دردسرهای رسوایی شینزو آبه برای نخست وزیر جدید ژاپن

کدخبر: ۳۷۵۳۰۷
اپوزیسیون ژاپن امروز (چهارشنبه) نخست وزیر کشورشان را تحت فشار گذاشتند تا مشخص شود او سال گذشته ادعاهای نادرستی درباره احتمال نقض قوانین درباره هدیه دادن از سوی شینزو آبه داشته است یا خیر.
دردسرهای رسوایی شینزو آبه برای نخست وزیر جدید ژاپن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن تحت فشار قرار دارد چون منابع مطلع به رسانه های محلی گفتند که دفتر او به لاپوشانی هزینه ضیافت‌های شام برای هواداران کمک می کرده است. این احتمالا سوء استفاده از منابع و قوانین انتخاباتی باشد و در تضاد مستقیم با انکار قاطع آبه در جلسه سال گذشته پارلمان است.

بنابر گزارش رویترز، سیاستمداران در ژاپن اجازه ندارند چیزی که هدیه استنباط شود، به انتخاب کنندگان بدهند. این قوانین به حدی سفت و سخت است که در سال ۲۰۱۴ یک وزیر کابینه استعفا داد.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر کنونی ژاپن به این رسوایی مرتبط شده است. او در سال آخر تصدی شینزو آبه، حامی و دست راست او شده بود. آبه از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ نخست وزیر ژاپن بود.

او چهارشنبه در یک کمیته پارلمانی گفت، او همواره پیش از پاسخ دادن درباره این مسائل با شینزو آبه هماهنگ می کرده است و تلاش کرد تا هرگونه بیان نادرست احتمالی را به گردن او بیندازد. یوشیهیده سوگا که برای بیان شفاف موضوع تحت فشار قرار گرفته بود، گفت: بیش از این اظهارنظر نمی‌کنم چون این مساله در دست بررسی قرار گرفته است.

شینزو آبه سال گذشته در جلسات پارلمانی از سوی نمایندگان اپوزیسیون مورد سوال قرار گرفت و این موضوع را که دفتر او هزینه‌های این ضیافت‌ها را تامین می‌کرده، انکار کرد.  آبه سه شنبه گفت که دفتر او از این اتهام زنی ها اطلاع دارد و قول همکاری داد.

رهبر حزب اپوزیسیون دموکراتیک قانون اساسی ژاپن سه شنبه گفت، افشاگری رسانه ای بدین معناست که وقتی آبه در پارلمان انکار میکرد که هزینه‌های این ضیافت ها را داده باشد، دروغ گفته است. او افزود: نخست وزیر سوگا هم آن زمان دبیر کابینه بود و نمی‌تواند از زیر بار مسوولیت شانه خالی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید