بزرگترین واکسیناسیون جهان برای مقابله با کرونا در این کشور انجام می شود

کدخبر: ۳۷۵۶۶۴
در شرایط کنونی از میان معدود واکسن‌هایی که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته، سه مورد آن تولید چین است که از این میان دو شرکت به نام‌های «سینوواک» و «سینوفارم» واکسن خود را به صورت رسمی ثبت کرده‌اند؛ با این حال چین تاکنون برنامه‌ای برای واکسیناسیون عمومی اعلام نکرده است.
بزرگترین واکسیناسیون جهان برای مقابله با کرونا در این کشور انجام می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آمارها حاکی است؛ کار گزینش حدود ۱۷۰ واکسن در سراسر دنیا آغاز شده که از این میان ۴۲ واکسن وارد مرحله آزمایش های کلینیکی شده است که در مجموع ۱۳ واکسن ساخت چین در مراحل مختلف این آزمایش ها قرار دارند.  

در ماه های گذشته بیشترین رقابت برای تولید واکسن کرونا بین کشورهای اروپایی، چین، روسیه و آمریکا بوده است و همه این کشورها بودجه های کلان و نهادهای مختلفی را برای ساخت واکسن بسیج کرده اند. چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه، مدعی است که از ابتدای مرداد سال جاری استفاده اضطراری از واکسن کرونا را آغاز کرده است.

واکسن کرونا

همان زمان قرار شد در مرحله بعدی، برای جلوگیری از شیوع بیماری در پاییز و زمستان، این واکسن به افرادی که در بازارهای مواد غذایی، سیستم های حمل و نقل شهری و بخش های خدماتی کار می کنند تزریق شود و در همین راستا بود که شرکت داروسازی «سینوفارم» چین  اعلام کرد دو واکسن آزمایشی خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را تاکنون به طور «اضطراری» به حدود یک میلیون نفر تزریق کرده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوای چین، «لیو جینگژن» رئیس هیأت مدیره شرکت داردیی سینوفارم چین روز چهارشنبه ادعا کرد که با وجود اینکه واکسن تولیدی این شرکت همچنان در مرحله آزمایش به سر می برد، اما تزریق اضطراری آن به بیش از یک ملیون نفر در این کشور از ماه ژوئیه (تیرماه) تاکنون هیچ عارضه ای نداشته است. 

وی در این خصوص افزود: افرادی که واکسن این شرکت را دریافت کرده و به ۱۵۰ کشور سفر کرده‌اند، هیچ یک از آنها تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند.

اگرچه طبق گزارش های قبلی، سینوفارم تاکنون روی دو واکسن کرونا کار کرده است، اما جینگژن اشاره‌ای به واکسن مورد استفاده نکرده و همچنین مدعی شد که هیچ کدام از افراد تزریق شده با عارضه جدی مواجه نشده‌اند و تنها برخی از آن‌ها علائم خفیفی داشته‌اند.

وی گفت که این شرکت، داده‌های زیادی از کشورهایی که این واکسن در آنها در مرحله آزمایش بالینی مورد استفاده قرار گرفته را جمع آوری کرده و انتظار می رود نتایج آنها امیدوار کننده باشد.

رئیس هیأت مدیره سینوفارم ادامه داد: داده های ما توسط اداره های مربوطه پس از طی پروتکل هایی حتی سخت تر از کشورهای غربی مورد ارزیابی قرار می گیرند و ما با سازمان بهداشت جهانی در ارتباط نزدیک هستیم.

ماه گذشته چین اعلام کرده بود که واکسن های آزمایشی ساخت این کشور هیچ واکنش منفی در برابر کووید-۱۹ نشان نداده است.

طبق گفته مقامات چینی این کشور دارای ۱۳ شرکت نامزد ساخت واکسن کروناست که واکسن ۴ شرکت در فاز سوم آزمایش بالینی قرار دارند.

شرکت سینوفارم نیز پیشتر اعلام کرده بود که داده های مرحله سوم ازمایش بالینی واکسن خود را در اختیار سازمان غذا و دارو چین قرار داده و در حال ارائه داده های بیشتر است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که در مراحل پایانی بازاریابی است و دریافت تاییدیه اولویت اصلی این شرکت است و در عین حال انتظار دارد داده های فاز سوم واکسن خود را پس از تایید دولت منتشر کند.

شرکت های داروسازی چینی به علت نرخ پایین ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور، واکسن خود را به صورت بین‌المللی آزمایش می‌کنند.

مقامات چینی در ژوئیه سال جاری میلادی واکسن کرونا توسعه یافته توسط سینوفارم را پیش از تایید نهایی، برای شماری از مردم شامل مقامات دولتی، دانش آموزان و کارکنان شاغل در کشورهای دیگر ارائه کردند.

با این وجود تقریبا به یک میلیون نفر در چین واکسن اضطراری کرونا شرکت «سینوفارم» تزریق شده است.

به گفته مقام‌های چینی، واکسن های کرونا ساخت این کشور در مرحله آزمایشی بر روی بیش از ۶۰ هزار نفر آزمایش شده است و هیچ کدام از آن‌ها دچار اثرات جانبی نشده‌اند شهروندان چینی بین ۱۸ تا ۵۹ سال می‌توانستند برای دریافت این واکسن داوطلب شوند این واکسن در دو نوبت ۱۴ تا ۲۸ روزه به آن‌ها تزریق شد.

مقامات چینی تاکنون جزییات قیمت گذاری برای واکسن های احتمالی کووید-۱۹ را به طور دقیق منتشر نکرده اند پیش از این شرکت سینوفارم (۱۰۰۰ یوان برابر با ۱۴۴ دلار برای دو بار تزریق) را تعیین کرده بود اما بعدها مقامات چین اعلام کردند واکسن های COVID-۱۹ براساس هزینه آنها قیمت گذاری می شوند که این قیمت پایین تر از آن چیزی است که داروسازی سینوفارم اعلام کرده است.

با این حال اگرچه واکسیناسیون عمومی واکسن کرونا در چین آغاز نشده است اما طرح واکسیناسیون در بخشی از یک برنامه ملی در شهر «جیاشینگ» در شرق چین انجام شده است. در چارچوب این طرح، مقامات چین واکسن کرونای شرکت «سینوواک» را در یکی از شهرهای این کشور برای تزریق به افرادی که در معرض بیشترین خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، حدود ۶۰ دلار می‌فروختند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در شهر جیاشینگ در بیانیه ای اعلام کرد که قیمت هر دوز این واکسن که «کرونا واک» (CoronaVac) نام دارد ۲۹.۷۵ دلار (۲۰۰ یوان) است و در فرایند این واکسیناسیون که به گروه های در معرض خطر از جمله پزشکان ارائه می شود، به دو دوز از این واکسن نیاز است.

جزییات کمی درباره برنامه استفاده اضطراری از واکسن‌های بالقوه چین منتشر شده است، اما گزارش ها حاکی است چین از واکسن های آزمایشی به امید محافظت از کارگران در برابر بیماری کووید-۱۹ استفاده می‌کند، حتی با وجود این که آزمایشات بالینی این واکسن‌ها هنوز به طور کامل انجام نشده و به پایان نرسیده است.

این برنامه برای گروه‌های خاص از جمله کادر درمان و کسانی که در بازارهای مواد غذایی و در بخش‌های حمل و نقل و خدماتی کار می‌کنند، در نظر گرفته شده و این دسته از شهروندان را در صف اول هدف قرار داده است.

به رغم اینکه کار واکسیناسیون در هیچ جای دنیا حتی آمریکا و اروپا به دلیل اینکه واکسن ها به مرحله تایید نهایی نرسیده اند، آغاز نشده است اما یکی از مقامات بهداشتی چین ادعا کرد که این کشور قبل از آغاز برنامه استفاده اضطراری واکسن کووید۱۹ روی داوطلبان در مرداد سال جاری، تفاهم و پشتیبانی سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده است.

«ژنگ ژونگوی»  یکی از مقامات حاضر در کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد کابینه دولت این کشور طرح آزمایشی برای استفاده از واکسن کووید- ۱۹ را در پایان ماه ژوئن (خرداد) تایید کرده است.

وی گفت: پس از تایید طرح، ما به مقامات مرتبط در سازمان جهانی بهداشت در چین اطلاع رسانی کرده و پشتیبانی و تفاهم آنها را دریافت کردیم.

در کنار عرضه واکسن در بازار چین، این کشور قصد دارد واکسن کرونا را به عنوان یک کالای عمومی در اختیار سایر کشورها قرار دهد به طوری که "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین قول داده است واکسن تولید چین را به یک کالای عمومی برای همۀ جهان تبدیل کند.

او قول داده است که یک میلیارد دلار به کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب وام بدهد تا بتوانند واکسن را تهیه کنند. او بتازگی هم گفته بود که چین این واکسن را در اختیار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و همچنین اپک و اتحادیه آسیا و اقیانوس آرام موسوم به «آ. سه. آن» قرار خواهد داد.

با این حال چین با هدف بازاریابی و معرفی واکسن های خود به کشورهای مختلف، در حال همکاری با چند است در قاره های مختلف است به طوری که ۱۸ کشور از جمله آرژانتین، مکزیک، بحرین، بنگلادش، برزیل، مصر، اندونزی مراکش، پاکستان، پرو، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی در مرحله سوم آزمون بالینی واکسن چینی هستند.

به رغم پیشرفت چین در ساخت و تولید واکسن کرونا، این کشور تا کنون برنامه ای برای واکسیناسیون عمومی اعلام نکرده است ولی برخی از پیش بینی ها حاکی است که چین این کار را در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی انجام خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید