پیش بینی متخصصان آکسفورد از زمان پایان همه‌گیری کرونا در جهان به کمک واکسن جدید

کدخبر: ۳۷۵۲۹۸
متخصصان و دانشمندان تیم واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد پس از اعلام اثربخشیِ ۹۰ درصدی این واکسن مدعی شده‌اند که واکسن آن‌ها، جهان را بسیار نزدیک‌تر به وضعیتی می‌کند که می‌تواند به همه‌گیری ویروس کرونا خاتمه بدهد.
پیش بینی متخصصان آکسفورد از زمان پایان همه‌گیری کرونا در جهان به کمک واکسن جدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  پروفسور "سارا گیلبرت" سرپرست این تیم در این باره می‌گوید: با توجه به حجم انبوهی که آسترازنکا قرار است فراهم کند و تعهد این شرکت به توزیع مساوی در سراسر جهان، نقش واکسن در پایان بخشیدن به بحران کرونا احتمالا جلوتر از هر عامل دیگری است.

نتایج آزمایش‌های گسترده نشان می‌دهد که این واکسن در صورت تزریق نیم‌دوز و سپس دوز کامل به اثربخشی ۹۰ درصدی می‌رسد و اگر با دو دوز کامل تزریق شود، اثربخشی آن ۶۲ درصد است.

واکسن کرونا

پروفسور اندرو پولاند، محقق ارشد گروه آزمایش واکسن آکسفورد نیز می‌گوید: برای پی بردن به میزان اثربخشی واکسن روی افراد مسن‌تر، جمع‌آوری داده‌های قابل اطمینان کمی بیشتر طول می‌کشد.

البته او یادآور شد هنوز مدت کافی سپری نشده تا با اطمینان بتوان گفت افرادی که واکسینه شدند پس از یک سال هنوز مصونیت دارند.

آسترازنکا قول داده تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی سه میلیارد دوز از واکسن را تولید کند که بین کشورهای غنی، متوسط و کم‌درآمد توزیع خواهد شد.

این شرکت پیش‌تر در تابستان موافقت کرد که برای "فرصت کواکس" سازمان بهداشت جهانی ۳۰۰ میلیون دوز واکسن را تولید کند. فرصت کواکس طرحی است که به منظور اطمینان از توزیع عادلانه و برابر واکسن تنظیم شده است.

حجم واکسنی که آسترازنکا تعهد تولید آن را داده بسیار بالاتر از دوزی است که دو شرکت مدرنا و فایزر قرار است در طول سال ۲۰۲۱ تولید کنند. به همین دلیل، پروفسور گیلبرت مطمئن است واکسن آن‌ها در موقعیت بهتری قرار خواهد گرفت که می‌تواند تأثیر جهانی بزرگی در کنترل همه‌گیری داشته باشد.

وی تاکید کرد: حجم عظیم تولید واکسن و توزیع جهانی آن دو مؤلفه بسیار مهم هستند. بعضی از سازندگان این همه دوز تولید نمی‌کنند، بنابراین تأثیر واکسن آن‌ها کمتر خواهد بود.

فایزر قول داده در مجموع ۱.۳ میلیارد دوز از واکسن خود را در سال آینده تولید کند. مدرنا متعهد شده است که چیزی بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز در مجموع تولید کند. اثربخشی واکسن هر دو شرکت در جلوگیری از بیماری ۹۵ درصد بوده است.

پروفسور گیلبرت گفت: موفقیت واکسن آکسفورد، که طی هفته‌های آتی مورد بررسی تصویب‌گران قرار خواهد گرفت، به انتقال تدریجی به وضعیت عادی کمک خواهد کرد.

واکسن آکسفورد با هزینه ۲.۲۶ پوند به ازاء هر دوز، قرار است بسیار ارزان‌تر از واکسن رقبا تمام شود. در مقابل، واکسن مدرنا احتمالا چیزی بین ۱۸.۷۸ تا ۲۷.۷۹ پوند هزینه برمی‌دارد و فایزر هم چیزی در همین حدود درمی‌آید.

پروفسور گیلبرت همچنین توضیح داد که نگهداری آسان واکسنِ او، بدین معنی است که نهادهای مسؤول در مقایسه با دو واکسن دیگر با دشواری‌های کمتری برای توزیع آن روبه‌رو هستند.

او گفت: نگهداری این واکسن نیازی به مخزن سرما ندارد. دمای نگهداری آن بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد است که برای واکسن معمولی است، بنابراین در شبکه فعلی توزیع واکسن و زنجیره تأمین می‌گنجد. همین ویژگی، آن را بسیار توزیع‌پذیر می‌کند.

واکسن فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری و منتقل شود و واکسن مدرنا نیاز به تأمین سرمای منفی ۲۰ درجه دارد.

با این حال گیلبرت هشدار داد که توزیع واکسن در سراسر بریتانیا و بازار جهانی هنوز هم طول می‌کشد.

او گفت: واکسن‌هایی که در بریتانیا تولید می‌شوند باید به مناطق مختلف بروند تا به درمانگاه‌های لازم برسند. خیلی کارها است که باید انجام شوند. سابقه نداشته که این تعداد عظیم از مردم را با چنین سرعتی واکسینه کرده باشیم. کار دشواری خواهد بود.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، سازمان نظارت بر محصولات بهداشتی و دارویی بریتانیا بررسی داده‌های مرحله سوم آزمایش بالینی این واکسن را آغاز کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید