مشخصات فنی جدیدترین دستاورد موشکی سپاه + تصاویر

کدخبر: ۳۷۱۴۳۰
اقتصادنیوز: تیربار موشکی نیروی هوافضای سپاه از دستاوردهای بی‌نظیر این نیرو در جهان است.
مشخصات فنی جدیدترین دستاورد  موشکی سپاه + تصاویر
‌به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز چهارشنبه بود که نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سامانه خودکار و هوشمند پرتاب‌های پیوسته و متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد (تیربار موشکی) خود رونمایی کرد. آنچه از تصاویر مشخص است این سامانه از سرعت و تحرک بالایی برخوردار است.

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در این مراسم گفت: قدرت موشکی ما ضامن عقب نشینی دشمنان است. تا به امروز هم این قدرت در صحنه‌های مختلف اعم از مبارزه با داعش، مبارزه با ضد انقلاب در غرب کشور و در مناطق دوردست و نیز اسقاط اراده و انصراف دشمن از تهدید نظام وملت ایران کارکرد و تاثیرات خود را به خوبی نشان داده است. زمانی که موشک‌های ما به پرواز در می‌آیند، پیکره دشمن می‌لرزد. این ستون مستحکم خیمه بازدارندگی و دفاع اطمینان‌بخش نظام ما و قدرتی مهیب است که با آن اراده سیاسی نظام به دشمن نشان شده و در صورت نیاز به او تحمیل می‌شود.

تیربار موشکی چیست و چه کارکردی دارد؟

هنگامی که واژه تیربار به گوش ما برخورد می‌کند ناخودآگاه این معنا به ذهن ما خطور می‌کند که سرعت شلیک و آتش سنگین به سوی هدف، یعنی همانند آنچه در مسلسل‌ها و تیربار‌هایی نظیر دوشکا مشاهده می‌کنیم. تیربار موشکی سپاه نیز به نظر می‌رسد با چنین اهدافی طراحی و ساخته شده باشد و در صورت خطای احتمالی دشمنان آماده است تا موشک‌های بالستیک نقطه زن را در فاصله زمانی بسیار کوتاه به سوی اهداف مورد نظر شلیک کند.

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

در موشک‌های بالستیک به دلیل ابعاد و وزن آن‌ها یک مسئله همیشه ذهن طراحان آن‌ها را به خود جلب کرده و آن هم چگونگی آماده سازی سریع و همچنین شلیک سریع به سوی اهداف مورد نظر  است. اما به مرور و با توسعه موشک‌های سوخت جامد، توسعه و رشد حامل‌های موشکی با سرعت بالا و افزایش فرآیند هدف دهی به آن‌ها این مشکلات تا حدودی حل شده و متخصصان موشکی ما به دنبال این موضوع رفتند که زمان آماده سازی و شلیک موشک‌ها را کاهش دهند.

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

همین بود که متخصصان موشکی ایران را به این واداشت تا این دو مشکل یعنی زمان آماده سازی و شلیک موشک‌ها را حل کنند. پس این ابتکار به ذهنشان رسید تا ساختاری مانند ریل‌های قطار را طراحی کنند و با استفاده از لانچر‌ها یا نگاه دارنده‌های مخصوص موشک‌ها، آن‌ها را پس از سوخت‌گیری و آماده‌سازی به سوی نقطه موردنظر برای شلیک حرکت دهند. شیوه طراحی این تیربار‌ها همانند نمونه‌ای است که فشنگ‌های تفنگ در ریل قرار می‌گیرند.  

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

این تیربار موشکی از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ نخست قسمتی که موشک بر روی آن قرار گرفته و دومین بخش هم یک قسمت دایره‌ای شکل است که موشک از طریق ۴ زائده مخصوص به موشک بر روی قسمت دایره‌ای شکل قرار می‌گیرد تا به نقطه مورد نظر برسد. نکته دیگری که در طراحی ساختار تیربار موشکی برای هر موشک جلب توجه می‌کند این است که متخصصان موشکی سپاه علاوه بر طراحی یک حامل با سرعت تحرک برای موشک‌ها، یک لانچر متحرک موشک‌های بالستیک را نیز طراحی کردند و با حرکت موشک‌ها بر روی ریل به سوی اهداف مشخص شده می‌توانند از محل‌های مشخص شده که به صورت سوراخ‌هایی در سقف شهر‌های موشکی طراحی شده اند به راحتی و سرعت بالا شلیک شوند.

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

یکی دیگر از مواردی که در فیلم‌های منتشر شده از تیربار موشکی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توجه را به خود جلب می‌کند این است که اگر قرار باشد موشک‌ها به صورت عمودی در شهر‌های موشکی حرکت کنند تا به نقطه مورد نظر برسند نمی‌توانند از ساختار قبلی شهر‌های موشکی مانند آنچه پیش‌تر دیده بودیم استفاده کنند. پس این مسئله ذهن را به این سو می‌برد که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های پیش به این نتیجه رسیده که مسیر‌های جدیدی را در داخل شهر‌های موشکی ایجاد کند تا موشک‌ها بتواند در ایده تیربار موشکی به صورت موفق حاضر شده و نقشه خود را عملیاتی کند.

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

کدام موشک‌های بالستیک ایران می‌توانند از تیربار موشکی سپاه شلیک شوند؟

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول سال‌های گذشته به ویژه پس از پایان دفاع مقدس به کمک متخصصان جوان موشکی کشورمان طیف گسترده‌ای از موشک‌ها را از طریق هدایت و مدیریت و در بسیاری موارد ایده‌پردازی سردار شهید حاج حسن طهرانی مقدم مرد موشکی ایران به تولید رسانده است تا قدرت بازدارندگی ایران اسلامی را بیش از پیش افزایش دهد. حال با توجه به طراحی و ساخت تیربار موشکی سپاه می‌خواهیم چند موشک ایرانی که امکان شلیک از این تیربار را دارند و در ضمن قدرت بسیار بالایی در تخریب و نقطه زنی را دارند بررسی کنیم.  

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

موشک بالستیک عماد

موشک بالستیک یکی از انواع موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که قدرت نقطه‌زنی و آتش آن در سال ۱۳۹۴ با موفقیت آزمایش شد. در فیلم‌های منتشر شده از تیربار موشکی، موشک‌های عماد بر روی تیربار موشکی قرار گرفته‌اند.

نوع موشک: بالستیک نقطه زن.

نوع سوخت: سوخت مایع.

نوع جداشدن: عمل به صورت دو مرحله‌ای.

طول موشک: ۱۵/۵ متر .

قطر موشک: ۱/۲۵ متر.

بُرد موشک: ۲ هزار کیلومتر.

وزن موشک: ۱۸ هزار کیلوگرم.

وزن کلاهک: ۷۵۰ کیلوگرم.

ماموریت موشک: زمین به زمین.

سامانه هدایت: سامانه پیشرفته هدایت تا لحظه برخورد به هدف.

ویژگی خاص: نقطه‌زن‌ترین موشک ساخت ایران.

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

موشک بالستیک قیام

موشک بالستیک قیام نیز از دیگر موشک‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که  ۲۹ مردادماه سال ۱۳۸۹ با ایده نابودی رژیم صهیونیستی توسط شهید طهرانی مقدم طراحی و ساخته شد.  

طول موشک: ۱۱/۵ متر.

قطر موشک: ۰/۹ متر.

وزن موشک: ۶ تُن.

وزن کلاهک موشک: ۶۵۰ کیلوگرم.

نوع کلاهک: کلاهک بارشی از نوع سه قسمتی یا MIRV.

نوع موتور: تک مرحله‌ای سوخت مایع.

بیشینه ارتفاع پروازی: ۲۰۰ کیلومتری.

بُرد موشک: ۸۰۰ کیلومتر.

ویژگی خاص: عدم امکان ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن موشک قیام توسط سیستم‌های ضد موشکی دشمن.

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

موشک بالستیک خرمشهر

موشک بالستیک خرمشهر نیز از دیگر موشک‌های بالستیک قدرتمند ایران برای نابودی دشمنان ایران اسلامی است. 

طول موشک: ۱۳ متر.

قطر موشک: ۱/۵ متر.

بُرد موشک: ۲ هزار کیلومتر.

وزن موشک: ۲۰ تن.

وزن کلاهک: ۲ تن.

نوع سوخت موشک: سوخت مایع.

نوع کلاهک موشک: تک مرحله‌ای با قابلیت حمل کلاهک منفرد و چندگانه.

سرعت موشک: ۱۵ ماخ.

ویژگی خاص: عدم وجود بالک در بدنه آن که باعث افزایش سرعت در هنگام حرکت به سوی هدف می‌شود.

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

موشک بالستیک سجیل

موشک بالستیک سجیل اولین موشک دوربرد از نسل موشک‌های بالستیک با سوخت جامد است که ۲۲ آبان ماه سال ۸۷ با حضور سردار محمدنجار وزیر اسبق دفاع با نام پروژه عاشورا رونمایی و با موفقیت آزمایش شد و بعد ها در دو نسل ساخته شده است.

طول موشک: ۱۷/۵۷ متر

قطر موشک: ۱/۲۵ متر

سرعت موشک: ۴۳۰۰ متر بر ثانیه

وزن موشک: ۲۳ تُن

وزن کلاهک: ۱ تُن

بیشینیه ارتفاع پروازی: ۲۵۰ کیلومتر

نوع سوخت: سوخت جامد

مکانیزم عمل: موتور دو مرحله‌ای

سرعت موشک: ۱۲ ماخ

تیربار موشکی ایران آماده تیرباران کردن دشمنان در غرب آسیا + تصاویر

موشک‌های ایرانی آماده قرارگیری بر روی تیربار موشکی سپاه 

به نظر می‌رسد سایر موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قادر هستند تا با ایجاد تغییراتی خاص در تیربار موشکی سپاه در شهرهای موشکی به سوی اهداف مشخص شده به پرواز درآیند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید