افزایش نگرانی از افشای اسناد محرمانه توسط ترامپ

کدخبر: ۳۷۲۶۷۸
سه مقام امنیتی اروپایی نگران این هستند که اسناد افشا شده از سوی کاخ سفید منابعی که برای جمع‌آوری اطلاعات از فعالیت‌های روسیه در اروپا و آمریکا انجام گرفته است، لو دهند
افزایش نگرانی از افشای اسناد محرمانه توسط ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مقامات امنیتی درخصوص افشای اسناد محرمانه از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در طول هفته‌های باقی‌مانده از اقامتش در کاخ سفید ابراز نگرانی کردند.

به نوشته نشریه «بیزنس اینسایدر»، این مقامات هشدار داده‌اند هرگونه افشاگری عجولانه اسناد و مدارک محرمانه می‌تواند به ضرر متحدان آمریکا و به سود روسیه و دیگر دشمنان تمام شود.

سه مقام امنیتی اروپایی در این خصوص به بیزنس اینسایدر گفتند،‌ نگران این هستند که اسناد افشا شده از سوی کاخ سفید منابعی که برای جمع‌آوری اطلاعات از فعالیت‌های روسیه در اروپا و آمریکا انجام گرفته است، لو دهند.

این افراد که بر روی مسائل مرتبط با روسیه کار می‌کنند گفتند، مراکزی که برای آن‌ها کار می‌کنند نگران این هستند که ترامپ به صورت عجولانه دست به انتشار اسناد محرمانه‌ای بزند که منابع و شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات از روس‌ها را بر ملا کرده و حتی جان جاسوس‌های آن‌ها را به خطر اندازد.

این سه مقام امنیتی تأکید کردند حلقه‌های سیاسی در کشورهای اروپایی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ به طور صحیح در انتخابات پیروز شده است و از ۲۱ ژانویه به کاخ سفید خواهد رفت.

یکی از این منابع امنیتی اروپایی گفت:‌ «برای اینکه خیال همه راحت شود می‌گویم که انتظار داریم چالش قضایی [ترامپ علیه نتیجه انتخابات] رد شده و بایدن وارد دفتر [ریاست جمهوری] شود».

وی افزود:‌ «مشکل هرج و مرجی است که از طرف دولت ترامپ پیش‌بینی می‌کنیم یا اینکه او دست به تغییر مقامات امنیتی رده بالایی بزند که وجودشان برای امنیت بین‌المللی ظرف دو ماه آینده ضروری است».

یک مقام امنیتی هلندی نیز گفت:‌ «اگر تغییر مقامات به‌خاطر انتشار اسناد محرمانه روسی باشد، سازمان ما بسیار نگران خواهد شد زیرا ما مقادیر زیادی اطلاعات درباره انتشار اطلاعات غلط از سوی روسیه و کارزار سایبری آن را در اختیار آمریکا قرار داده‌ایم».

 او در پاسخ به اینکه آیا هلند از دولت ترامپ تضمینی برای عدم افشای اسناد دریافت کرده یا خیر پاسخ داد: «اگر هم چنین تضمینی داده شده بود در حال حاضر بی‌معنی بود. چهار سال وقت داشتیم بفهمیم که توافقات بین‌المللی و حتی هنجارهای اخلاقی برای این آدم‌ها (دولت ترامپ) هیچ معنایی ندارد».

این مقام هلندی گفت، برای مثال می‌دانیم ترامپ در دیدار با سفیر روسیه در آمریکا که در سال ۲۰۱۷ کاخ سفید صورت گرفت، اطلاعاتی را درباره داعش با وی به اشتراک گذاشت که جاسوس‌های رژیم صهیونیستی گردآوری کرده بودند.

این هفته پس از شمارش بخش عمده آرای انتخابات امسال آمریکا، رسانه‌های مختلف این کشور شامل «آسوشیتدپرس»، «سی‌اِن‌اِن» و حتی «فاکس نیوز» جمهوری‌خواه، بایدن و «کاملا هریس» را به عنوان رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور منتخب، برنده انتخابات ریاست جمهوری و دونالد ترامپ و «مایک پنس» معاونش را بازنده آن خواندند.

به دنبال این تحولات، بایدن و هریس با ایراد یک سخنرانی رسما خودشان را پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواندند اما ترامپ ضمن نپذیرفتن شکست، از رجوع خود به دادگاه برای متوقف کردن آنچه «تقلب بزرگ در انتخابات» خوانده است، خبر داد.

«دیوید ایگناتیوس»، خبرنگار مشهور و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌پست» روز چهارشنبه در گزارشی مختصر به شرح آنچه «جدال‌های پشت‌پرده برای مهار خطر دونالد ترامپ» خوانده پرداخته و نوشت، مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی دولت ترامپ قویاً او را از علنی کردن اطلاعاتی درباره روسیه که می‌تواند به افشاسازی روش‌های گردآوری اطلاعات منجر شود منع کرده‌اند. مشاوران ترامپ به او گفته‌اند این مسئله همچنین خشم شدید متحدان کلیدی آمریکا را به همراه خواهد داشت. 

با این حال ترامپ و نزدیکان او معتقدند خارج کردن این اطلاعات از رده محرمانه می‌تواند ادعاها درباره نقش دولت روسیه در پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را باطل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید