پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی چقدر دقیق است؟

کدخبر: ۳۷۶۳۷۱
اقتصادنیوز :‌درحالی که بسیاری از مردم دنیا برای تصمیم گیری درباره امور روزانه خود، مانند رفتن به پیک نیک، ساحل، سفر و ... توصیه‌های هواشناسی را بسیار جدی می‌گیرند، برخی دیگر هم چندان به این توصیه‌ها اعتماد ندارند. نمونه آن گیر کردن مردم در جاده‌های شمالی کشور در برف و بورانی سنگین در زمستان گذشته بود.
پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی چقدر دقیق است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، واقعیت این است که هیچوقت هیچ پیشبینی هواشناسی در هیچ جای دنیا صد در صد درست نیست. اگر اینطور بود، هیچ خسارتی ناشی از تغییر ناگهانی شرایط هوایی نباید وجود می‌داشت. پیش بینی صد در صدی حتی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها امکان پذیر نیست مگر اینکه دانش بشری به جایی برسد که بر جو احاطه کامل داشته باشد.

به گفته متخصصان میزان این خطا در فصول و ماه‌های مختلف سال متغییر است. مثلا در ایران بیشترین میزان خطا در مدل‌های هواشناسی در فصل تابستان و بهار اتفاق می‌افتد. این میزان خطا همچنین به ابعاد پدیده هم بستگی دارد و پدیده‎هایی که از لحاظ بعد زمانی و مکانی پدیده‌های کوچکی هستند احتمال خطای بیشتری نسبت به پدیده‌هایی که فراگیراند و منطقه وسیعی را درگیر می‌کنند، دارند.

پیش‌بینی کاملا دقیق، نیازمند ابررایانه‌ها و بسیاری از داده‌های مشاهده و جمع آوری شده از زمین، دریا و هواست که یک ایستگاه هواشناسی هرگز قادر به جمع آوری این همه اطلاعات نخواهد بود. در عوض، هزاران ایستگاه در سراسر جهان بهم پیوسته و داده‌های آنها جمع شده است. برخی از این ایستگاه‌ها از بادسنج‌ها، جمع کننده‌های باران و حسگرهای دما و ابزارهای دیگری استفاده می کنند. در مجموع، همه این سنسورها و اندازه گیری ها هر روز بیش از ۱ میلیون مشاهده مربوط به آب و هوا را تولید می کنند.

با این حال پیش بینی‌های هواشناسی طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته اند و امروزه همچنین برای ارائه هشدارهای پیشرفته در مورد شرایط شدید هوا بسیار مجهزتر هستند، تا جایی که قادرند با پیش‌بینی سریع گردبادهای ناگهانی زمان بیشتری برای فرار به مردم بدهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید