کرونا، مبتلایان را نابینا می کند؟

کدخبر: ۳۷۷۸۷۴
یک متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه در فرد مبتلا به کرونا به دلیل تب ممکن است رگ های چشم متورم شود و قرمزی چشم را ببینیم، گفت: تاکنون گزارشی از اینکه کرونا باعث نابینایی و آسیب جدی چشم بشود، نداشته ایم و مردم از این بابت خیالشان راحت باشد که نیاز به مراجعه مکرر ندارند.
کرونا، مبتلایان را نابینا می کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  هاشم شادمان، درباره بهداشت چشم در شیوع کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا علائم مختلفی دارد و یکی از آنها ممکن است علامت چشمی باشد که شیوع زیادی ندارد و شاید یک تا سه درصد از بیماران به عوارض چشمی مبتلا شوند و در اکثر موارد علائم چشمی را به صورت عوارض نمی بینیم.

وی با اشاره به اینکه در فرد مبتلا به کرونا به دلیل تب ممکن است رگ های چشم متورم شود و قرمزی چشم را ببینیم، افزود: تاکنون گزارشی  از اینکه کرونا باعث نابینایی و آسیب جدی چشم بشود، نداشته ایم و مردم از این بابت خیالشان راحت باشد که نیاز به مراجعه مکرر ندارند.

شادمان تصریح کرد: راه های نفوذ کرونا به چشم مانند راه های تنفسی است و ویروس از طریق ذرات معلق در هوا منتقل می شود که اگر به مخاط چشم ورود داشته باشد به کرونا مبتلا می شویم.

وی بیان کرد: کسانی که بیماری زمینه ای چشمی مانند ناخنک، خشکی و ... دارند  و به چشمشان دست می زنند، ممکن است ویروس کرونا را به بافت مخاط چشم انتقال بدهند و کرونا به چشم نفوذ کند.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه کرونا روی پوست تا ۲۰ دقیقه زنده می ماند اما روی دستکش زمان بیشتری ماندگاری دارد، گفت: آب دهان ویروس را به معده انتقال داده و با اسید معده از بین می رود و در واقع سد دفاعی است اما سد دفاعی در چشم نداریم و در زمینه انتقال ویروس از طریق دست آلوده به چشم باید دقت کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر استفاده از دستکش موجب شود فرد کمتر دستش را به چشم بزند، بهتر است اظهار کرد: قرمزی چشم علت های بسیار زیادی دارد و شایع ترین مورد خشکی چشم است که در خانم ها بیشتر است و توصیه می کنیم در فصل سرد کتری آب روی شعله و یا بخور سرد استفاده کنند.

شادمان با اشاره به اینکه تغذیه چشم از اشک است، تصریح کرد: در خشکی چشم، قرمزی و اشک ریزی را می بینیم و علائمی مانند خستگی چشم و حتی کاهش دید را دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین موارد سندروم خشکی چشم به ویژه در استان ما که رطوبت کمتر است داریم و ناخنک را زیاد می بینیم ضمن اینکه شب بیداری ها موجب می شود علائم خشکی چشم بیشتر باشد.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه در موارد خشکی چشم استفاده از عینک آفتابی کمک می کند و کمتر تبخیر اشک را داریم، گفت: شایع ترین عامل خطر عفونت چشمی دستکاری های چشم است. خیلی ها عادت دارند و یا به دلیل حساسیت چشم ها را می خارانند که اگر برای این موارد خفیف چشم را درمان نکنند، شانس ابتلا به کرونا بیشتر می شود.

وی افزود: کسانی که خارش چشم دارند، در صورتی که از شیلد استفاده کنند، در محیط های آلوده آلودگی کمتر منتقل شده و موجب می شود دست به چشمشان نزنند.

شادمان در ادامه بیان کرد: قرنیه و عدسی چشم از آب اطرافشان تغذیه می کنند و اگر اشک چشم خوبی نداشته باشیم قطعا سلول های ایمنی خوبی اطراف چشم نداریم و مرتب به بافت چشم حمله می شود.

وی افزود: اشک موجب شست و شوی چشم می شود در حالی که خشکی چشم بیمار را مستعد زخم های قرنیه و عفونت های چشم و حتی مواردی نابینایی می کند.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه در معرض باد قرار گرفتن، استفاده از ابزار دیجیتال و اینکه در طول روز خستگی بیشتر می شود مربوط به خشکی چشم است، گفت: انواع اشک مصنوعی داریم و استفاده از آن و قطره های دیگر برای هر فرد متفاوت است و هر اشکی برای هر شخصی شاید مفید نباشد.

وی درباره التهابات چشمی اظهار کرد: قرمزی چشم در بچه ها اگر یک طرفه و مزمن باشد و بیش از یک هفته طول بکشد خطرناک است و در واقع روماتیسم چشمی است که ممکن است موجب نابینایی شود.

شادمان بیان کرد: قرمزی هایی که تمام چشم را نمی گیرید و در یک چشم اتفاق می افتد، مربوط به مشکلات داخل چشمی و التهابات است و در موارد نادرتر که در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد ممکن است تومورهای چشمی باشد.

وی با اشاره به اینکه در مواردی که تمام سفیدی چشم قرمز شود به دلیل حساسیت است، تصریح کرد: قرمزی های مکرر در صورت نبود ناخنک، می تواند علامتی از نوعی روماتیسم چشمی و موارد شدید باشد که معمولا در بچه ها اتفاق می افتد و طولانی است و برخی که در سنین بالا رخ می دهد که اگر همراه کاهش دید باشد بیمار حتما باید مراحعه کند.

این متخصص چشم پزشکی اظهار کرد: بیمارانی که عفونت چشمی پیدا می کنند در صورتی که لکه سفیدی در چشم اتفاق بیفتد، نشان می دهد باکتری به قرنیه و بافت های عمیق تر رسیده و باید حتما مراجعه کند.

وی افزود: استفاده از پمادهای ویتامین آ و پماد ساده چشمی در شب مشکلی ایجاد نمی کند اما پماد لیپوزیک خیلی از مواقع حساسیت می آورد و استفاده از قطره های چشمی به صورت مداوم به دلیل ماده نگهدارنده ای ه دارد، حساسیت می آورد.

شادمان تصریح کرد: باید زمان استفاده از دارو را از پزشک سوال کنیم چراکه در دوره استفاده ممکن است علائم را بهبود بدهد و در زمان طولانی مشکل ایجاد کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید