افشاگری از جاسوسی آمریکا در کشورهای اسکاندیناوی

کدخبر: ۳۷۳۵۱۶
رادیو دانمارک در گزارشی فاش کرد وزارتخانه ها و شرکت های دفاعی همچون شرکت صنایع دفاعی دانمارک (ترما) و گروه ساب شرکت سوئدی فعال در زمینه صنایع دفاعی و هواپیماسازی، هدف عملیات جاسوسی آمریکا بوده اند.
افشاگری از جاسوسی آمریکا در کشورهای اسکاندیناوی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رادیو دانمارک به نقل از یک گزارش محرمانه از سوی سازمان خدمات اطلاعات دفاعی (FE) این کشور نوشت: آژانس امنیتی ملی آمریکا (NSA) از یک شرکت جاسوسی مخفی آمریکایی و دانمارکی استفاده کرده تا از وزارتخانه های اصلی و شرکت های خصوصی در دانمارک و دیگر کشورهای اسکاندیناوی جاسوسی کند.

 این گزارش بیش از همه به خدمات اطلاعات دفاعی درباره غیرقانونی بودن همکاری اطلاعاتی برای کسب اططلاعات اینترنتی از دانمارک هشدار داده است.

این گزارش همچنین تلاش هایی را برای جاسوسی از وزارتخانه های دارایی و امور خارجه دانمارک و از متحدان و همسایگان نزدیک این کشور کشف کرده است.

یک منبع آگاه نیز اشاره کرده که آژانس امنیت ملی آمریکا به دنبال جاسوسی از شرکت دانمارکی «ترما» قبل از خرید جت های جنگنده جدید از سوی این کشور بوده است. این جاسوسی قبل از تصمیم دانمارک برای خرید چند میلیارد دلاری جنگنده های جدید برای جایگزین کردن آن با ناوگان فرسوده جنگنده های اف ۱۶ بوده است.

  شرکت دفاعی ساب سوئد در مناقصه جت جنگنده یکی از رقبا بود. پس از یک بحث داغ با جنجال های فراوان، دولت دانمارک سرانجام ۲۷ فروند هواپیمای جنگنده F-۳۵ آمریکا را خرید.

خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه نوشت: این گزارش نشان می دهد که مدیریت  اطلاعات دفاعی دانمارک نتوانسته تحقیقات بیشتری را درباره این جاسوسی دنبال کند.

یک نماینده پارلمان نروژ از حزب چپ این کشور در تایید جاسوسی آمریکا از کشورهای اسکاندیناوی گفت: عجیب نیست اگر آمریکا درباره اهداف نروژ جاسوسی کرده باشد. همان طوری که می دانیم آمریکا قبلا هم سابقه جاسوسی از سران کشورهای هم پیمان را داشته است. وی جاسوسی آمریکا از دانمارک را به ویژه مهم توصیف کرد به ویژه این که با همکاری شرکت جاسوسی دانمارکی انجام شده و پرهزینه ترین خرید تسلیحاتی علنی در نروژ یعنی جت های جدید جنگنده را هدف قرار داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید