آیا می توان همزمان در ایران و ترکیه بیمه اجباری شد ؟

کدخبر: ۳۷۳۲۲۳
اقتصادنیوز : پرداخت حق بیمه از شرکتی که در ایران حضور دارد و شما در واقع در آن مشغول به کار نیستید غیر‌قانونی است.
آیا می توان  همزمان در ایران و ترکیه بیمه اجباری  شد ؟

به گزارش اقتصادنیوز ،کارشناس بیمه هفته نامه آتیه نو در پاسخ به پرسش مخاطبی که پرسیده بود «من حدود ۱۲ سال در ایران سابقه بیمه تأمین‌اجتماعی دارم. در حال حاضر ساکن ترکیه هستم و در سیستم تأمین‌اجتماعی این کشور یک سال و نیم سابقه پرداخت حق بیمه (از سوی شرکت شخصی خودم) دارم.آیا همزمان با پرداخت حق بیمه در ترکیه می‌توانم در شرکت یکی از دوستانم در ایران و یا حتی به صورت اختیاری به بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی ایران ادامه دهم؟ » گفت : پرداخت حق بیمه از شرکتی که در ایران حضور دارد و شما در واقع در آن مشغول به کار نیستید غیر‌قانونی است و امکان ایجاد سابقه در بیمه‌های اجباری، بدون اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تأمین‌اجتماعی مقدور نیست. ضمن اینکه طبق ماده (5) قانون تأمین‌اجتماعی و آیین‌نامه مربوطه اگر شخصی در یک کشور دیگر بیمه اجباری و پایه تأمین‌اجتماعی داشته باشد نمی‌تواند همزمان در ایران نیز بیمه اجباری شود. البته برای این شخص بیمه شدن به صورت بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا بیمه اختیاری که نیازی به کارفرما ندارد و خود شخص حق بیمه را پرداخت می‌کند، بلامانع است. 

اگر یک مستمری‌بگیر سازمان تأمین‌اجتماعی فوت کند، به چه میزان هزینه کفن و دفن و بیمه عمر به خانواده وی تعلق می‌گیرد؟

بیمه عمر ربطی به تأمین‌اجتماعی ندارد و مربوط به بیمه‌های تجاری است که رقم آن نیز متناسب با قرارداد و حق بیمه پرداختی است. در مورد هزینه کفن و دفن که توسط سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود مبلغ آن معادل یک ماه حداقل حقوق کارگری سال مربوطه است. لازم به ذکر است که پرداخت کمک‌هزینه کفن و دفن تنها بابت بیمه شده اصلی و همسر وی (در صورت فوت) است.

فردی که ۵۸ سال سن دارد باید سابقه پرداخت حق بیمه چند سال بیمه اجباری را داشته باشد تا بتواند خود را بیمه اختیاری کند؟

سقف سن برای پرداخت بیمه اختیاری 50 سال است. در صورتی که متقاضی بیش از 50 سال سن داشته باشد باید معادل آن، سابقه قبلی داشته باشد. کسی که 58 سال سن دارد باید هشت سال سابقه قبلی داشته باشد. لازم به یادآوری است که سابقه مورد نیاز نباید حتماً اجباری باشد سوابق دیگر نیز در این زمینه قابل محاسبه است.

به مدت سه ماه‌‌‌و‌‌‌‌نیم در شرکتی مشغول به کار بودم، اما به دلیل عدم پرداخت حقوق از شرکت بیرون آمدم. البته قراردادی هم نداشتم و به دلیل مشکلات مالی حق بیمه نیز برایم پرداخت نشده است. اکنون کارفرمای آن شغل می‌خواهد اعلام ورشکستگی کند و قصد خروج از کشور را دارد. با توجه به شرایط فوق چه کاری می‌توانم انجام دهم تا حق و حقوق‌ام را دریافت کنم؟

شما باید به هیأت‌های حل اختلاف اداره کار محل کارگاه مراجعه و از کارفرما بابت عدم اجرای ماده (148) قانون کار و پرداخت نکردن حق بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی شکایت کنید. اگر هیچ مدرکی ندارید درخواست بازرسی از محل کارگاه را ارائه دهید. در صورت ورشکستگی کارفرما حقوق و مزایای کارگران (از جمله حق بیمه) در اولویت است و از حقوق ممتازه به حساب می آید و با رأی دادگاه می‌توانید از دارایی فرد حقوق خود را برداشت کنید. در مورد حق بیمه نیز در صورت رأی مثبت اداره کار، سازمان تأمین‌اجتماعی خود حق بیمه دوره مذکور را از کارفرما وصول خواهد کرد.

من حدود 6-5 سال است که مشغول به کار هستم اما هیچگونه سابقه کاری به من تعلق نگرفته است. حال پس از این همه مدت قرار است بیمه شوم، اما به این صورت که 50 درصد حق بیمه را خودم و 50 درصد الباقی را کارفرمایم پرداخت کند. آیا از طریق بیمه می‌توانم پنج سال سابقه کار قبلم را پیگیری کنم تا به عنوان سابقه تأمین‌اجتماعی برایم منظور شود؟ 

بیمه کارگران از همان اولین روزی که شخص مشغول به کار می‌شود باید توسط کارفرما به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شود و قصور در این امر مستلزم جریمه خواهد بود. بنابراین چنانچه در جایی مشغول به کار بوده‌اید (و مدارکی در دست دارید که آن را اثبات می‌کند) می‌توانید هم از طریق سازمان تأمین‌اجتماعی و هم از طریق شکایت در هیأت‌های حل اختلاف وزارت کار موضوع را پیگیری کنید. ضمناً حق بیمه 30 درصد حقوق و دستمزد کارگر است که هفت درصد آن سهم کارگر و 23 درصد سهم کارفرماست و برداشت 50 درصد حق بیمه از حقوق کارگر خلاف قانون بوده و در مراجع مربوطه قابل پیگیری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید