فرمانده مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد

افزایش شتاب کرونا و لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران

کدخبر: ۳۷۱۱۳۶
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: عدم اجرای صحیح و قطعی برخی از مصوبات مقابله با کرونا از معضلاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. پیش از این عنوان شد تهران با این شتاب بیماری بهتر است برای تجدید قوای نیروی بهداشتی و درمانی دو هفته تعطیل شود.
افزایش شتاب کرونا و لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران در جلسه شورای فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران که صبح امروز با حضور دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، ضمن ارایه گزارش مختصری از فعالیت‌های ستاد، بیان کرد: در حال حاضر ۳۸۲ مرکز جامع سلامت در استان تهران مشغول به ارایه خدمت هستند که از این تعداد ۸۴ مرکز جامع به صورت ۱۶ و ۲۴ ساعته در زمینه کرونا فعالیت دارند و مابقی خدمات بهداشتی عادی از جمله واکسیناسیون را ارایه می‌دهند. بر همین اساس استان تهران تنها استانی است که صد درصد برنامه‌های بهداشتی اولیه خود را محقق کرده است.

افزایش شتاب کرونا و لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران

وی با بیان اینکه استان تهران بالغ بر یک میلیون جمعیت شناور دارد، اظهار کرد: پیش از بحران کرونا، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند که این میزان به حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است، همچنین در تهران ۵ هزار اتوبوس و ۷۰ هزار تاکسی مشغول خدمت رسانی هستند.

به گفته زالی، پدیده معتادان متجاهر، کودکان کار، زباله گردی و سکونت اتباع بیگانه به ویژه اتباع بدون هویت، به طور تقریبی منحصر به استان تهران است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با اشاره به اینکه تهران گرانیگاه سیاسی و اقتصادی جامعه است، افزود: بالغ بر ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی در استان تهران محقق می‌شود.

وی سکونتهای غیررسمی را نیز از دیگر چالش‌های حوزه بهداشتی اعلام کرد و گفت: تهران جایگاه پیچیده و متفاوتی دارد، به همین دلیل با همکاری استاندار تهران و سایر دستگاه‌های مرتبط، ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد.

افزایش شتاب گرفتاری بیماری در تهران

زالی با اشاره به اینکه در حال حاضر در پیک سوم بیماری هستیم، گفت: در این پیک برخلاف دو پیک قبلی با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتاب گرفتاری بیماری در تهران افزایش داشته است، همچنین اقامت بیمارستانی نیز در پایتخت با افزایش یک الی دو روزه همراه بوده است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، تصریح کرد : در این فاز فعلی با خوشه‌های جمعیتی خانوادگی مبتلایان نیاز به بستری مواجه هستیم.  از طرفی ابتلای همکاران در مجموعه ارایه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی چالش دیگری در این زمینه است.

بازآرایی ارایه خدمات در بخش اجرایی متناسب با بحران کنونی نیست

وی در خصوص معضلات اساسی که مجموعه سلامت استان تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران با کاهش جدی درآمد اختصاصی رو به رو هستند و این وضعیت در حالی که بخش زیادی از امور بیمارستان‌های دانشگاهی بر درآمد اختصاصی تکیه دارد، نگران کننده است. از طرفی حجم مراجعان به شدت افزایش یافته و بیمارستان‌ها هم به بیماران کرونایی و هم به بیماران غیرکرونایی خدمت ارایه می‌دهند.

حمایت‌های لازم برای تامین نیروی انسانی تازه نفس صورت نگرفته 

زالی با بیان اینکه یکی از مواردی که مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی کرونا تکلیف کردند، جذب نیروی انسانی بود، ادامه داد: تاکنون حمایت‌های لازم در زمینه تامین نیروی انسانی تازه نفس صورت نگرفته است.

به گفته وی، یکی از مهمترین معضلات کادر سلامت با توجه به نزدیک بودن فصل زمستان، تامین ذخایر راهبردی، دارو، تجهیزات، اقلام مصرفی و اقلام سرمایه‌ای است.

عدم مشارکت جدی سازمان‌های بیمه گر  با نظام سلامت در بحران کرونا

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، اظهار کرد: متاسفانه در مسیر مقابله با بحران، سازمان‌های بیمه گر مشارکت جدی با نظام سلامت نداشتند و می‌توان گفت به طور کلی این بازآرایی ارایه خدمات در بخش اجرایی متناسب با بحران کنونی نیست. باید در این مسیر یک پنجره واحد داشته باشیم.

زالی چالش دیگر را عدم درک عمیق و حساسیت آحاد مردم و مسئولان دانست و خواستار جدی تر شدن رویکرد مسئولان نسبت به بحران کرونا، جلوگیری از خستگی مردم نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی به علت فرسایشی شدن شرایط و افزایش حساسیت جمعی به کمک رسانه‌ها شد.

بهتر است تهران برای تجدید قوای نیروی بهداشتی و درمانی دوهفته تعطیل شود

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: عدم اجرای صحیح و قطعی برخی از مصوبات از معضلاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. پیش از این عنوان شد تهران با این شتاب بیماری بهتر است برای تجدید قوای نیروی بهداشتی و درمانی دوهفته تعطیل شود.

وی با اشاره به حضور فعال دانشجویان خلاق و نوآور در عرصه پژوهش مرتبط با کرونا، افزود: بسیاری از محققان مطالعات خوبی انجام دادند و حتی محصولات مهمی نیز تولید کردند اما بروکراسی موجود برای اخذ مجوز ، آنها را دلسرد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید