ابراز نگرانی وزیر خارجه آلمان از مناقشه انتخاباتی آمریکا

کدخبر: ۳۷۱۶۸۰
وزیر امور خارجه آلمان نسبت به وضعیت امنیت در جهان با در نظر گرفتن مناقشه حقوقی نتیجه انتخابات در آمریکا اظهار نگرانی کرد و گفت: آنچه در ایالات متحده می‌گذرد، نشانگر فرهنگ دموکراتیکی که ما از آمریکا توقع داریم، نیست.
ابراز نگرانی وزیر خارجه آلمان از مناقشه انتخاباتی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری آلمان اعلام کرد، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه ای با بیلد با اشاره به نقش آمریکا در آرام ساختن وضعیت در نقاط مشکلدار جهان گفت: این کشور شدیدا مهم بوده و به لحاظ بین المللی مورد احتیاج است.

هایکو ماس گفت، از آنجا که آمریکا شدیدا بعد از یک کمپین انتخاباتی قطبی شده، شاهد بزرگترین چالش برای کاخ سفید در پشت درهای آن است.

او اظهار کرد: مهمترین وظیفه رئیس جمهور آمریکا در درجه اول این خواهد بود که کشور و جامعه‌اش را مجددا به هم نزدیک کند.

وزیر امور خارجه آلمان درباره صحبت ترامپ در خصوص دستکاری انتخابات لحن انتقادی در پیش گرفته و گفت: هر کسی که اتهاماتی را مطرح می کند باید آنها را ثابت کند.

هایکو ماس گفت که نتیجه انتخابات آمریکا و احتمال ارجاع آن به دیوان عالی، برای امنیت بین‌المللی خطرناک است.

او همچنین تاکید کرد که رئیس جمهور بعدی آمریکا بهتر است با لحنی آرامتر برخورد کند، آمریکا بیش از یک نمایش تک نفره است. هرکسی در این وضعیت در این آتش بنزین بریزد کار غیرمسئولانه ای انجام داده است.

ماس همزمان نسبت به امکانپذیر شدن همکاری نزدیکتر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بعد از انتخابات اظهار امیدواری کرد. او ادامه داد: ما تنها در صورتی قادر به پایان دادن به بحران های فراوان از جمله جنگها خواهیم بود که آمریکایی و اروپایی‌ها دست در دست یکدیگر همکاری کنند.

هایکو ماس چند روزی است به دلیل تماس با یک کرونا مثبت در قرنطینه خانگی در برندنبرگ به سر می برد . این دومین بار است که این وزیر آلمانی مجبور شده به قرنطینه 14 روزه برود.

او گفت از مردمی که در مقابل خانه‌اش غذا می‌گذارند تشکر می‌کند و حالش خوب است.

ماس همچنین در حساب توییتری خود نوشت: «آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد، با فرهنگ دموکراتیکی که از ایالات متحده می‌شناسیم مطابقت ندارد. مهم است که نتیجه آن توسط همه پذیرفته شود. برنده شدن آسان است، اما گاهی بازنده بودن سخت است.»

وزیر امور خارجه آلمان چندی پیش در توییت دیگری از دموکراسی حاکم در آمریکا به نیکی یاد کرد و افزود که بازنده خوب بودن بسیار مهم‌تر از برنده درخشان بودن است.

طی چند روز اخیر دونالد ترامپ نسبت به‌احتمال تقلب در شمارش انتخابات ایجاد شبهه کرده که این موضوع با واکنش‌های بسیاری در سراسر آمریکا مواجه شده است. به نظر می‌رسد مواضع اخیر هم‌پیمانان اروپایی آمریکا نیز در راستای نگرانی از زیر سؤال بردن روند دموکراتیک در انتخابات آمریکا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید