بایدن همچنان پیشتاز است حتی در فاکس نیوز/ دموکرات‌ها در بی‌سابقه‌ترین حالت تاریخی به رای تگزاس امیدوارند!

کدخبر: ۳۷۰۳۲۷
متوسط نظرسنجی‌ها تا روز جمعه 30 اکتبر نشان می‌دهد بایدن دموکرات 51.4 درصد و ترامپ جمهوری خواه 43.5 درصد از آرای پرسش شوندگان را به خود اختصاص داده‌اند.
بایدن همچنان پیشتاز است حتی در فاکس نیوز/ دموکرات‌ها در بی‌سابقه‌ترین حالت تاریخی به رای تگزاس امیدوارند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، بدین ترتیب بایدن 7.9 درصد جلوتر از رقیب خود افتاده که بالاتر از متوسط نظرسنجی روز 29 اکتبر است.

کانال توئیت پرس نوشت: شانس ترامپ برای پیروزی رسمی سخت تر شده است.

همچنین نظرسنجی سراسری شبکه فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان نشان می‌دهد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی ۸ درصد از رقیب دموکراتش «جو بایدن» عقب است. این نظرسنجی که جمعه به وقت محلی آمریکا منتشر شد، حاکی است که ۵۲ درصد رای‌دهندگان از بایدن و ۴۴ درصد دیگر نیز از ترامپ حمایت می‌کنند.

همچنین ۲ درصد از رای‌دهندگان گفتند که از یک نامزد دیگر حمایت خواهند کرد و ۲ درصد نیز اعلام کردند که هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده‌اند.

این درحالی است که بایدن در نظرسنجی ماه گذشته فاکس نیوز ۱۰ درصد از ترامپ جلوتر بود.

«کریس اندرسون» از ناظران انتخاباتی دموکرات که به همراه «دارون شاو» از ناظران جمهوریخواه این نظرسنجی را انجام داده است، گفت: بایدن در سطح ملی برتری قابل توجهی دارد. بسیاری از آرا به صندوق‌ها ریخته شده و تعداد کمی هستند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

وی افزود: به نظر نمی‌رسد که رقابت سراسری نامزدها در روزهای منتهی به سوم نوامبر تغییر قابل توجهی داشته باشد اما این به معنای آن نیست که ترامپ نمی‌تواند در الکترال کالج پیروز شود.

بااینحال تنها ۷۲ ساعت مانده به روز رسمی انتخابات سراسری در آمریکا، جو بایدن و دونالد ترامپ، دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه با سفر به ایالت‌های مرکزی این کشور، به دنبال جذب آرا از شهروندانی هستند که در انتخابات گذشته به آنها روی خودش نشان نداده بودند؛ جو بایدن به آیوا رفته و ترامپ هم به مینه‌سوتا سفر کرده است.

 شبکه خبری بی بی سی در گزارشی آورده است: جو بایدن که نظرسنجی‌ها او را پیشتاز رقابت امسال معرفی می‌کنند روز جمعه، ۳۰ اکتبر، به ایالت آیوا رفت؛ ایالتی که در سال ۲۰۱۶ با ۱۰ درصد اختلاف دونالد ترامپ را به هیلاری کلینتون ترجیح داد. بایدن حتی در جریان نخستین رقابت درون حزبی در آیوا، نتوانست با پیت بوجچیچ و برنی سندرز و الیزابت وارن، دیگر نامزدهای حزب دموکرات در آیوا رقابت کند و همین موجب شد کارزار انتخاباتی خود را با شکستی بزرگ در این ایالت کلید بزند.

همزمان، دونالد ترامپ با سفر به مینه‌سوتا نشان داده که امیدوار است این ایالت را که سال ۲۰۱۶ با اختلاف کمی، به کلینتون روی خوش نشان داده بود جذب خود کند.

مینه‌سوتا که شهر مینیاپولیس آن در ۶ ماه گذشته و پس از مرگ جورج فلوید، کانون اعتراضات به خشونت پلیس و جنبش «جان سیاهان مهم است» بوده، به طور سنتی به نامزدهای دموکرات رای داده است.

جو بایدن که از زمان همه‌گیری ویروس کرونا سفرهای ایالتی خود را محدود کرده و مانند ترامپ میتینگ‌های بزرگ برگزار نمی‌‍کند، در چند روز باقی‌مانده به روز رسمی انتخابات (سوم نوامبر) سفرهای متعددی را در پیش گرفته است. او جمعه علاوه بر آیوا، به ویسکانسن و مینه‌سوتا هم رفت و پر سفرترین روز کارزار خود را رقم زد.

بایدن که در نظرسنجی‌ها با حدود ۱۰ امتیاز در سطح ملی پیش است، در ایالت‌های رقابتی و حساس چون فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن تنها حدود ۵ درصد یا کمتر با ترامپ فاصله دارد و همین پیش‌بینی درباره نتایج نهایی انتخابات امسال را بسیار دشوار کرده است.

روز جمعه، ۳۰ اکتبر، گزارش شد که تاکنون ۸۵ میلیون آمریکایی از طریق پست یا حضور در مراکز رای‌گیری، آرای خود را تسلیم کرده‌اند. این رکورد جدیدی برای رای دادن پیش از موعد طی ۱۱۰ سال گذشته در آمریکا است و انتظار می‌رود میزان مشارکت در انتخابات به قدری بالا باشد که رکورد سال ۱۹۰۸ را بشکند.

بنابر همین گزارش‌ها، از میان این ۸۵ میلیون رای، ۵۵ میلیون نفر به صورت پستی رای داده‌اند.

جو بایدن روز جمعه در بیرون پارک ایالتی فیرگراوند مینه سوتا برای ۲۲ دقیقه در یک مراسمی که به علت کرونا همه با خودرو در آن شرکت کرده بودند سخنرانی کرد اما بوق ممتد خودروهای حامی دونالد ترامپ بارها سخنرانی او را مختل کردند.(اینجا بخوانید)

ایلهان عمر، نماینده سومالیایی تبار ایالت مینه‌سوتا یکی از دموکرات‌های جوان و پیشرو مجلس نمایندگان آمریکاست که بارها با اظهارات مهاجرت‌ستیزانه و اسلام‌هراسانه حامیان ترامپ و در مواردی خود او روبرو شده و یکی از دلایل حساس شدن فضای سیاسی در این ایالت بوده است.

سفر روز جمعه بایدن به مینه‌سوتا در حالی صورت گرفت که نظرسنجی‌ها او را با ضریب اطمینان بالایی پیش‌تر از ترامپ در این ایالت می‌دانند اما ناظران انتخابات امسال می‌گویند این سفر نشان می‌دهد که ستاد بایدن نگران تحولات در مینه سوتا است.

خود او هم روز جمعه و پیش از ترک شهر ویلمینگتون در دلاوار (محل زندگی و اقامت بایدن) به خبرنگاران گفت که بنا ندارد هیچ چیزی را تمام شده و از پیش مشخص فرض کند.

استطاعت مالی قابل توجه ستاد انتخاباتی بایدن که تقریبا دو برابر ترامپ برآورد شده، به او اجازه داده که حتی در ایالت‌هایی چون آیوا و جورجیا هم فعالیت گسترده‌ای داشته باشد؛ دو ایالتی که از سال ۱۹۹۲ که بیل کلینتون در آنها رای آورد، دیگر به نامزدهای دموکرات رای نداده‌اند.

حالا تنها ۷۲ ساعت مانده به آغاز روز رسمی رای‌گیری در سراسر آمریکا، دموکرات‌ها حتی به کسب پیروزی در تگزاس هم امیدوار شده‌اند؛ ایالتی که از سال ۱۹۷۶ که به جیمی کارتر رای داد، دیگر دموکرات‌ها را خشنود نکرده است.

چنانچه جمهوری‌خواهان انتخابات در تگزاس را به دموکرات‌ها ببازند، باید برای باقی ماندن در رقابت‌های سیاسی آتی به سوی تحول ساختاری و جذب آرای اقشار بیشتری از جامعه آمریکا بروند.

نظرسنجی‌ها فاصله دونالد ترامپ و جو بایدن در تگزاس را بسیار کم برآورد کرده‌اند.

تا کنون ۹ میلیون نفر در تگزاس در رای گیری پیش از موعد شرکت کرده‌اند که از آمار کل شرکت کنندگان این ایالت در سال ۲۰۱۶ هم بیشتر است.

در سوی دیگر انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ هم روز جمعه به ایالت مینه‌سوتا سفر کرد. او در چند روز پایانی این ماراتن، به چند ایالت صنعتی میشیگان، ویسکانسن و پنسیلوانیا سفرهای متعددی کرده است؛ ایالاتی که به طور تاریخی به دموکرات‌ها رای می‌دهند اما در سال ۲۰۱۶، او با تکیه بر آرای میشیگان، ویسکانسن و پنسیلوانیا توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد.

او در سال ۲۰۱۶، در مینه سوتا تنها با ۴۴ هزار رای کمتر، رقابت را به هیلاری کلینتون واگذار کرد.

ترامپ روز جمعه در شهر مینیاپولیس که از سال ۱۹۷۲ تاکنون به هیچ نامزد جمهوری‌خواهی رای نداده، ضمن اشاره به بخت کم خود در این شهر گفت: «اما ما در مینه‌سوتا خیلی محبوبیم چرا که من مینیاپولیس را از یک فاجعه نجات دادم.»

اشاره رئیس جمهور آمریکا به اعزام گارد ملی به مینیاپولیس برای کنترل ناآرامی‌ها بعد از مرگ جورج فلوید در اواخر ماه مه امسال بود. اما در حقیقت، این فرماندار دموکرات مینه سوتا بود که دستور اعزام گارد ملی به مینیاپولیس را صادر کرد.

او همچنین روز جمعه در شهر دیترویت ایالت میشیگان که قطب تاریخی تولید خودرو است گفت: «رای دادن به من یعنی حفظ و خلق مشاغل مرتبط با خودروسازی و دیگر فرصت‌های کاری در میشیگان که پایگاه‌شان در همین ایالت است.»

ترامپ قرار است ظرف سه روز آینده ۱۳ سفر انتخاباتی دیگر هم برگزار کند.

ستاد انتخاباتی او سه میتینگ در پنسیلوانیا (شنبه)، پنج میتینگ در میشیگان، آیوا، کارولینای شمالی، جورجیا و فلوریدا (یکشنبه) و پنج میتینگ دیگر در روز دوشنبه در کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، ویسکانسن و میشیگان برنامه ریزی کرده است.

میتینگ‌هایی که نشان از تمرکز ترامپ بر ایالت‌های کلیدی چون پنسیلوانیا، میشیگان و فلوریدا دارد. اما سفر او به جورجیا و کارولینای شمالی که معمولا جمهوری خواهان مشکلی برای کسب آرای آنها ندارند می‌تواند نشان دهنده نگرانی رئیس‌جمهوری آمریکا از نزدیک بودن رقابت در این دو ایالت باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید