درگیری بین فرانسه و ترکیه بالا گرفت/ماکرون دست به دامان تحریم شد

کدخبر: ۳۶۹۹۶۳
مقام فرانسوی گفت که این کشور به دنبال اقدام اتحادیه اروپا، از جمله تحریم، علیه ترکیه به دلیل اقدامات تحریک‌آمیز آنکارا است.
درگیری بین فرانسه و ترکیه بالا گرفت/ماکرون دست به دامان تحریم شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که «کلمنت بیون» وزیر اروپای فرانسه روز چهارشنبه گفت که این کشور به دنبال سلسله‌ای از اقدامات تحریک‌آمیز «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه، از شرکای خود در اتحادیه اروپا می‌خواهد که علیه او اقداماتی از جمله تحریم انجام دهند.

او در سخنرانی خود در پارلمان فرانسه تاکید کرد: ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم. ما برای واکنش‌های سخت از سوی کشورهای اروپایی فشار خواهیم آورد که ممکن است شامل تحریم نیز بشوند.

به گزارش ایرنا، درتازه‌ترین تنش میان پاریس و آنکارا، دو طرف بر سر سخنان اسلام‌ستیزانه اخیر «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه و واکنش تند ترکیه و تحریم کالاهای فرانسوی دچار اختلافی تازه شده‌اند و آتش اختلاف‌ها بین این دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شعله‌ورتر از پیش شده است.

این تنش‌ها در ماه‌های اخیر بر سر موضوع‌های گسترده‌ای چون یونان، قبرس، لیبی و منازعه قره‌باغ شدت گرفته و ماجرای قتل معلم تاریخ در حومه پاریس، به تازه‌ترین موضوع اختلافی میان فرانسه و ترکیه بدل شده است.

بعد از ماجرای این قتل و اظهارات اسلام‌ستیزانه مکرون در خصوص لزوم ممانعت از آنچه او از آن به عنوان «نفوذ دیدگاه‌های افراط‌گرایانه اسلامی در فرانسه» عنوان کرد، ریییس جمهوری ترکیه در اظهاراتی تند، به شدت از مکرون انتقاد و به او توصیه کرده بود که «برای تست سنجش عقل» به پزشک مراجعه کند.

او دوشنبه شب در مراسمی به مناسبت آغاز هفته بزرگداشت پیامبر اسلام (ص) گفت حمله به اسلام و مسلمانان با تشویق رهبر فرانسه شروع شد که خود نیازمند آن است که به لحاظ روانی درمان شود.

رییس جمهوری ترکیه بر سر اختلاف‌های ناتویی نوامبر سال گذشته میلادی/ آذر ۹۸ هم خطاب به همتای فرانسوی‌اش گفته بود مکرون «مرگ مغزی خود را بررسی کند.»

اردوغان که همواره با مکرون سرناسازگاری داشته و دو طرف دل خوشی از هم ندارند، به دنبال تحریم کالاهای فرانسوی از سوی کشورهای مسلمان و عربی گفته که کشورش از مکرون فرانسه حمایت نخواهد کرد؛ محصولات فرانسوی در بسیاری از کشورها مانند قطر، کویت، الجزایر، سودان، فلسطین و مراکش ممنوع شده است.

رییس‌ جمهوری فرانسه روز چهارشنبه گذشته در اظهاراتی اعلام کرد که فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) ادامه خواهد داد. رییس جمهوری ترکیه هم با واکنش تند علیه مواضع مکرون، خواستار بایکوت کالاهای فرانسوی شد.

با وجود اعلام ترکیه مبنی بر تحریم کالاهای فرانسوی اما وزیر تجارت فرانسه گفته که پاریس هیچ برنامه ای برای تحریم محصولات ترکیه ندارد؛ «فرانک ریستر» به شبکه رادیویی آر.ت.ال (RTL) گفته پاریس در حال برنامه ریزی برای تحریم متقابل محصولات آنکارا  نیست و گفت و گوها و روابط با ترکیه و رئیس جمهوری  این کشور را ادامه خواهد یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید