ساخت‌و ساز غیر مجاز هویت شهری تهران را به خطر انداخته‌است

کدخبر: ۳۷۱۷۱۶
اقتصادنیوز :‌ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه شهرها و روستاهای استان، هویت معماری شهری استان تهران را به خطر انداخته‌است.
ساخت‌و ساز غیر مجاز هویت شهری تهران را به خطر انداخته‌است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،«عبدالرضا چراغعلی» افزود: طی سه دهه گذشته به خاطر جاذبه‌های استان تهران و تمایل سایر هموطنان برای خانه دار شدن در این استان، معماری شهری و شهرنشینی مورد هجوم قرار گرفته‌است.

وی یادآورشد: این مساله به ویژه طی یک‌سال گذشته با افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی شدت بیشتری پیدا کرده‌است.

چراغعلی به تعداد احکام صادر شده طی هفت سال گذشته برای تخریب و رفع تصرف ساخت و سازهای غیر مجاز در استان تهران اشاره کرد و اظهار داشت: پنج دستگاه منابع طبیعی و آبخیزداری، راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در استان، ۱۹ هزار و ۱۳۴ حکم در این زمینه صادر کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: از این تعداد حکم صادر شده، ۱۸ هزار و ۳۸۹ مورد اجرا شده که از این میان ۱۳ هزار و ۲۲۰ مورد منتج به تخریب بنای غیر مجاز شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: با تخریب این میزان بنا و ساخت و ساز غیر مجاز، ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع از زمین های استان تهران آزاد شد.

چراغعلی اعلام کرد: بیشترین میزان ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده و حریم شهرها در سال ۱۳۹۸،  به ترتیب در شهرستان های ملارد، دماوند و شهریار بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این وضعیت ساخت و ساز غیر مجاز در روستاها متفاوت از شهرهای استان تهران است،  اضافه کرد: در سال گذشته، روستاهای شهرستان های دماوند، فیروزکوه، ملارد،  پردیس، قرچک و ری به ترتیب شاهد بیشترین میزان ساخت و ساز غیر مجاز در داخل بافت روستایی بودند.

وی به اقدامات انجام شده طی ۶ ماهه نخست سال جاری اشاره و بیان کرد: شناسایی ۱۲ هزار و ۸۱۸ مورد تخلف انجام شده از قبیل تصرف، دیوار کشی، احداث بنا، فنس کشی، حصار کشی و تغییر کاربری، توقف هشت هزار و ۵۹۸ مورد تخلف ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام قانونی و صدور ۲ هزار و ۴۲۰ حکم قضایی با پیگیری منابع طبیعی و آبخیزداری، راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

چراغعلی ادامه داد: اجرای ۲ هزار و ۱۳۶ مورد از احکام قضایی با محوریت فرمانداری‌ها و مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط و آزاد سازی هفت میلیون و ۳۸۵ هزار متر مربع از اراضی تغییر کاربری یافته از دیگر اقدامات انجام شده طی ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به شمار می آید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با بیان اینکه نظارت ها بیش از پیش بر روند ساخت و ساز در حریم شهرها و روستاهای این استان ادامه دارد، گفت: باید با جدیت با متخلفان برخورد کرد تا مانع از تداوم روند این تصرف‌ها و به‌هم ریختن هویت معماری شهری و روستایی تهران شد.

ساخت و ساز غیر مجاز در استان تهران یکی از ۱۸ معضل بزرگ شناسایی شده در این استان محسوب می شود و در اسناد توسعه ای نیز بر لزوم مدیریت و مقابله با آن تاکید شده‌است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید