریت را در این مجلس به دست گیرند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، کنگره آمریکا هم در ۱۳ آبان شاهد پایان رای‌گیری برای تعیین تکلیف تمام ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان و همچنین ۳۵ کرسی مجلس سنا خواهد بود.

در این رقابت‌ها ۱۲ کرسی دموکرات و ۲۳ کرسی جمهوریخواه در معرض رای قرار گرفته‌اند و همین مساله باعث شده است وضیت اکثریت جمهوریخواهان در سنا متزلزل شود.

بسته خبری در حال تکمیل است ...

 

۳. مطالب برگزیده

>>>>اقتصادی

Trumponomics؛ «اقتصادِ ترامپی» به روایت اکونومیست

Bidenomics؛ نقشه راه جوبایدن برای اقتصاد آمریکا


فوربس عملکرد اقتصادی رؤسای جمهور آمریکا را تحلیل کرد؛ کدام رئیس‌جمهور برای بازار سهام بهتر است؟

نوریِل روبینی، اقتصاددان؛ بایدن برای اقتصاد بهتر است یا ترامپ؟

دلار، طلا، بورس و بیت‌کوین کدام نامزد را ترجیح می‌دهند؟ پیش بینی واکنش بازارها به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا


>>>>سناریوها

 هشدار نوبلیست اقتصاد درباره حکومت نامحدود؛ «جمهوری‌خواهان علیه جمهوریت»

زشت‌ترین انتخابات آمریکا؛ سناریوهای مناقشه‌برانگیز نوامبر۲۰۲۰ به روایت اکونومیست

احتمال بالای وقوع رویدادهای بی‌سابقه انتخاباتی؛ چند سناریوی محتمل و عجیب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا


>>>ایران و انتخابات آمریکا

بررسی کلیشه‌های گمراه‌کننده در تحلیل‌های انتخاباتی؛ ایران سناریوی پیروزی ترامپ را جدی بگیرد

متن کامل گزارش ١٠هزار کلمه‌ای گلدنبرگ به بایدن؛ نامزد دموکرات‌ها چه برنامه‌ای برای ایران دارد؟


>>>اردوگاه دموکراتیک

دموکرات‌ها در دامِ خودساخته؛ پاسِ گلِ قضات به ترامپ/ بایدن در «تله آرای پستی» می‌افتد؟

مقایسه نظرسنجی‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰؛ تکرار کابوس کلینتون برای بایدن؟

۳ نکته پنهان نظرسنجی‌ها و ۳ نگرانی اصلی دانکی‌ها؛ خبر بد برای دموکرات‌ها؛ بایدن در موقعیت‌ کلینتون؟

دموکرات‌ها دوباره با «ایمیل» زمین‌گیر می‌شوند؟ جو بایدن در تله پسرش

پیشتازی زودهنگام «جو بایدن» در آرای غیرحضوری


>>>>احتمال تکرار ترامپ

هشدار نیویورک‌تایمز؛ ترامپ به این ۵ دلیل بایدن را شکست می‌دهد

۳عامل سرنوشت‌ساز در انتخابات ۲۰۲۰؛ مثلث برمودای شکست ترامپ

تحلیل FiveThirtyEight؛ ۷ نشانه جدی از احتمال پیروزی ترامپ

میزان رضایت کارگران از ترامپ زیر ذره‌بین نیویورک‌تایمز؛ شورش یقه آبی‌ها علیه رئیس‌جمهور؟

کرونا چه تأثیری بر آرای پیرها گذاشت؟ تغییر سرنوشت انتخابات آمریکا با چرخش موضع سالخوردگان


>>>نگاه متفاوت

حامیان مخفی ترامپ؛ ترامپی های خجالتی و پروژه تحریف ترجیحات

اگر از شکست ترامپ اطمینان دارید، این مقاله را بخوانید؛ «جری‌مندرینگ» می‌تواند ترامپ را پیروز انتخابات کند

اشتباه راهبردی استراتژیست‌های دموکرات؛ کارت طلایی ترامپ علیه بایدن


>>>پیش‌بینی

پیش‌بینی اکونومیست از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

پیش‌بینی اکونومیست از نتیجه نبرد نیابتی ترامپ و بایدن

پیش‌بینیِ پیشگوی معروف انتخابات‌ها از برنده رقابت ترامپ و بایدن


>>>نظرسنجی

آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا در سطح ملی + وضعیت آرای الکترال

آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا در «ایالت‌های کلیدی» 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید