درخواست ۷ کشور اروپایی برای آزادی فعالان زن زندانی در عربستان

کدخبر: ۳۷۶۳۲۷
هفت سفیر حقوق بشر اروپایی در بیانیه ای از عربستان سعودی به دلیل ادامه بازداشت حداقل ۵ فعال حقوق زنان به شدت انتقاد کردند و خواستار آزادی آنها شدند.
درخواست ۷ کشور اروپایی برای آزادی فعالان زن زندانی در عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پایگاه خبری « الخلیج الجدید» اعلام کرد، در بیانیه سفیران حقوق بشر در انگلیس ، هلند ، آلمان ، سوئد ، استونی ، لوکزامبورگ و فنلاند آمده است: ما از ادامه بازداشت حداقل پنج فعال حقوق زنان در عربستان سعودی بسیار نگران هستیم. ما ابراز تأسف می کنیم که پرونده های «لجین الهذلول» و «سمر بدوی» اکنون به دادگاه کیفری ویژه تروریسم و امنیت ملی  ارجاع شده است.

سفیران اروپایی تأکید کردند که فعالیت صلح آمیز و دفاع از حقوق زنان جرم نیست. مدافعان حقوق بشر می توانند شریک جدی دولت ها در رفع نگرانی های جامعه باشند.

این سفیران افزودند: ما با پیوستن به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وگزارشگران ویژه و نهادهای مبتنی برمعاهدات مجدداً  بر آزادی تمام زندانیان سیاسی از جمله فعالان زن تاکید می کنیم.

روز پنجشنبه گذشته، دفتر امور خاور نزدیک آمریکا  از گزارش ارجاع پرونده هذلول و سمر به دادگاه ویژه تروریسم ابراز نگرانی کرد.

لجین الهذلول روز چهارشنبه پس از نهصد روز بازداشت موقت در دادگاه عربستان جایی که قرار بود بررسی پرونده او انجام شود، حضور یافت اما دادگاه پرونده او را به دادگاه کیفری ویژه تروریسم و ​​مسائل امنیت ملی ارجاع داد.

طبق گزارش عفو بین الملل سه نفر دیگر از جمله «نسیمه الساده، نوف عبدالعزیز و مایا الزهرانی» نیز در بازداشت به سر می برند.

پیش از این روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گفته بود که فعالان زن بازداشت شده در زندان های عربستان مورد آزار جنسی و شکنجه  قرار گرفته اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید