راسوها باعث انتقال ویروس کرونای جهش یافته شدند؟

کدخبر: ۳۷۱۷۰۸
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: شش کشور موارد جدیدی از کروناویروس را در چندین مرکز پرورش راسو (مینک) گزارش کرده‌اند.
راسوها باعث انتقال ویروس کرونای جهش یافته شدند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: دانمارک و ایالات متحده از جمله شش کشوری هستند که مواردی از کروناویروس جدید را که به مراکز پرورش راسو مرتبط بوده اند، گزارش کرده‌اند.

در اطلاعیه این سازمان آمده است: ایتالیا، هلند، اسپانیا و سوئد نیز از دیگر کشورهایی هستند که مواردی از آلودگی با کروناویروس را در راسوها مشاهده کرده‌اند.

در دانمارک و پس از هشدار در مورد انتقال کروناویروس جهشه یافته از راسوها به انسان و آلوده شدن ۱۲ نفر، اقدامات سختگیرانه‌ای در شمال این کشور اعمال شد.

کپنهاگ هشدار داده که این جهش می تواند اثربخشی هر واکسنی را در آینده تهدید کند و به همین دلیل دستور داده شد تا ۱۷-۱۵ میلیون راسو از بین بروند.

به گفته محققان جهش ویروس مساله ای شایع و اغلب بی ضرر است و موجب بروز نوع شدیدتر بیماری در انسان نمی‌شود. هرچند، مقامات دانمارکی نسبت به این گونه موسوم به خوشه ۵ (Cluster 5) ابراز نگرانی کرده اند چرا که همچون ویروس‌های طبیعی توسط آنتی بادی‌ها مهار نمی‌شوند و ممکن است اثربخشی واکسن‌های احتمالی این بیماری را تهدید کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است: مشاهدات اولیه نشان می دهد که علائم بالینی، شدت و انتقال در بین افراد آلوده مشابه با سویه‌های دیگر از ویروس SARS-CoV-۲ است. هرچند، خوشه ۵ دارای ترکیبی از جهش‌ها یا تغییرات است که پیش از این مشاهده نشده و در عین حال تاثیر تغییرات شناسایی شده در این گونه هنوز به خوبی مشخص نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید