درخواست آمریکا درباره استقرار صلح‌بانان فرامنطقه‌ای در قره‌باغ

کدخبر: ۳۷۰۳۸۷
آمریکا خواستار استقرار نیروهای صلح‌بان فرامنطقه‌ای در منطقه پرمناقشه قره‌باغ شد.
درخواست آمریکا درباره استقرار صلح‌بانان فرامنطقه‌ای در قره‌باغ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای ارمنی "پان آرمنین"، اعلام کرد رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته (جمعه) در دیدار با نمایندگانی از جامعه ارامنه در لس‌آنجلس خاطر نشان کرد که معتقد است صلح‌بانان کشورهای اسکاندیناوی باید در منطقه قره‌باغ مستقر شوند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که نباید نیروهای صلح‌بانی از اعضای گروه مینسک شامل آمریکا یا کشورهای همسایه در منطقه قره باغ مستقر شوند.

اوبرایان افزود: همچنین هرگونه میانجی‌گری ترکیه یا ایفای نقش صلح بانی آنکارا در مناقشه قره باغ از دیدگاه آمریکا و ارمنستان نشدنی است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه عنوان کرد: معتقدم که هر دو کشور درگیر در این مناقشه باید صلح بانان از کشورهای اسکاندیناوی را بپذیرند و ما در حال رایزنی با دولتهای اسکاندیناوی برای تشکیل یک قوای صلح بانی هستیم که بتواند در قره‌باغ با هدف حفظ آتش‌بس مستقر شود.

اوضاع در منطقه قره باغ از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

باکو و ایروان یک بار در تاریخ ۱۸ مهرماه با وساطت مسکو و بار دیگر با میانجی گری فرانسه، روسیه و آمریکا در تاریخ ۲۷ مهر به آتش‌بس بشردوستانه رضایت داده بودند که دقایقی پس از برقراری این آتش‌بس‌ها نیز به سرعت دو طرف همدیگر را به نقض آن متهم کردند.

این دو کشور همچنین پس از آتش بس اول در بیانیه‌ای مشترک با آمریکا اعلام کردند که اواخر روز یکشنبه به توافق جدیدی دست یافته‌اند و از صبح دوشنبه (۵ آبان) آتش‌بس بشردوستانه میان آن‌ها برقرار خواهد شد.

پس از حصول این توافق جدید نیز درگیری‌ها و تبادل آتش پراکنده میان دو طرف رخ داده که بار دیگر دو کشور یکدیگر را به نقض آن متهم کرده اند.

مقامات و نهادهای مهم جهان از زمان آغاز این درگیری‌های جدید خواستار توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس میان دو کشور شده و همچنین نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه و پیامدهای آن هشدار داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید