هشدار لوکاشنکو درباره جنگ «مراکز جهانی قدرت»

کدخبر: ۳۷۶۷۴۷
«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در سخنرانی برای نشست «سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی» درباره تقویت حضور نظامی آمریکا و ناتو در منطقه هشدار داد.
هشدار لوکاشنکو درباره جنگ «مراکز جهانی قدرت»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رئیس‌جمهور بلاروس در یک سخنرانی ویدئو کنفرانسی به کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی» که مقر آن در مسکو است، درباره افزایش تحرکات نظامی آمریکا و ناتو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در نشست سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی سخنرانی کرد و در آن از احتمال درگیری نظامی بین «مراکز جهانی قدرت» با توجه به وضعیت جاری تحولات بین‌المللی خبر داد.

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی که یک سازمان‌های نظامی فعال در حوزه آسیای میانه و قفقاز که روسیه موسس آن است، نشستی به صورت مجازی برگزار کرد.

رئیس‌جمهور بلاروس در سخنرانی برای این نشست گفت: «جهان یک بار دیگر در آستانه یک مسابقه تسلیحاتی کنترل نشده قرار دارد. خطرناک‌ترین پدیده دارد تشدید می‌شود و آن درگیری نظامی بین مراکز جهانی قدرت است».

الکساندر لوکاشنکو به طور مشخص به تشدید حضور نظامی آمریکا در لهستان و طرح واشنگتن برای ایجاد تاسیسات نظامی در این کشور شرق اروپا اشاره کرد.

به گفته وی، «ما به طور مشخص شاهدیم که تحولات نظامی سیستماتیک دارد در سرزمین این کشور (لهستان) و در کشورهای (حوزه دریای) بالتیک به دفعات صورت می‌گیرد».

رئیس‌جمهور بلاروس با هشدار به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی افزود: «ما باید بیانیه‌های ناتو درباره استفاده از برخی از این مفاهیم استراتژیک جدید را قیقا در همین چارچوب بررسی کنیم. من معتقدم تک تک ما متوجه هستیم که چه کسانی و چه زمانی هدف چنین چیزی هستند».

تشدید حضور نظامی آمریکا و کشورهای غربی عضو پیمان ‌آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا و حوزه بالتیک، پیش از این بارها محور اظهارات مقام‌های روسیه شامل ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور هم بوده است.

پوتین در یکی از همین هشدارها، ضمن اعلام آمادگی روسیه برای همکاری با این ائتلاف غربی گفته بود: «ناتو همچنان وجود دارد و با وجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هنوز در حال توسعه است. توسعه ناتو یکی از تهدیدات علیه روسیه به شمار می‌آید.»

کاخ کرملین روسیه درباره نشست مجازی امروز سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی اعلام کرد که در آن، درباره تقویت همکاری‌های کشورهای عضو و افزایش کارآمدی این سازمان رایزنی و درباره مسائل مهم مرتبط با امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر می‌شود.

کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان اعضای کامل سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی هستند و چند کشور از جمله افغانستان عضویت ناظر را در اختیار دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید