خبرهای مهم روحانی از محدودیت های جدید و ۱۰ روزه 25 استان برای مبارزه با کرونا

کدخبر: ۳۷۰۳۴۲
رئیس جمهور گفت: مردم ما اگر در زمینه مبارزه با بیماری کرونا با همه توان به صحنه نیایند و همکاری نکنند، مطمئنا ما در مقابل این بیماری موفق نخواهیم بود.
خبرهای مهم روحانی از محدودیت های جدید و ۱۰ روزه 25 استان برای مبارزه با کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی کرونا گفت: ما در کرونا مسائل مفصلی را بحث کردیم. برای اینکه در برابر این ویروس موفق شویم همه باید به وظایف‌مان عمل کنیم. دولت یکسری وظایف دارد و بهداشت و درمان هم که در میدان مبارزه است وظایف خاصی دارد.

روحانی افزود: مردم ما اگر در این زمینه با همه توان به صحنه نیایند و همکاری نکنند مطمئنا ما در مقابل این بیماری موفق نخواهیم بود. مردم باید همراهی کرده و دستورالعمل ها را مراعات کنند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* یکی از مسائل مهمی که در گذشته به عنوان یکی از نقایص داشتیم این بود که مصوبات بسیار مهم و خوبی در اینجا تصویب و ابلاغ می شد اما در اجرا یا خوب اجرا نمی شد یا دقیق اجرا نمی شد و یا اصلا اجرا نمی شد. به همین دلیل مقام معظم رهبری دستور دادند یک قرارگاه عملیاتی که تمام مصوبات را تا اجرای نهایی دنبال کند و آنجایی که نیاز به ضمانت اجرا دارد توسط ضابطین قوه قضاییه یا ماموران بخش نظارتی انجام شود، راه اندازی کنیم. یعنی حالا بحث این است آیا آنچه تصویب شده یا تصویب می شود به خوبی انجام شده و می شود یا نه؟ آیا با متخلفین در بخش دولتی، مردم یا همه بخش های جامعه برخورد می شود؟ آیا جریمه می شوند؟ چند نفر جریمه شدند، چگونه باید اطلاع رسانی شود به مأموری که جریمه می کند؟

* آیا افرادی که مبتلا شدند حتما قرنطینه می شوند؟ یا نه؟ این مسأله بسیار مهمی است که ما این ها را در همین بخش قرارگاهی کنترل و مراقبت کنیم که فرد مبتلا قرنطینه شده یا نه؟ اقوام نزدیک او تست شدند یا نه؟ این وظیفه ما است که مورد بررسی قرار دهیم. گروه های آسیب‌پذیر، سالمندان، بیماران زمینه ای چه شرایطی دارند؟ آماری درخصوص میزان مبتلایان و فوت شدگان در کشورهای دیگر و ایران ارائه شد و دیدیم کشورهایی که نسبت به سالمندان خود و بیماران زمینه ای کار ویژه ای انجام دادند تعداد مرگ و میرشان پایین است‌. آمار ما نشان می‌دهد ۸۸ درصد فوتی های ما سالمندان و بیماران زمینه ای بودند.

روحانی

*در واقع به غیر از انضباط اجتماعی و مسئولیت اجتماعی، اعمال حاکمیت هم باید در کنار آن قرار گیرد. ما نمی توانیم تنها به این اکتفا کنیم که جامعه ما انضباط دارد یا مردم ما احساس مسئولیت می کنند و دیگر کاری انجام ندهیم. مخصوصا در ایامی که از دوران ماه محرم و صفر عبور کردیم و بیشتر مراسم عروسی و جشن و سرور اجرا می شود این مقررات باید دقیق اجرا شود. اگر کسی می خواهد عقد و عروسی بگیرد باید به او پروتکل بدهیم که کجا و با چه تعدادی آن را برگزار کند.‌ کاملا باید بداند چه کسی باید مراقبت شود، چگونه جریمه شود. آن فردی که دعوت کننده است با فردی که خودش وظیفه خودش را انجام نداده فرق دارد. او در واقع مردم را به جایی دعوت کرده، مهمانی داده و مردم را مبتلا کرده است که باید با همه آنها برخوردهای قاطع صورت گیرد.

* مصوبات خوبی در ستاد کرونا ابلاغ شده است اما دقیق اجرا نمی‌شد یا اصلا اجرا نمی‌شد، به همین دلیل رهبر انقلاب دستور دادند که ما یک قرارگاه عملیاتی تشکیل دهیم تا اجرای مصوبات را تا آخر پیگیری کرده و بر حسن اجرای آن نظارت کند. باید ببینیم آیا آنچه تصویب شده و می‌شود به خوبی و با دقت اجرا می‌شود؟ آیا با متخلفین برخورد می‌شود؟

* ما نمی‌توانیم اکتفا کنیم به اینکه جامعه انضباط دارد و مردم ما همراهی می‌کنند بنابراین ما کاری انجام ندهیم، بلکه باید اعمال حاکمیت کرده و مقررات را به دقت اجرا کنیم.

* برای بهداشت و درمان و اداره کشور و تامین منابع مالی باید اقدامات لازم را انجام دهیم و یکی از مواردی که جزو نواقص کار ما بود این بود که در اینجا مصوباتی تصویب می‌شد اما در بخش اجرا مورد عمل قرار نمی‌گرفت که به همین دلیل با دستور رهبری قرارگاهی برای اجرای این مصوبات و برخورد با متخلفان شکل گرفت.

* گروه‌های آسیب‌پذیر و سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند را هم در جلسه امروز مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم کشورهایی که نسبت به این دسته از افراد کار نظارت و مراقبت خوبی را انجام دادند، فوتی‌های خود را کنترل کردند. ما هم در زمینه این دسته از افراد و مراقبت از آنان کارنامه خوبی داشته‌ایم.

*بنابراین اعمال حاکمیت باید در کنار انظباط اجتماعی و مردمی مورد توجه قرار گیرد. در واقع نمی‌توان فقط به انظباط اجتماعی تکیه کرد. اگر قرار است کسی مراسم عقد و عروسی بگیرد به او پروتکل ارائه دهیم تا بداند چگونه عمل کند.

*در جلسات گذشته هم تاکید کردیم که کسی که قرنطینه می‌شود، محله هم باید به او کمک کند و نیازمندی‌های وی را تامین کند. فرض کنید یک پیرمرد و پیرزن را قرنطینه کنیم، محله باید نیازهای آنان را تامین کند و در اینجا بسیج می‌تواند وارد عمل شود.

* همچنین کسانی که شاغل هستند و به مدت ۱۵ روز قرنطینه می‌شوند نیز باید حمایت بیمه را در نظر بگیریم.

* برای ۲۵ مرکز استان محدودیت‌هایی را از روز چهارشنبه به مدت ده روز تا جمعه هفته بعد از آن را مصوب کردیم که شامل عدم فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار است که عمدتاً شامل اقدامات آموزشی است. محدودیت‌های ۴۳ شهرستان هم به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

* برای فعالیت های ۳و ۴ که عمدتا فعالیت های آموزشی و محل تجمع است، برای آن ۱۰ روز ممنوع می شوند و همه موارد توسط سخنگوی تبیین و توضیح داده خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید