ترورفخری‌زاده پیام‌مشترک صهیونیستی-سعودی به بایدن بود؟

کدخبر: ۳۷۶۳۴۶
پس از افشای سفر پنهانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان هرگونه رخداد در منطقه شاید خارج از انتظار نبود اما به اعتقاد یک کارشناس پاکستانی در امور خاورمیانه، ترور دانشمند برجسته ایرانی رویداد تکان دهنده‌ای بود که می‌تواند حامل پیام مشترک نتانیاهو و بن سلمان برای جو بایدن باشد.
ترورفخری‌زاده پیام‌مشترک صهیونیستی-سعودی به بایدن بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «آصف شاهد» روز دوشنبه در گزارشی ویژه به بررسی تحولات پیرامون ترور شهید محسن فخری‌زاده در تهران و سابقه دشمنی رژیم صهیونیستی با برنامه‌های هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان خبر تکان دهنده هفته گذشته بود اما حمله تروریستی تهران و قتل دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی این کشور تکان دهنده‌تر از هر خبر و رویداد دیگری بود.

وی افزود: پس از شکست ترامپ، سفرهای غیرعادی اعضای دولت وی به خاورمیانه نیز صورت گرفت. از مایک پمپئو گرفته تا سرپرست وزارت دفاع آمریکا که به بهانه‌های مختلف وارد منطقه شدند. همزمان اظهارات تحریک آمیز آمریکایی‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بیم اسرائیل از هرگونه رویارویی ترامپ با ایران باعث شد تا وضعیت جدیدی در منطقه ایجاد شود اما به نظر می‌رسد تمامی این سناریوها مرتبط با یکدیگر است.

این گزارشگر پاکستانی در امور خاورمیانه گفت: همه چیز از سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان همزمان با حضور مایک پمپئو در خاک سعودی شروع شد، هرچند ریاض منکر این سفر شد اما تل‌آویو با افشای آن دست به بازی جدیدی زد. هر چند اسرائیلی‌ها برنامه عادی سازی روابط با سعودی‌ها را در دستور کار داشتند اما نتیجه نهایی این نشست تقویت جبهه مشترک آمریکایی-صهیونیستی-سعودی علیه ایران شد، به ویژه نتانیاهو و ولیعهد سعودی به دنبال کشاندن جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا به طرف خود برای افزایش فشارها بر تهران هستند.

وی افزود: ضعف فعلی اسرائیل و عربستان در همراه کردن جو بایدن علیه ایران، هدف اصلی سفر مخفیانه نتانیاهو و دیدارش با محمدبن سلمان ارزیابی می‌شود. هر چند آنان درصدد متقاعد کردن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای پیوستن به اردوگاه فشار علیه ایران هستند، درحالی که جو بایدن متمایل به پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ایران است.

آصف شاهد گفت: توافق هسته‌ای با ایران در دوره اوباما به رغم ساز مخالف اسرائیل و عربستان انجام شد و اکنون در دوره جدید جو بایدن نیز تشکیلات وی الحاق به برجام را در دستور کار دارند ولی مخالفت‌های شدید در خاورمیانه از جبهه صهیونیستی-سعودی به چشم می‌خورد.

وی اظهار داشت: حاکمان سعودی و اسرائیلی طی چهار سال گذشته متحدی به نام ترامپ را در کاخ سفید یافتند، شخصی که آرزوهای دشمنان ایران را با خروج یکجانبه از برجام، سیاست فشار حداکثری و ترور ژنرال شهید قاسم سلیمانی برآورده کرد.

این کارشناس پاکستانی اظهار داشت: بن سلمان از آمدن جو بایدن نگران است، جدای از احتمال کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن ولیعهد سعودی نگران تضعیف موقعیتش در کاخ سفید، برجسته شدن نقض مکرر حقوق بشر در عربستان، ماجرای قتل جمال خاشقجی و تداوم چالش جنگ یمن است که به خیال وی، جو بایدن از این مسائل چشم پوشی نخواهد کرد.

وی افزود: در حقیقت اسرائیل با طراحی حمله به دانشمند ایرانی درصدد تحریک دولت و نیروهای مسلح این کشور و بروز هرج و مرج جدیدی در منطقه است. هر چند مقام‌های ایران انتقام سختی از عوامل ترور فخری‌زاده خواهند گرفت اما تمامی اقدامات آنان برنامه‌ریزی شده خواهد بود و بهانه‌ای دست دیگران نخواهند داد.

آصف شاهد نوشت: نتانیاهو جنگ جدیدی را در منطقه می‌خواهد، وضعیتی که جو بایدن را از پیوستن مجدد به برجام بازدارد و تنش‌ها با ایران افزایش یابد، اما ممکن نیست ایران بخواهد اجازه ایجاد چنین وضعیتی را بدهد.

عوامل تروریستی عصر جمعه- هفتم آذرماه- محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، به شهادت رساندند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به ترور و شهادت فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع به نقش رژیم صهیونیستی در این عملیات تروریستی اشاره کرد و از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا خواست تا استانداردهای دوگانه شرم آور خود را پایان دهند و این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.

احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان روز گذشته در یک سمینار، قدرت‌های استکباری و برخی همدستان منطقه‌ای آنان را عامل ترویج تروریسم دولتی دانسته و با اشاره به حمله تروریستی اخیر در تهران، سکوت جامعه جهانی در قبال شهادت دکتر فخری‌زاده دانشمند برجسته صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید