هشدار ۱۶۱ مقام امنیتی درباره اخلال در انتقال قدرت

کدخبر: ۳۷۲۹۳۹
اقتصادنیوز؛ گروهی متشکل از بیش از ۱۵۰ مقام امنیتی و دیپلمات پیشین آمریکا در نامه‌ای، درخصوص تأخیر و اخلال در روند انتقال قدرت به «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هشدار دادند.
هشدار ۱۶۱ مقام امنیتی درباره اخلال در انتقال قدرت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ بیش از ۱۵۰ مقام امنیتی و دیپلمات پیشین آمریکایی در نامه‌ای، دسترسی دولت انتقالی به اطلاعات حوزه امنیت ملی در کاخ سفید را خواستار شدند.

به نوشته نشریه «پولیتیکو»، این مقامات پیشین که در دولت‌های مختلف دموکرات و جمهوری‌خواه فعالیت داشته‌اند، روز پنجشنبه خطاب به اداره خدمات عمومی نوشتند، بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب و «کامالا هریس» به عنوان معاون او باید دسترسی به اطلاعات «لازم برای پیشبرد مسائل امنیت ملی نظیر جلسات روزانه و تصمیمات غیرقطعی درخصوص استفاده احتمالی از نیروهای نظامی» را داشته باشند.

این نامه توسط ۱۶۱ مقام امنیتی سابق از جمله «چاک هیگل» وزیر دفاع پیشین، «مایکل هیدن» رئیس پیشین «آژانس امنیت ملی» (NSA) و «آژانس اطلاعات مرکزی» (CIA)، «ویسلی کلارک» فرمانده بازنشسته و «سامانتا پاور» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، امضا شده است.

نام شماری از مقامات سابق دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از جمله «داگ سیلیمن» سفیر پیشین آمریکا در بغداد، «جاوید علی» مدیر ارشد پیشین بخش مبارزه تروریسم شورای امنیت ملی آمریکا و «الیزابت نیومن» دستیار وزیر امنیت داخلی آمریکا در امور مبارزه با تروریسم نیز پای این نامه به چشم می‌خورد.

طبق قانون آمریکا، «امیلی مورفی» رئیس اداره خدمات عمومی باید به طور رسمی به دولت انتقالی اجازه مداخله در امور آژانس‌های مختلف دولت و بازبینی لیست کارکنان آن‌ها را فراهم کند.

علی‌رغم ارزیابی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، به دلیل مخالفت ترامپ با پذیرش شکست و تأکید وی به شکایت به دیوان عالی، اداره خدمات عمومی این کشور هنوز پیروزی بایدن را به رسمیت نشناخته است.

با توجه به عدم پذیرش شکست از جانب نامزد جمهوری‌خواهان و در جریان بودن برخی اقدامات حقوقی، بایدن زمانی می‌تواند خود را پیروز قطعی انتخابات بداند که توسط مجمع گزینندگان به عنوان رئیس‌جمهور تعیین شود.

با این حال سران بسیاری از کشورهای جهان تا کنون به بایدن به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفته و درخصوص همکاری با دولت او اعلام آمادگی کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید