در میزگردی با حضور احمد زیدآبادی، ابراهیم متقی و رحمن قهرمان‌پور بحث شد

احتمال مذاکره با آمریکا پس از انتخابات

کدخبر: ۳۷۰۹۳۰
2 حالت بیشتر نیست، یا ریاست جمهوری ترامپ تمدید می‌شود، یا بایدن جای ترامپ را در کاخ سفید می‌گیرد. در هر یک از این دو حالت، احتمال مذاکره ایران با آمریکا چقدر خواهد بود؟
احتمال مذاکره با آمریکا پس از انتخابات

به گزارش اقتصادنیوز، انتخاب ترامپ در سال 2016، برای جهان شوک‌آور بود. سیاست خارجی ایران نیز که با برجام وارد مرحله تازه‌ای شده بود، نگران حضور فرد تازه وارد به کاخ سفید بود. 2 سال از ریاست جمهوری ترامپ نگذشته بود که این نگرانی، رنگ واقعیت گرفت. آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای مجدد بازگشت. اما اگر یک دموکرات رئیس جمهور آمریکا بود، آمریکا در برجام مانده بود؟ احتمالا پاسخ اغلب تحلیلگران به این سوال مثبت است. در مقابل، تحلیلگران دیگری معتقدند که حتی اگر آمریکای دموکرات در برجام می‌ماند، مواهب برجام برای ایران به میزان گذشته نبود. 

احمد زیدآبادی، ابراهیم متقی و رحمن قهرمان‌پور در میزگردی در «اکوایران» تمام احتمالات انتخابات آمریکا برای ایران را بررسی کردند. این میزگرد به طور مشخص 2 ضلع داشت، در یک ضلع احمد زیدآبادی قرار داشت و در ضلع مقابل، ابراهیم متقی و رحمن قهرمان پور.

زیدآبادی این باور است که ایران پس از برجام راهی را پیش گرفت که مورد انتظار آمریکا نبود، به همین دلیل هم نمی‌توان انتظار داشت که با روی کار آمدن بایدن، تمامی مسیر چیده شده توسط ترامپ، به راحتی از بین رود و آمریکا با بازگشت به برجام، به وضعیت قبلی در برابر ایران برسد. چرا که آمریکا، اهرم‌های فشار بر ایران را از دست نخواهد داد. 

از نظر او، انتخاب بایدن یا ترامپ، تفاوتی در صورت مسئله نخواهد کرد و این بار ایران باید انتخاب کند که به مسیر فعلی ادامه خواهد داد یا به حل همه‌جانبه مسائل با آمریکا خواهد پرداخت. این تحیلگر مسائل سیاسی تاکید دارد که خروجی صندوق رای در انتخابات امروز، نمی‌تواند اثر چندانی بر انتخابات سال آینده ایران بگذارد؛ از نظر او ناامیدی که در مردم ایجاد شده، مانع این خواهد شد که آنها بار دیگر به یک جناح سیاسی رای دهند. او احتمال مذاکره با آمریکا پیش از انتخابات 1400 در صورت پیروزی بایدن را کم می‌داند.

در مقابل، «ابراهیم متقی» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و «رحمن قهرمان‌پور» پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل، نظرات دیگری دارند. آنها معتقدند اگر برجام به شکست منجر شد، به دلیل ضعف تیم مذاکره‌کننده بوده است. از نظر آنها جمهوری اسلامی می‌تواند در دوره ریاست جمهوری بعدی آمریکا نیز انعطاف به خرج دهد و وارد مذاکره با طرف مقابل شود. این دو تحلیلگر بر این باورند که انتخاب بایدن، به قدرت گرفتن اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 کمک خواهد کرد. از نظر آنها، انتخاب بایدن مسئله مذاکره با آمریکا را به کانون دعوای انتخابات ایران بدل می‌کند و می‌تواند بار دیگر، فضای انتخاباتی را برانگیخته کند. مسئله‌ای که از نظر زیدآبادی مردود است.  

این مناظره جذاب را از دست ندهید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید