زندگی ترامپ بعد از کاخ سفید چگونه می‌تواند باشد؟

کدخبر: ۳۷۲۳۴۱
یک روزنامه فرانسوی در تحلیلی از این که زندگی «دونالد ترامپ» پس از کاخ سفید چگونه می‌تواند باشد، چند سناریوی مختلف را در این باره مطرح کرد.
زندگی ترامپ بعد از کاخ سفید چگونه می‌تواند باشد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه «ون مینوت» روز دوشنبه نوشت: پذیرش شکست، راه‌اندازی کانال تلویزیونی شخصی، مورد پیگرد قانونی قرار گرفتن از سوی دستگاه قضایی آمریکا به جهت تخلفات مالیاتی، بازگشت دوباره به انتخابات پس از چهار سال و سفر و یا مهاجرت به همراه همسرش ملانیا از جمله سناریوهای پیش رو ترامپ بعد از ترک کاخ سفید است.

حتی اگر همچنان به نتیجه انتخابات اعتراض داشته باشد، دونالد ترامپ باید برای ترک کاخ سفید تصمیم بگیرد. چه سناریوهایی برای او محتمل است؟

شکست؛ سناریویی است که دونالد ترامپ تا روز شنبه احتمال آن را نمی‌داد. او که با پیروزی جو بایدن از دوره دوم حضور در کاخ سفید محروم شد ، از این به بعد باید یک مساله پر از اشکال را بررسی کند. زندگی او پس از کاخ سفید در بیستم ژانویه ۲۰۲۱ شبیه چه خواهد شد؟ اگر او به طور مرتب زندگی پیش از سیاست خود را یادآوری کند که «من چنین زندگی باشکوهی داشتم» کمتر درباره زندگی پس از آن وراجی می‌کند.

اشتیاق مورد مطالبه او به گلف می‌تواند او را ناچار کند تا با سخت‌کوشی فراوان خود به چمن‌ها مکرر سربزند. در هنگامی که شبکه‌های تلویزیونی آمریکا شکست او را در روز شنبه اعلام کردند ترامپ در باشگاه گلف استرلینگ خود در ویرجینیا که از واشنگتن چندان دور نیست، حضور داشت. با توجه به چهار سال گذشته تصور تنها یک سناریو دشوار به نظر می‌رسد: عقب‌نشینی مخفیانه و بی‌نام و نشان.

ون مینوت به احتمال راه‌اندازی کانال خصوصی تلویزیونی توسط ترامپ اشاره می‌کند و می‌نویسد: ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید در موارد مختلف تاسف خود را از وضعیت فاکس نیوز بیان کرده است. ۲۰۲۱ می‌تواند فرصتی برای شروع باشد( اما سرمایه‌گذاری اولیه می‌تواند گران تمام شود)، یا از طریق کانال‌های «دوست» موجود مانند One America News و تلویزیون NewsMax .

ون مینوت همچنین می‌نویسد: پس از ترک کاخ سفید افق حقوقی دونالد ترامپ می‌تواند تا حدود بسیاری تاریک باشد. او در نیویورک با دو پرونده مواجه است که می‌تواند منجر به پیگرد قانونی شود. اولی که جنایی بود و از سوی «سیروس ونس» دادستان منهتن آغاز شده که اقدام‌های احتمالی در خصوص کلاهبرداری مالیاتی و بیمه‌ای و دستکاری در امور مالی را مورد هدف قرار می‌دهد.

 پرونده دوم هم که مدنی است و توسط «لتیتیا جیمز» دادستان نیویورک آغاز شده، می‌کوشد که مشخص کند که آیا سازمان او در مورد میزان دارایی‌های خود برای دریافت وام و مزیت‌های مالیاتی دروغ گفته است. دیگر موارد دادرسی ‌می‌تواند پس از خروج او از خیابان ۱۶۰۰ پنسیلوانیا مجددا نمایان شود.

ون مینوت همچنین این سناریو را احتمال داده که ترامپ پس از چهار سال دوباره به انتخابات برگردد و می نویسد؟ او بر خلاف سه سلف خود باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون نتوانست دوره دوم ریاست جمهوری را از آن خود کند. در انتخابات پیشین با رکورد مشارکت ۷۰ میلیون (در مقابل ۷۴ میلیون جو بایدن انتخابات ۲۰۲۰) رای به دست آورد. بنابراین می‌تواند نسبت به این که در کانون مناظره‌ها باقی بماند وسوسه شود.

به لحاظ تئوریک چیزی نمی‌تواند مانع از این شود که چهار سال دیگر شانس خود را امتحان کند. یکی از روسای ستاد انتخاباتی سابق ترامپ به نام «میک مولوانی» که هم‌اینک نماینده ویژه آمریکا در ایرلند شمالی است روز پنجشنبه صراحتا این ایده را عنوان کرد و گفت: به وضوح این انتظار می‌رود که رئیس جمهوری وارد سیاست شود و به گمانم یکی از کسانی باشد که احتمالا در سال ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد.

ون مینوت از سفر جاده‌ای همراه با ملانیا یا مهاجرت هم به عنوان دیگر گزینه برای سناریوی احتمالی زندگی ترامپ پس از خروج از کاخ سفید نام می‌برد و می‌نویسد: او در ماه ژوئن در کاخ سفید با لحنی طتزگونه از احتمال سفر جاده‌ای با همسرش ملانیا ترامپ نام برد و گفت: شاید من با بانوی اول به نیویورک بروم. فکر می‌کنم یک خودروی مسافرتی می خرم و با بانوی اول سفر می‌کنم.

این روزنامه فرانسوی در عین حال نوشت: یک گزینه افراطی تر می‌ماند. ترامپ در تحقیری که گمان می‌کرد شکست در برابر «جو خواب‌آلود» است گفت « من احساس خوبی نخواهم داشت.» «شاید مجبور به ترک کشور شوم»

 جو بایدن ۷۷ ساله با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید