بن سلمان از معامله با نتانیاهو منصرف شد؟

کدخبر: ۳۷۵۹۱۶
وال استریت ژورنال نوشت، دیدار محرمانه سران اسرائیلی و سعودی در رسیدن به یک توافق عادی‌سازی به دلیل انصراف ولیعهد عربستان از توافقی که واشنگتن میانجی‌گری کرده بود، ناکام ماند.
بن سلمان از معامله با  نتانیاهو منصرف شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از برخی مشاوران عربستانی و مسؤولان آمریکایی نوشت: "زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر "اسرائیل" اواخر هفته گذشته برای انجام دیداری شبانه و محرمانه با شاهزاده محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) به عربستان سفر کرد، او و هم‌پیمانانش در واشنگتن امیدوار بودند در این دیدار به تاییدهایی از طرف بن سلمان درباره اینکه قرارداد عادی‌سازی میان دو دشمن دیرینه در خاورمیانه در دست انجام است، دریافت کنند اما برعکس نتانیاهو دست خالی به "اسرائیل" بازگشت.

به نوشته این روزنامه، مسؤولان آمریکایی امیدوار بودند بتوانند توافق‌های عادی‌سازی را که به روابط میان رژیم صهیونیستی و دو کشور امارات و بحرین رسمیت بخشیده‌، بزرگترین مانع باقی مانده در راه حضور دیپلماتیک این رژیم در منطقه را از بین برده و بخش اصلی تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای تقویت ائتلاف علیه ایران بود، تقویت کنند.

طبق گفته‌های مشاوران عربستانی و مسؤولان آمریکایی، بن سلمان در پی نتیجه انتخابات آمریکا، تا حد زیادی از قرارداد عقب نشینی کرد.

به گفته برخی معاونان عربستانی، بن سلمان که به شدت به دنبال برقراری روابط با دولت آتی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا است، در حال حاضر درباره در پیش گرفتن این اقدام مردد است زیرا بعدها می‌تواند از این قرارداد برای کمک به تقویت روابط خود با رئیس جمهوری جدید آمریکا استفاده کند.

بایدن نیز گفته قراردادهای عادی‌سازی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را ترجیح می‌دهد اما او موضعگیری جدی‌تری را درباره کارنامه حقوق بشر عربستان به ویژه پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف این کشور در پیش گرفته است.

برخی دستیاران عربستانی اظهار کردند: دستیابی به تواققی با نظارت رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند روابط میان دولت بایدن و ریاض را بر پایه‌های محکم و استواری بنا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید