واکسن روسی کرونا ارزانتر است یا آمریکایی؟

کدخبر: ۳۷۴۷۸۲
روسیه اعلام کرده که واکسن ضد کرونای ساخت این کشور بسیار مقرون به صرفه‌تر از انواع آمریکایی این واکسن است.
واکسن روسی کرونا ارزانتر است یا آمریکایی؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس: روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که واکسن ضد کرونای ساخت این کشور به نام «اسپوتنیک وی» مقرون به صرفه‌تر از نمونه‌های آمریکایی این واکسن خواهد بود.

به نوشته وبگاه «تایمز ایندیا» شرکت واکسن سازی روسیه در توییتی اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک بسیار ارزانتر از واکسن‌های آمریکایی ضد کرونای «فایزر» و «مدرنا» خواهد بود. در این توییت آمده است که واکسن‌های ساخت شرکتهای فایزر و مدرنا هرکدام به ترتیب 39 و 50 دلار در (مقیاس  2 دوز برای هر انسان) خواهند بود در حالیکه بهای واکسن اسپوتنیک وی ساخت روسیه بسیار ارزانتر از این دو نوع است.

 روسیه نخستین کشوری بود که واکسن ضد کرونا را در شهریور به نام خود ثبت کرد. واکسن اسپوتنیک وی  توسط موسسه تحقیقاتی «گاملیا» ساخته شده است. روسیه هفته گذشته اعلام کرد که این واکسن تا 92 درصد موثر بوده است.

سازمان جهانی بهداشت نیز اخیرا اعلام کرد که در حال انجام رایزنی‌هایی‌ با نهاد روسی تولیدکننده واکسن اسپوتنیک در خصوص قرار دادن این واکسن در فهرست ویژ‌ه موسوم به «محصولات مورد استفاده در شرایط اضطراری» است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت بامرکز پژوهشی همه‌گیری‌شناسی و میکروبیولوژی گاملیا در تماس بوده و این مرکز تمایل خودش را برای تقاضای قرار گرفتن در فهرست اضطراری WHO ابراز کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  روز شنبه به سران کشورهای حاضر در نشست «جی-20» گفت که روسیه آماده است تا واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی را به کشورهایی که به آن نیاز دارند عرضه کند. پوتین افزود که روسیه در حال آماده ساختن واکسن سوم ضد کروناست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید