سفارت آمریکا در عراق بسته می شود؟

کدخبر: ۳۷۷۹۵۹
دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت که سفارت این کشور در بغداد بسته نخواهد شد.
سفارت آمریکا در عراق بسته می شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: به نقل از پایگاه خبری «ناس»، «دیوید شینکر» دستیار وزیر خارجه آمریکا در خاور نزدیک سه شنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی در بغداد گفت: "اخیرا فایلی ویدئویی از سفیر آمریکا در بغداد درباره کاهش شمار نظامیان آمریکایی در عراق را مشاهده کردید و دوست دارم توضیح دهم که مستشاران و مربیان در بغداد هستند و سفارت آمریکا در بغداد باقی است و بسته نخواهد شد".

دولت آمریکا اخیرا از کاهش ۵۰۰ نفری نیروهای نظامی خود در عراق خبر داده بود.  مجله «پولتیکو» آمریکا نیز اخیرا گزارش داد که دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته حدود نیمی از دیپلمات‌های سفارت این کشور در بغداد را خارج کند.

این نشریه افزوده بود: مسوولان آمریکایی که یکی از آنها در وزارت خارجه کار می‌کند، تاکید کرده است که خارج کردن دیپلمات‌ها موقت خواهد بود.

سفیر آمریکا در عراق در واکنش به این خبر در فایلی ویدئویی واکنش نشان داده و گفته بود: "تعدادی از دوستان عراقی‌ام با من تماس گرفتند تا نظرم را درباره گزارش‌های مطبوعاتی که حکایت از آن داشت که سفارت آمریکا شمار کارمندانش در بغداد را کاهش خواهد داد، جویا شوند و به آنها اطمینان دادم که به انجام وظیفه عادی خودم در سفارت ادامه خواهم داد".

شینکر در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود افزود: "کار و تعهد ما در قبال عراق باقی بوده و از کاهشی که ممکن است در آینده انجام شود، تاثیر نخواهد پذیرفت".

وی با اشاره به ملاقات‌های خود با سران سه قوه عراق گفت: "گفت و گوهای دو جانبه در مورد روابط اقتصادی و سیاسی و همچنین پرونده انتخابات زودهنگام در جریان است و در مورد انتخابات زودهنگام با مسئولان دفتر سازمان ملل در عراق گفت و گوی گسترده و مفصلی داشتیم و درباره ضرورت اجرای انتخاباتی سالم و شفاف در عراق صحبت کردیم. "

شینکر بیان کرد: "تامین حفاظت از آمریکایی‌ها در عراق همچنان از اولویت‌های ما است".

وی تصریح کرد: "آمریکا از سرمایه گذاری در عراق حمایت و همچنین در این کشور این مهم را انجام می‌دهد و من در این زمینه با مسئولان عراقی و همچنین سعودی قبل از آمدنم به عراق صحبت کردم".

دستیار «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا افزود: "پیش بینی می‌کنم که تداومی در سیاست آمریکا وجود خواهد داشت".

به نوشته پایگاه خبری ناس، شینکر ابراز عقیده کرد: "حملات علیه مراکز دیپلماتیک آمریکا و همچنین پایگاه‌های نظامی، حمله به حاکمیت عراق و نیز تعدی به مشروعیت دولت عراق است".

وی افزود: ما از تعهد «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق برای حفاظت از مراکز دیپلماتیک در این کشور حمایت می‌کنیم.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقرند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان الانبار واقع در غرب این کشور است.

پارلمان عراق در پی جنایت ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تأکید کرده است.

مردم عراق نیز در مناسبت‌های مختلف، مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا اعلام داشته‌اند.

محافل سیاسی عراقی اجرای مصوبه پارلمان در سایه حمایت مردمی را ضروری دانسته و خروج نیروهای آمریکایی در کنار تقویت بنیان نظامی و دفاعی عراق را بهترین راهکار برای برقراری ثبات کامل امنیتی و سیاسی کشورشان می‌دانند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید