مقام روس: ترامپ امکان همکاری آمریکا با روسیه را از بین برد

کدخبر: ۳۷۵۵۱۱
«کنستانتین کاساچف» رئیس کمیسیون امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) خاطرنشان کرد: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امکان همکاری این کشور با روسیه را ازبین برد.
مقام روس: ترامپ امکان همکاری آمریکا با روسیه را از بین برد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کاساچیف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «ومستا ار. اف» افزود: دولت ترامپ همه قالب های همکاری با روسیه از جمله توافقنامه کنترل تسلیحات و دیدارهای در سطوح عالی و تماس های کاری بین سازمان های دو کشور را از بین برد.

 وی اضافه کرد: دولت ترامپ که کار خود را به پایان می رساند،  سه شکل ممکن برای حل و فصل مسائل مربوطه در روابط دوجانبه را ازبین برد.

مقام پارلمانی روس گفت: شکل اول مربوط به توافق هایی می شود که در طول دهه های اخیر بدست آمده است و طرف آمریکایی این توافقنامه ها را یکی پس از دیگری به آرشیو می فرستد.

کاساچوف گفت: فقط پیمان محدودیت تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ مانده است که سرنوشت آن باید مشخص شود. اگر این پیمان هم به آرشیو ارسال شود می توان گفت که آمریکا سیستم توافق های دوجانبه و چندجانبه در عرصه ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات را بطور کامل ازبین برد.

وی ادامه داد: شکل دوم که نابود شد مکانیسم دیدارهای منظم روسای جمهوری روسیه و آمریکا بود. چنین دیدارهایی به استثنای یک دیدار در سطح عالی و نیز چند گفت و گوی تلفنی برگزار نشد. بدیهی است که یک دیدار از زمان آغاز بکار دولت ترامپ، برای روابط دو کشور کافی نیست.

به گفته مقام روس، شکل سوم دیدارهای کاری بین سران وزارتخانه ها و سازمان های دو کشور ازجمله وزارت خارجه، دفاع، انرژی، حمل و نقل و اقتصاد و فرهنگ بود و این تماس ها وجود ندارد.  

وی معتقد است که فقط در صورتی می توان روابط روسیه و آمریکا را بازسازی باشد که عزم متقابل و حرکت دوسویه در این عرصه وجود داشته باشد.    

 روابط روسیه و آمریکا از سال ۲۰۱۴ که دولت نسبتا طرفدار کرملین در اوکراین سرنگون و دولت غرب گرا سر کار آمد تیره شده است و واشنگتن بیش از ۹۰ بسته تحریمی در مورد مسکو و اتباع روسی وضع کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد روابط روسیه و آمریکا اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن آنقدر بد شده است که بدتر از این ممکن نیست.

 پوتین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «روسیه ۱» در واکنش به این سوال که آیا این رویکرد روسیه که تا اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری به جو بایدن تبریک نمی گوید روابط روسیه و آمریکا را بد نمی کند، اظهار کرد: روابط بد شده را نمی توان بد و بیشتر تخریب کرد.  

وی خاطرنشان کرد که روابط روسیه و آمریکا در شرایط کنونی در وضعیت بدی قرار دارند و بدتر شدن این روابط ناممکن است.

پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات ها، چهار روز پس از انتخابات ۷ نوامبر(۱۳آبان) اعلام شد. در همان روز پس از شمارش بیشترین آرا، وی توانست ۲۷۳ رأی الکترال از رای دهندگان بدست آورد و این آرا راه را برای او به کاخ سفید هموار کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید