بیماری مرگبار فصل سرما را جدی بگیرید

کدخبر: ۳۷۲۶۸۲
براساس گزارش مجله فوریت‌های پزشکی، مردی ۳۴ ساله پس از خروج از حمام بی حال شد و بر زمین افتاد.
بیماری مرگبار فصل سرما را جدی بگیرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طبق گزارش امدادگران مرد به سختی نفس می‌کشید و پوست او سراسر کهیر شده بود. وی از یک واکنش آلرژیک مهلک رنج می‌برد که به آنافیلاکسی مشهور است. وقتی امدادگران رسیدند، خانواده این فرد به آن‌ها گفتند که او سابقه «آلرژی به هوای سرد» را دارد. او قبلاً در واکنش به سرماخوردگی دچار حساسیت شده بود، اما آنافیلاکسی نبوده است.

در این گزارش آمده است که این عارضه پس از انتقال این فرد از ایالت «میکرونزی» که دارای آب و هوای استوایی است، به ایالت «کلرادو»، که دمای هوای سردتری دارد، آغاز شده است.

پزشکان با اپی نفرین و اکسیژن فرد را معالجه و او را به اورژانس منتقل کردند. وقتی او به بیمارستان رسید، عرق کرده بود و در تمام بدنش لکه‌های آلرژیک وجود داشت.

طبق گزارش کلینیک مایو، پزشکان در این بدن فرد، عارضه کهیر سرد را تشخیص دادند. کهیر سرد، واکنش پوستی آلرژیک است که پس از قرار گرفتن در معرض دمای سرد، از جمله هوای سرد یا آب سرد بروز می‌کند.

در گزارش پیشین مجله «لایف ساینس» نیز آمده است که این علائم ممکن است پس از مصرف غذا‌ یا نوشیدنی‌های سرد نیز پدیدار شوند.

شایع‌ترین علامت بیماری کهیر سرد، ظهور نقاط قرمز (کهیر) پس از قرار گرفتن در معرض سرماست. اما در موارد شدیدتر، افراد ممکن است دچار آنافیلاکسی شوند که منجر به فشار خون پایین و باریک شدن مجاری تنفسی شده و تنفس را دشوار می‌کند.

طبق گزارش کلینیک مایو، این واکنش‌ها معمولاً با قرار گرفتن کل بدن در معرض سرما تشدید می‌شود، مثلا زمانی که افراد در آب سرد شنا می‌کنند و یا پس از خروج از حمام، در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند.

پزشک با استفاده از «آزمایش مکعب‌های یخ»، که به صورت قرار دادن یک مکعب یخ روی پوست به مدت ۵ دقیقه انجام می‌شود، به تشخیص قطعی می‌رسید. در این حالت اگر بیمار برآمدگی قرمز و برجسته‌ای روی پوست، محل قرار دادن مکعب یخ داشته باشد، به عنوان بیماری کهیر سرد تشخیص داده می‌شود.

میزان شیوع کلی این حالت به طور دقیق مشخص نیست. طبق گزارش یک موسسه ملی بهداشت در یک مطالعه در اروپا، میزان شیوع این بیماری ۵ صدم درصد اعلام شده است.

در بیشتر موارد، علت این بیماری ناشناخته است، اما گاهی اوقات می‌تواند ژنتیکی باشد. در افراد دیگر، کهیر سرد ناشی از چیزی مانند عفونت ویروسی یا برخی از انواع سرطان است که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد.

لایف ساینس گزارش داد، واکنش آلرژیک به این دلیل رخ می‌دهد که قرار گرفتن در معرض سرما باعث می‌شود سیستم ایمنی مواد شیمیایی به نام هیستامین آزاد کند، که واکنش التهابی را تحریک می‌کند.

این مرد ۳۴ ساله در بیمارستان با آنتی هیستامین و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت و حالش بهبود پیدا کرد. پیش از ترک بیمارستان به او توصیه شد از قرار گرفتن در معرض آب سرد یا سایر شرایطی که کل بدن او در معرض سرما قرار گیرد، خودداری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید