واکنش روسیه، آلمان و چین به خروج آمریکا از معاهده آسمان باز

کدخبر: ۳۷۴۹۶۴
دولت‌های روسیه، آلمان و چین معاهده چند جانبه آسمان باز را عامل اعتمادسازی در فضای بین‌المللی دانسته و خروج آمریکا از آن را محکوم کردند.
واکنش روسیه، آلمان و چین به خروج آمریکا از معاهده آسمان باز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری گفت: «این اقدام آمریکا اعتماد و شفافیت مشترک را میان کشورهای مربوطه از بین برده و در حفظ ثبات و امنیت در مناطق مرتبط [با این معاهده] سودی نخواهد داشت».

لیجیان افزود خروج آمریکا از این معاهده «بر کنترل تسلیحاتی در سطح بین‌المللی و روند خلع سلاح تأثیر منفی خواهد گذاشت».

از سوی دیگر به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز با ابراز تأسف درخصوص خروج آمریکا از این معاهده چندجانبه گفت، برلین به آن متعهد خواهد ماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان افزود، معاهده آسمان باز در اعتمادسازی و تقویت امنیت تمامی نیمکره شمالی «از ولادیوستوک تا ونکوِر» نقش دارد.

با این حال، به نوشته خبرگزاری «تاس»، «دمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه گفت: «البته که با خروج ایالات متحده از این معاهده، قابلیت حیات آن از بین می‌رود. بابت این مسئله تأسف می‌خوریم. باور داریم این معاهده ابزاری لازم برای ایجاد اعتماد مشترک و تحت کنترل داشتن تسلیحات است».

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خروج از معاهده آسمان‌های باز پس از شش ماه وارد روند اجرایی خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید