افشای جزئیات دیدار بن سلمان و نتانیاهو از سوی رسانه عراقی

کدخبر: ۳۷۵۵۰۴
یک رسانه عراقی جزئیات جدیدی را از دیدار محرمانه اخیر ولیعهد سعودی و نخست وزیر رژیم اسرائیل در حضور وزیر خارجه آمریکا در شهر نیوم عربستان فاش کرد.
افشای جزئیات دیدار بن سلمان و نتانیاهو از سوی رسانه عراقی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رسانه های رژیم صهیونیستی از جمله رادیو ارتش اسرائیل در هفته جاری فاش کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه همزمان با حضور «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در عربستان مخفیانه به این کشور رفت و  با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار و گفت و گو کرد.

آنطور که رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، دیدار نتانیاهو  با ولیعهد سعودی در حضور وزیر امور خارجه آمریکا انجام شد. اگرچه مقام های عربستانی از جمله «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه این کشور با وجود گزارش‌های متعدد رسانه‌ ای این دیدار را تکذیب کردند در مقابل نتانیاهو از ارائه توضیح در این زمینه خودداری کرد که به باور تحلیلگران این سکوت به نوعی بیانگر تایید سفر وی به عربستان و ملاقات با بن سلمان است.

خبرگزاری «العهد نیوز» عراق امروز در گزارشی در این باره نوشت:  دیدار اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در شهر نیوم در ساحل شمال غربی عربستان، سومین دیدار در نوع خود بود.

این گزارش افزود: اطلاعات موثق نشان می دهد که مسئولان امنیتی اسرائیلی و سعودی از این محل برای دیدارهای دائمی خود استفاده می کنند تا درباره همه مسائل مربوط به ایران، سوریه و حزب الله با هم بحث و گفت وگو کنند.

براساس این گزارش، نتانیاهو قبل از اینکه اخیرا برای سومین بار با بن سلمان در حضور «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار کند، دو بار با او دیدار کرده بود. به گفته برخی منابع، دیدار اخیر در شهر نیوم اضطراری و به درخواست بن سلمان برای آگاهی از موضع کابینه اسرائیل درباره اظهارات اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه و غرامت های سنگین قربانیان ۱۱ سپتامبر بود. دستگاه قضایی آمریکا رژیم سعودی را مکلف به پرداخت این غرامت به خاطر مسئولیت کامل در عملیات ۱۱ سپتامبر دانسته است زیرا به عقیده دادگاه، مسئولان رسمی سعودی و عضو خاندان حاکم در عربستان و در صدر آنها «بندر بن سلطان» از این عملیات حمایت مالی کرده اند.

براساس این گزارش، بن سلمان به پمپئو و نتانیاهو در این دیدار گفت: هرکاری برای شما کردیم. تاکید می کنم هرکاری. شما را در مسئله امنیت یهودیان یاری کردیم و اولین کسی بودیم که در برابر خطر ایران در کنار شما ایستادیم. دیگر چه می خواهید؟

بن سلمان افزود: ما دیگر چیزی برای شما جز صلح و عادی سازی روابط نداریم؛ درحالی که دولت جدید آمریکا ما را تهدید می کند. ایرانی ها احساس می کنند که شرایطشان بهتر است و آینده ما از نظر آنها شبیه آینده آقای ترامپ است.

بن سلمان خطاب به پمپئو گفت: "دولت کنونی شما در این چند هفته باقی مانده چه کاری می تواند انجام دهد؟ صراحتا ما از اظهارات آقای بایدن نگرانیم و درصورت بازگشت او به توافق هسته ای با ایران، این امر عملا بر مسیر صلح بین عربستان و اسرائیل تاثیر منفی خواهد گذاشت".

این گزارش افزود: نتانیاهو  نیز در مقابل به بن سلمان وعده داد که دموکرات ها را قانع کند که عربستان در دوره ملک سلمان و ولیعهدش از بهترین شرکا و هم پیمانان بوده اند. پمپئو نیز به بن سلمان وعده داد که حزب جمهوری خواه از حمایت از آنها دست نخواهد کشید و آنها هرکاری که در توان داشته باشند، برای حفظ بهترین دوست اسرائیل بکار خواهند بست.

براساس این گزارش، آینده بن سلمان نیز از دیگر محورهای گفت وگوها در این دیدار  بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید