این ادویه رقیب قوتی ترین آرام بخش هاست

کدخبر: ۳۷۱۵۸۹
اقتصادنیوز : زعفران آرام بخش ، اشتها آور و تقویت کننده حافظه وپیشگیری کننده از سرطان و بیماری قلبی است .
این ادویه رقیب قوتی ترین آرام بخش هاست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خراسان ،طبع زعفران گرم و خشک و عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و یک ترکیب اکسیژن دار و همراه با سینئول به نام سافرانال است. رنگین بودن زعفران نیز مربوط به وجود ماده ای به نام کروسین است.

 زعفران موجب کاهش چربی و کلسترول خون می شود . علاوه بر آن خواص دیگری هم دارد که در ادامه اشاره می‌کنیم :زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از بیماری قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه، درمان کننده بیماری آسم، عفونت ادراری و رفع نفخ شکم شمرده می‌شود. طبق پژوهش ها مصرف زعفران در دوران بحرانی بارداری یعنی سه ماه اول که دوران تشکیل اندام‌هاست می‌تواند به جنین آسیب هایی وارد کند.

  خواص گلبرگ زعفران

گلبرگ زعفران حاوی چند ترکیب مختلف مانند موادمعدنی، آنتوسیانین ، فلاونوئیدها، گلیکوزید و آلکالوئیدهاست.برخی از خواص دارویی مختلف گلبرگ زعفران عبارت اند از: آنتی باکتریال بودن، خواص ضد اسپاسم، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد حساسیت و آلرژی، ضد افسردگی، تسکین دهنده درد، تصفیه کننده و محافظت کننده از کبد، ضد احتقان، تنظیم فشار خون، ضد دیابت و ضد فعالیت‌های اکسیداسیونی . با توجه به این خواص، گلبرگ زعفران به عنوان داروی جایگزین یا مکمل در برخی بیماری‌ها قابل استفاده است.

  خواص پرچم زعفران

پرچم به دلیل این‌که از میان گلبرگ ها جدا شده ، بوی زعفران را با خود به همراه دارد و به دلیل داشتن ترکیبات خاصی مانند کروستین خواص آنتی اکسیدانی دارد و این خاصیت موجب شده در درمان تومورهای سرطانی بسیار موثر واقع شود.پرچم زعفران نه تنها برای تقویت طعم غذاهای مختلف بلکه برای چاشنی نوشیدنی‌های گرم و سرد و دسرها نیز استفاده می‌شود.

  خواص ریشه زعفران

خامه زعفران یا همان ریشه زعفران در حقیقت به قسمت زرد رنگ کلاله و انتهای آن گفته می‌شود. بنابراین منظور از ریشه آن قسمتی که در خاک قرار دارد نیست.بهبود بیماری‌های مربوط به چشم، آلزایمر و تقویت حافظه و همچنین درمان دیابت از خواص ریشه زعفران است و می‌توان همچنین به بهبود خلق و خو و درمان افسردگی، رفع بوی نامطبوع دهان، شادی آوری و رفع خستگی، بهبود پوست، تقویت نیروی جنسی، تقویت عملکرد کبد و قلب و تقویت عملکرد معده و مثانه اشاره کرد.از ریشه یا خامه زعفران می‌توانید در مواردی که نیاز به رنگ زعفران ندارید و تنها خواص و عطر و طعم آن مهم است استفاده کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید