انتقاد ماهاتیر محمد از توییتر و فیسبوک برای چه بود؟

کدخبر: ۳۷۰۳۸۴
ماهاتیر محمد، رهبر سابق مالزی با تاکید بر اظهاراتش که واکنشی به حمله نیس فرانسه بود، به انتقاد از توییتر و فیسبوک پرداخت که بخشی از اظهاراتش را حذف کرده‌اند.
انتقاد ماهاتیر محمد از توییتر و فیسبوک برای چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، ماهاتیر محمد ۹۵ ساله، نخست‌وزیر پیشین مالزی روز پنجشنبه در وبلاگ خود نوشت "مسلمانان حق دارند عصبانی شوند و میلیون‌ها فرانسوی را بابت قتل‌عام‌های قبلی‌اشان بکشند." این بخش از صحبت‌های ماهاتیر محمد انتقادهایی را برانگیخت.

توییتر، یکی از پست‌های ماهاتیر محمد را که حاوی این مطلب بود، حذف و اعلام کرد این پیام، "اشاعه‌دهنده خشونت" است و وزیر دیجیتال فرانسه نیز از توییتر خواست تا دسترسی ماهاتیر محمد به این پلتفورم رسانه اجتماعی را ممنوع کند.

رهبر سابق مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من واقعا بابت تلاش‌هایی در راستای سوءبرداشت و حذف آنچه در وبلاگ شخصی‌ام نوشته بودم، متاسفم.

وی افزود: منتقدان حتی از خواندن تمام مطلب عاجزند به ویژه آنچه که در جمله بعدی نوشته بودم؛ "اما به طور کلی مسلمانان قانون چشم در برابر چشم را اعمال نکرده‌اند. مسلمانان این کار را نمی‌کنند. فرانسوی‌ها هم نباید این کار را انجام دهند. به جای اینها، فرانسه باید به مردمش آموزش دهد تا به احساسات دیگران احترام بگذارند." توییتر و فیسبوک با وجود توضیحات من، پست‌ها را حذف کردند. این اقدام، ریاکارانه است.

ماهاتیر محمد افزود: از طرف دیگر، آنها از کسانی که ترجیح دادند کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر (ص) را به نمایش بگذارند، دفاع کردند و انتظار دارند که همه مسلمانان آن را به نام آزادی بیان بپذیرند! آنها عمدا پیامی را پاک کردند که مسلمانان در گذشته هرگز به دنبال انتقام برای بی‌عدالتی که علیه آنها اعمال شده بود، نبودند.

با وجود این توضیحات، فیسبوک مالزی در ایمیلی اعلام کرد به دلیل نقض سیاست‌هایش این پست‌ها حذف شده‌اند. فیسبوک اعلام کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که صحبت‌های انزجارطلبانه در فیسبوک رواج یابد و منتشر شود و به شدت حمایت از خشونت، مرگ یا آسیب فیزیکی را محکوم می‌کنیم.

اظهارات مطرح شده از سوی ماهاتیر محمد در واکنش به درخواست‌های ملت‌های مسلمان برای بایکوت محصولات فرانسوی و پس از آن مطرح شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور اسلام را دین "در بحران" خواند و وعده داد تا در پی کشته شدن یک فرانسوی که کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام (ص) را در کلاسش نشان داده بود، "رادیکالیسم" را سرکوب کند.

سفیر آمریکا در مالزی هم جمعه در واکنش به پیام این نخست‌وزیر سابق مالزی گفت، به شدت با اظهارات او مخالف است. کمیسیونر عالی استرالیا در مالزی هم نوشت: گرچه ماهاتیر محمد حامی خشونت واقعی نیست اما در شرایط کنونی، واژه‌ها می‌توانند چنین پیامدی را در پی داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید