مروری بر روزنامه‌های 14 آبان 1399

امکان سنجی اجرای طرح مجلس برای لغو تحریم ها/نسخه نجات از انفجار کرونا

کدخبر: ۳۷۱۰۷۰
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 14 آبان 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
امکان سنجی اجرای طرح مجلس برای لغو تحریم ها/نسخه نجات از انفجار کرونا

به گزارش اقتصادنیوز بیانات مقام‌معظم رهبری، کرونا و انتخابات آمریکا سوژه‌های مشترک امروز روزنامه‌ها است.

آرمان‌ملی در تیتر نخست خود آورده است: قیمت‌ها بایدنی-کاهشی وترامپی-افزایشی! ابتکار در این زمینه این عنوان را برگزیده است: آمریکا در ترس آشوب بعد از شمارش آرا! شرق هم در تیتر نخست خود آوررده است: چهره آمریکا بعد از 3 نوامبر

آفتاب‌یزد با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم تیتر زده است: پایان دورهمی در رستوران‌ها

اعتماد نقل قولی از مقام‌معظم رهبری را برای تیتر نخست خود انتخاب کرده است: آمریکا فرعون جهان است . ایران  ارگان دولت در این باره تیتر زده است: هرکس رئیس‌جمهور آمریکا شود در سیاست ما تغییر ایجاد نمی‌شود، جوان، حمایت ارگان قوه قضائیه و جام‌جم ارگان صدا وسیما نیز تیتر انتخابی ایران را برگزیده است. عصر ایرانیان هم این تیتر را انتخاب کرده است: آمریکا منهدم می‌شود کیهان هم در این باره از این تیتر استفاده کرده است: اوضاع آمریکا تماشایی است!

Iran_s

خراسان در تیتر اول خود آورده است: طرح مجلس برای لغو تحریم‌ها

در ادامه برخی از مطالب مهم روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم.

دنیای‌اقتصاد؛ نسخه نجات از انفجار کرونا

دنیای‌اقتصاد در تیتر نخست می‌نویسد: نسخه نجات کشور از «انفجار کرونا»، توسط تیم ۵ نفره مرکب از محققان اقتصادی مقیم خارج ارائه شد. مطالعات محققان علوم اقتصادی و سیستمی در این نسخه نشان می‌دهد ماندن در «دوراهی مقابله با بیماری یا تقویت فعالیت‌‌های اقتصادی» در این مقطع بیهوده است؛ به طوری که «بی‌عملی» در برابر رشد شدید آمار ابتلا و مرگ به بهانه دستیابی به اوضاع اقتصادی بهتر، ذره‌ای از «اصل مشکل» را که همان نرخ بالای تلفات روزانه و هزینه‌های آن است، کم نمی‌کند. الگوی کشورهایی که موفق شده‌اند همزمان «نرخ بازتولید بیماری کرونا» را کاهش دهند و «آمار سرانه مرگ روزانه» را نیز در سطح پایین کنترل کنند، نسخه پیشنهادی برای اعمال در ایران است. این الگو می‌تواند میزان مرگ را به یک‌دهم برساند. در فاز اول باید «کنترل ضربتی نرخ ابتلا» از طریق تعطیلی فراگیر چهار هفته‌ای اعمال شود. فاز دوم اما «بازگشت محتاطانه به فعالیت‌ها» با اجرای دو دسته سیاست است. در این حالت، کسب‌وکارها متناظر با بالاترین سطح فعالیت اقتصادی در جهان، قابل ‌افزایش است.

DonyayeEghtesad

خراسان؛ امکان سنجی اجرای طرح مجلس برای لغو تحریم ها

خراسان به طرح جدید مجلس پرداخته و می‌نویسد: 17اردیبهشت 1397،دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در فرمانی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای برجام را اعلام کرد . از آن تاریخ و در 30ماه گذشته اتفاقات مهمی در حوزه تقابل میان ایران و آمریکا رخ داده است که آخرین آن‌ها را می‌توان طرح هسته‌ای مجلس موسوم به  «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»  نامید که یک فوریت آن روز دوشنبه و در آستانه 13 آبان که سالروز تسخیر لانه جاسوسی در تهران است، به تصویب رسید .به گزارش خراسان صبح روز دوشنبه گذشته، مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود یک فوریت طرحی را با اکثریت قاطع(196رای) تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی، دولت ملزم می‌شود در ادامه اجرای گام‌های پنج‌گانه خود برای کاهش تعهدات برجامی ، با روندی تندتر و شدیدتر و با هدف لغو تحریم‌ها، اقدامات متقابل فنی و هسته‌ای ویژه‌ای را  انجام دهد.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود نوشت:  اما جدای از طرح مجلس که قطعا با اهداف سیاسی مهمی به ویژه فشار به طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها نگاشته شده، باید دید جمهوری اسلامی ایران در حوزه فنی توان تحقق عملی این طرح را دارد یا خیر؟ هرچند یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خراسان با تایید این موضوع اظهار کرد: «با پیشرفت‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر در مجموعه سازمان انرژی اتمی امکان پیاده‌سازی فنی طرح وجود دارد. این روزنامه در ادامه نوشت: ماده یک درمورد غنی‌سازی 20درصدی است  و  سازمان انرژی اتمی ایران موظف شده است تا ظرف مدت دوماه سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کند.در این زمینه آن‌طور که دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بارها گفته، ایران می‌تواند ظرف سه روز غنی‌سازی 20درصدی خود را در فردو و حتی نطنز از سر بگیرد . این زمان سه روزه قبل از آغاز غنی‌سازی 4.5درصدی در فردو بود و حالا با انتقال منابع گاز UF6 به عنوان خوراک اصلی از اصفهان به فردو در گام چهارم، در واقع زمان رسیدن به 20درصد نیز به کمتر از 24 ساعت کاهش یافته است . امروز در فردو همه چیز برای غنی‌سازی 20درصدی آماده است . از منابع خوراک تا اتصالات و ماشین‎هایی که طبق برجام در دوبال می‌چرخیدند تا در صورت هرگونه بازگشت‌پذیری، سریعا مهیای کار شوند.

khorasannews

 

جوان؛ دپوی نیاز‌های مردم در گمرک

جوان در گزارش نوشته است: کالا‌ها در انبار‌های گمرک و بنادر در حال فاسد شدن هستند؛ گرانی و کمبود برخی کالا‌ها با هدایت دلال‌ها مردم را آزار می‌دهد، اما همه نگاه‌ها به انتخابات امریکاست.مشکلات معیشتی و گرانی برخی کالا‌ها مردم را در مضیقه قرار داده است، مقام معظم رهبری هم روز گذشته نسبت به این وضعیت واکنش نشان دادند. ایشان گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به‌رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی‌مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: «همه این گرانی‌ها و مشکلات با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.»این بخش از اظهارات رهبر انقلاب، دقیقاً همان جایی را نشانه گرفته است که چندی پیش «جوان» در گزارشی به آن پرداخت و عدم هماهنگی نهاد‌های دولتی برای تسریع در پوشش نیاز‌های معیشتی مردم را مهم‌ترین عامل گرانی‌ها و کمبود غیرواقعی برخی کالا‌ها دانست.وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد از یک‌سو و بانک مرکزی از سوی دیگر، درگیر اختلافات درونی هستند که دود این اختلافات به چشم منافع ملی و مردم رفته است. انبوهی از کالا‌ها در گمرکات کشور معطل ترخیص مانده است، اما وزارت اقتصاد مشکل اصلی را بانک مرکزی می‌داند و بانک مرکزی هم توپ را به زمین گمرک و وزارت صمت می‌اندازد.

Javan_s

 

آفتاب یزد؛پایان دورهمی در رستوران‌ها به دلیل گرانی منوها

آفتاب یزد با اشاره به وضعیت کرونایی کشورنوشته ست: حال پس از شیوع پاندومی ویروس کووید-19 در ایران و جهان به دلیل افت شدید گردشگری و همچنین ملاحظات قرنطینه ای، مشتریان ایرانی رستورانها نیز به دلیل ترس مردم از ابتلا به کرونا در دورهمی داخل آنها به میزان محسوسی کاهش یافته است. تا جایی که رستوران رفتن که برای ایرانی‌های محروم از انواع تفریحات سایر کشورها تنها مکان تفریحی در دسترس بود، با افزایش شدید قیمت مواد غذایی و منوی رستوران‌ها بسیار کاهش یافته و تقریبا دست نیافتنی شده است! امروز وقتی یک پرس چلوکباب کوبیده یا لقمه و جوجه کباب با مخلفات آن برای هر نفر حدود 50 هزار تومان آب می‌خورد و در مواردی مانند باقلی‌پلو با گوشت یا برگ این رقم برای هر نفر به 80 هزار تومان در هر پرس می‌رسد چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده چهارنفری در رستورانی استاندارد و آبرومند دورهمی صمیمانه داشته باشند و در همان یک وعده بالای 200 تا 300 هزار تومان هزینه کنند!؟ رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‌ها و سلف سرویس‌ها با بیان اینکه متاسفانه تاکنون دولت نتوانسته بر خلاف وعده ابتدای سال مبنی بر اعطای وام جهت هر کارگر 12 تا 16 میلیون تومان حتی یک ریال وام به کارگران صنف ما پرداخت کند، می‌افزاید: این در حالی است که حداقل تا اردیبهشت در اثر کرونا میزان خسارت وارده از کرونا به رستوران داران 3هزار میلیارد ریال ارزیابی شده بود.

میرابراهیمی با بیان اینکه در مجموع در کلانشهر تهران حدود 700 تا 800 رستوران فعال وجود دارد که در برخی از آنها که برند هستند تا 300کارگر مشغول به کار هستند اظهار می‌دارد: این در حالی است که در اثر فشار شدید اقتصادی 25 تا 30 درصد از همکاران ما جواز کسب‌شان را باطل کردند و به شغل دیگری مشغول شده‌اند یا وزارت دارایی با دریافت مالیات، اندک رمق باقی‌مانده را نیز از این صنف گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حقوق و هزینه کارگر افزایش پیدا کرده است تصریح می‌کند: صرف‌نظر از هزینه مکان، هزینه غذای کارگرها که شامل صبحانه و ناهار و شام می‌شود افزایش پیدا کرده به طور مثال اگر هزینه نان را در نظر بگیریم، اگر هر کارگر بخواهد روزی دو قرص نان خالی هم بخورد روزانه حداقل 6 هزار تومان هزینه نانش می‌شود!

اگرچه وقتی خبرنگار ما در گفتگو با رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‌ها و سلف سرویس‌ها جویای میزان خسارات وارده حداقل تا مهر 99 شد پاسخی را شنید که در نوع خود تلخ‌تر از فلفل تند کنار پرس‌های چلوکباب این رستوران‌هاست! او گفت: وقتی برای دولت عمل به قولش مهم نیست و ورشکستگی و ادامه حیات رستوران‌ها اهمیتی ندارد، دیگر دل و دماغی هم برای این اتحادیه در سنجش میزان خسارات بعد از اردیبهشت 99 و میانگین تورم ناگزیر منوها یا میزان ریزش مشتریان برای ارائه به شما فعالان رسانه‌ای نیز باقی نمانده است! گویی به زودی با هر دوستی گپ و گفتی شود، به جای گفتن خاطرات ریز و درشت از طعم و عطر و پذیرایی رستوران‌های خوب شهر به شما خواهد گفت: مدت‌هاست دیگر به هیچ رستورانی دعوت نمی‌شوم!AftabYazd

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید