خطیب‌زاده: سیاست فشار حداکثری پمپئو به شکست حداکثری رسیده است

کدخبر: ۳۷۴۰۷۱
سعید خطیب زاده سخنگوری وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه یاس مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا قابل درک است، گفت که سیاست فشار حداکثری او به شکست حداکثری رسیده است.
خطیب‌زاده: سیاست فشار حداکثری پمپئو به شکست حداکثری رسیده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خطیب زاده در گفتگو با شبکه پرس تی وی، افزود که دیگر کاری از آمریکایی ها مگر ادامه دادن جنگ روانی علیه ملت ایران بر نمی آید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور بیان کرد که آمریکا با وضع تحریم های تازه چنین وانمود میکند که سیاست فشار حداکثری همچنان زنده است اما همه می دانند که آنها تا چه حد ناکام بوده و نتوانسته اند به هیچ یک از اهداف فشار حداکثری دست یابند.

خطیب زاده در ادامه بر لزوم محتاط بودن ایران در تفسیر اعلامیه های آنها تاکید کرد و گفت: این اقدام ها از سر سرخوردگی و یاس انجام می شود. آنها به تحریم معتاد هستند.

وی اضافه کرد:آنها بویژه با توجه به شیوه موثر پاسخگویی ایران به تحریم های بی سابقه آمریکا اکنون دچار یک وسواس روانپریشانه در قبال ایران نیز شده اند. اما نتوانستند به هیچ یک از اهداف خود در قبال ایران دست یابند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد پیروزی جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا و اینکه ایران برای احیای توافق هسته ای دوباره به آمریکا اعتماد خواهد کرد، تصریح کرد: حقیقت این است که موضوع اعتماد نیست. توافق هسته ای  ایران بر اساس بی اعتمادی متقابل و نه اعتماد مورد مذاکره قرار گرفت. این چیزی است که پیش از همه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: ما به اقدامات هر آن کسی که قرار است ریاست کاخ سفید را به عهده بگیرد نگاه خواهیم کرد. هنوز برای صحبت در این خصوص زود و خیلی عجولانه است. 

خطیب زاده در مورد کارایی برجام گفت: فکر میکنیم برجام هنوز زنده است و همانطور که احتمالا می دانید این یک قطعنامه الزام آور قانونی شورای امنیت سازمان ملل متحد است. البته این توافق در حال تنفس مصنوعی است ولی می شود گفت به شدت بی حال شده است آن هم به واسطه آنکه اروپایی ها نتوانسته اند به تعهدات خود در بعد تحریمی برجام عمل کنند. 

این مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: با این وجود این هنوز یک قطعنامه الزام آور است و تنها راه برای زنده نگه داشتن آن، این است که همه به انطباق کامل به تعهدات خود بازگردند. ایران قطعا آماده است که اگر طرف دیگر به انطباق کامل برجام بازگشت ایران مثل همیشه با حسن نیت و به درستی برجام را به طور کامل اجرا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید