تاکید اردوغان بر رشد عادلانه اقتصاد جهانی در اجلاس سران گروه ۲۰

کدخبر: ۳۷۴۵۵۹
رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در اجلاس سران گروه ۲۰ تصریح کرد آنکارا خواهان رشد عادلانه اقتصاد جهانی و تقسیم منصفانه ثروت در چارچوب اصول اساسی سازمان تجارت جهانی است.
تاکید اردوغان بر رشد عادلانه اقتصاد جهانی در اجلاس سران گروه ۲۰

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی سخنانی در اجلاس سران گروه ۲۰ که به صورت مجازی در آن شرکت کرد، اظهار کرد: واکسن کرونای تولید ترکیه را در اختیار تمام مردم جهان قرار خواهیم داد.

اردوغان با بیان اینکه از واکسن‌های تولیدی در جهان به جای تعمیق بی‌عدالتی‌های موجود، به عنوان دارایی مشترک بشریت استفاده شود، گفت: پلتفرم جی-‌۲۰ باید مکانیزم‌های لازم برای اطمینان از دست‌رسی عادلانه همگان به واکسن کرونا را فراهم و مدیریت کند.

اردوغان خطاب به سران گروه ۲۰ با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا همچنان بشریت را تهدید می‌کند، تصریح کرد: همانطور که در اجلاس فوق‌العاده در ماه مارس سال جاری نیز گفتم، سرنشینان یک کشتی سرنوشت مشترک دارند.

رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه بدون همکاری و همبستگی در مبارزه با پاندمی نمی‌توان موفق شد، اظهار کرد: متاسفانه جهان به ویژه کشورهای پیشرفته در دوران پاندمی نتوانستند در خصوص همبستگی و همیاری امتحان خوبی دهند.

اردوغان همچنین با بیان اینکه در مبارزه با کرونا به ویژه کشورهایی که از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند به حال خود رها شده‌اند، اعلام کرد: به عنوان ترکیه به درخواست‌ ۱۵۶ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی پاسخ مثبت داده و به آنها کمک کردیم. تا امروز علاوه بر کمک به ۱۵ کشور عضو گروه بیست، راه‌های خرید و صادرات آنها از کشورمان را نیز فراهم و تسهیل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اخبار مربوط به تولید واکسن از سوی دو دانشمند ترک‌تبار در آلمان را با خرسندی پیگیری می‌کنند، تصریح کرد: ولی باید به این موضوع توجه کرد که از واکسن‌های تولیدی در جهان به جای تعمیق بی‌عدالتی‌های موجود، به عنوان دارایی مشترک بشریت استفاده شود.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه این رویکرد را در ۱۶ فعالیت‌ تولید واکسن خود دنبال می‌کند، گفت: انشاء‌الله واکسن کرونای تولید ترکیه را در اختیار تمام مردم جهان قرار خواهیم داد.

وی در ادامه سخنانش در این اجلاس با بیان اینکه پاندمی علاوه بر حوزه سلامت بر اقتصاد جهانی نیز تاثیر گذاشته است، افزود: ترکیه خواهان رشد عادلانه اقتصاد جهانی و تقسیم منصفانه ثروت در چارچوب اصول اساسی سازمان تجارت جهانی است. 

اردوغان ادامه داد: به همین دلیل روند اصلاحات سازمان تجارت جهانی باید ادامه یابد. باید عملکرد این سازمان برای نظارت، مذاکره و رفع اختلافات بهبود یابد. پاندمی، بازار نیروی کار را نیز تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. به ویژه زنان، جوانان و معلولان بار سنگین این بیماری را بر دوش دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید