قدیمی‌ترین انجیل دنیا در کدام شهر ایران است

کدخبر: ۳۷۲۷۷۲
اقتصادنیوز : مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: "انجیل رسولان" روی پوست ماهی قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود کتاب مقدس مسیحیان است که در بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می شود.
  قدیمی‌ترین انجیل دنیا در کدام شهر ایران است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ،شهرام خدایی امروز  در خصوص وجود نسخه "انجیل رسولان" در کتابخانه مرکزی تبریز اظهار داشت: کتاب "انجیل رسولان" نسخه خطی بوده و در حال حاضر در کتابخانه مرکزی تبریز جزو نسخ قدیمی و نفیس انجیل‌های جهان است. 

وی افزود: نوع خطی که در "انجیل  رسولان"است، یک خط آران قدیمی می‌باشد که آشوریان قدیم ایران از آن استفاده می‌کردند که الان جزو خطوط باستانی محسوب می‌شود و فقط یکسری متخصصان می‌توانند آن را مطالعه کنند. 

خدایی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها این "انجیل رسولان" برای مسیحیان آسیایی است به طوریکه در سال‌های گذشته از اسقف مسیحیان آشوری دعوت کردیم تا در مورد این نسخه توضیحاتی دهد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یادآور شد: این انجیل بیش از یک هزار سال قدمت دارد و حتی نزدیک به هزار قبل بازسازی شده است و صفحه پایانی انجیل نام شخص مرمت کار آمده است.  

وی در پاسخ به این سوال اینکه  "انجیل رسولان" به عنوان قدیمی‌ترین انجیل جهان و گنجینه ارزشمند کتابخانه مرکزی تبریز، روزگاری به عنوان پشتوانه پول ملی به شمار می رفت، اذعان داشت: اینکه این انجیل رسولان به پشتوانه و اقتصاد بود صحت ندارد ولی در هر شرایطی ارزش‌های معنوی و فرهنگی کتاب محفوظ است ولی چنین موضوعی تاکنون مطرح نشده است. 

گزارش فارس حاکی است، کتاب «انجیل رسولان» قدیمی‌ترین نسخه خطی است که در بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می‌شود. این کتاب روی پوست ماهی نوشته شده است. زبان آن سریانی (آشوری) و خط به کار رفته در آن از خط‌های نیمه زنده دنیا به حساب می‌آید.

"انجیل رسولان" اصیل‌ترین و دست‌ نخورده‌ترین انجیل جهان مسیحیت است که تا به حال ترجمه و چاپ نشده است. 

 کتابخانه مرکزی تبریز به عنوان یکی از غنی ترین کتابخانه‌های عمومی کشور در زمینه نسخه‌های خطی و مکتوبات نفیس به شمار می‌رود به طوری که برخی از نسخه‌های موجود در این کتابخانه، در سطح جهان منحصر به فرد بوده و تنها محل نگهداری این گروه از نسخ، کتابخانه مرکزی تبریز است.

در حال حاضر بیش از 3400 نسخه خطی و قریب به 3000 نسخه نفیس چاپ سنگی و سربی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

عمده‌ترین این کتاب‌های ارزشمند خطی و نفیس، توسط مرحومین حاج محمد و حاج حسین‌نخجوانی به کتابخانه ملی تبریز (مرکزی فعلی) اهدا شده‌اند.

از مهم‌ترین منابع نفیس خطی و ارزشمند به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

وقف نامه ربع رشیدی نسخه منحصر به فرد، با دستخط خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی اولین نسخه ملی ثبت شده در حافظه جهانی یونسکو است.

کتابخانه عمومی مرکزی تبریز، بزرگ‌ترین و غنی ترین کتابخانه عمومی کشور‌

کتابخانه مرکزی (ملی سابق) تبریز در سال 1335 به همت خیرین فرهیخته و مساعدت عموم مردم تاسیس شد و با همت و اهدای کتاب‌های نفیس اهدایی برادران نخجوانی و شخصیت‌های فرهیخته دیگر آغاز به کار کرد.

این کتابخانه از بدو تاسیس به دلیل داشتن منابع غنی و منحصر به فرد، همواره مورد توجه محققان و نویسندگان، اندیشمندان داخلی و خارجی بوده، به طوری که سازمان فعالیت‌های فرهنگی یونسکو در سال 1344 این کتابخانه را به عنوان کتابخانه امانت‌دار یونسکو شناخت و حق استفاده از کلیه انتشارات یونسکو را به این کتابخانه اعطاء کرد.

در سال 1380 با پایان کار احداث ساختمان جدید در خیابان آزادی تبریز به این محل انتقال یافت.

ساختمان بزرگ و باشکوه کتابخانه مطابق با استانداردهای کتابخانه‌ای جهان طراحی و ساخته شده و با 11000 متر مربع زیر بنا در داخل محوطه و فضای سبزی به مساحت حدود 5 هکتار واقع گردیده که آن را همچون نگینی در میان گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید