فرمان ترامپ به «پسران مغرور» چه بود؟

کدخبر: ۳۷۰۹۱۰
اقتصادنیوز: در جریان نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری میان دونالد ترامپ و جو بایدن، ترامپ با اصرار رقیب و مجری برنامه مجبور به موضع‌گیری در برابر شبه‌نظامیان راست افراطی و به‌ویژه یک گروه تازه تاسیس شد: پسران مغرور (Proud Boys).
فرمان ترامپ به «پسران مغرور» چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز رئیس جمهوری ایالات متحده در پاسخ به دعوت کریس والاس، مجری برنامه به محکومیت خشونت راست افراطی و طرفداران برتری نژاد سفید، از اعضای گروه شبه‌نظامی پسران مغرور (Proud Boys) خواست تا عقب بنشینند، آماده باشند و در حال حاضر به پلیس و نیروهای امنیتی اجازه بدهند «کارشان» را انجام دهند.

دونالد ترامپ با این حال در پاسخ به این پرسش تاکید کرد که خشونت معمولا از چپ افراطی می‌آید و نه از راست‌ها. رئیس جمهوری ایالات متحده با توجیه اینکه به هرحال باید کاری در برابر «آنتی‌فا»ها کرد، به شکل تلویحی از حضور شبه‌نظامیان دست راستی برای برقراری نظم، حمایت کرد.تنها دقایقی پس از پایان مناظره، پسران مفتخر در شبکه‌های اجتماعی دریافت پیام از دونالد ترامپ را جشن گرفتند. این سازمان شبه‌نظامی پیام رئیس جمهوری را به لوگوی خود در شبکه‌های اجتماعی اضافه کرد: «عقب بنشینید آماد باشید» « stand back and stand by ».

اما پسران مفتخر چه کسانی هستند و چه می‌کنند؟

پسران مفتخر در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد. گوین مکیننس، خبرنگار، تحلیل‌گر سیاسی و از اعضای هیات تحریریه مجله وایس بنیانگذار این گروه به شمار می‌رود. «مرکز حقوقی فقر در جنوب» نهاد متخصص نظارت بر جریان‌های افراطی می‌گوید اعضای این گروه، همانطور که از نام آن بر می‌آید، همگی مذکر هستند و خود را به‌عنوان شووینیست‌های غربی معرفی می‌کنند.

براساس داده‌های همین نهاد دیده‌بانی مدنی، این گروه چهار رده سازمانی دارد: برای ورود به حلقه اول، هوادار (سفیدپوست)‌ باید اعلام کند: «من یک شوونیست غربی هستم و از خلق جهان مدرن عذرخواهی نمی‌کنم.» برای ورود به حلقه دوم، باید کتک خوردن را پذیرفت و از خودارضایی اعلام انزجار کرد. افرادی به حلقه سوم وارد می‌شوند که نام گروه را روی بدن خود خالکوبی کنند. اما حلقه چهارم، مخصوص کادرها است: پسران مفتخر؛ آن‌هایی که برای سازمان کتک خورده اند.

John Locher/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

رویارویی یک عضو «پسران مغرور» با یک معترض به سیاست‌های ترامپJohn Locher/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی شمار اعضای سازمان را ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر برآورد کرد. لباس فرم دوفاکتوی اعضا و هواداران پسران مفتخر، تی‌شرت سه‌دگمه فرد پری با راه‌های زرد است. این «یونیفورم» آنچنان مشهور شد که شرکت فرد پری در ماه سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که این گروه وجود خارجی دارد، این دست تی‌شرت‌ها را نه در ایالات متحده و نه در کانادا نمی‌فروشد.

این گروه شبه‌نظامی هرگونه ارتباط سیاسی ایدئولوژیک با راست‌های افراطی را رد می‌کند. با این حال دسته‌های پسران مفتخر در جریان راهپیمایی «اتحاد راست» شارلوتز ویل در سال ۲۰۱۷ دوشادوش کوکلوکس کلان‌ها راهپیمایی کردند. این ماجرا در روزهای بعد به یکی از خونبارترین رویارویی‌های نژادی-سیاسی در ایالات متحده بدل شد.

در جریان سرکوب تظاهرات «جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است»، پسران مفتخر فراتر از سربازان فدرال و پلیس، نقش پرسروصدایی بازی کردند.

چرا شبه‌نظامیان در ایالات متحده آزادند؟

تشکیل یک دسته و سازمان، حتی با اهداف، منش و رفتار جاهل‌مآبانه در ایالات متحده ممنوع نیست. با این حال ماجرا وقتی نگران کننده می‌شود که بدانیم اعضای این گروه، به تجهیزات نظامی دسترسی دارند؛ رفتاری که نه تنها ممنوع نیست بلکه محصول و فلسفه متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده است.

حمل سلاح و تشکیل میلیشا در ایالات متحده در وهله اول، و حتی پیش از تامین امنیت شخصی و حمایت از مالکیت خصوصی برای مبارزه با دیکتاتوری دولت مجاز است. شهروندان مسلح آمریکایی می‌توانند برای آنکه دولت، این شر لازم، به فکر خودکامگی نیافتد و مردم را از حقوق اساسی‌یشان محروم نکند، مسلح و سازمان یافته باشند. البته طبیعتا شکل برخورد دولت با سازمان‌های شبه‌نظامی سرکشی مثل پلنگ‌های سیاه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ قرن گذشته با رواداری در برابر دسته‌هایی نظیر پسران مفتخر، فرق می‌کند.

اما نگرانی‌های همین‌جا تمام نمی‌شود: هنوز این گفته ترامپ را از یاد نبرده‌ایم که باوجود احتمال رای‌گیری مخدوش، وی ممکن است انتقال آرام قدرت در کاخ سفید را نپذیرد. اگر این سخن را در کنار «عقب بنشینید و آماده باشید» بگذاریم، احتمال بروز خشونت در روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات سوم نوامبر وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید