روزنامه اطلاعات در لیست دارایی های رها شده شهر

کدخبر: ۳۷۸۰۰۲
اقتصادنیوز : ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات مدت‌هاست که تابلوی ساختمان شماره 2 شهرداری تهران را بر پیشانی دارد، اما سال‌هاست بلاتکلیف رها شده است ؛ساختمانی که یک‌بار در لیست فروش شهرداری تهران قرار گرفت و قرار بود در بده‌بستان‌های مالی شهرداری و بنیاد مستضعفان به این سازمان واگذار شود، اما این ساختمان از لیست فروش شهرداری با رای اعضای شورای شهر تهران خارج شد.
روزنامه اطلاعات در لیست دارایی های رها شده شهر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات مدت‌هاست که تابلوی ساختمان شماره 2 شهرداری تهران را بر پیشانی دارد، اما سال‌هاست بلاتکلیف رها شده است ؛ساختمانی که یک‌بار در لیست فروش شهرداری تهران قرار گرفت و قرار بود در بده‌بستان‌های مالی شهرداری و بنیاد مستضعفان به این سازمان واگذار شود، اما این ساختمان از لیست فروش شهرداری با رای اعضای شورای شهر تهران خارج شد. 

 این ساختمان که در 25 مرداد ماه سال 84 با عنوان ساختمان روزنامه اطلاعات در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، مدتی انبار روزنامه‌ها و مجلات برگشتی بوده و بعدها هم قرار شده موزه مطبوعات کشور شود؛ آرزویی که هرگز محقق نشد.

در این سال‌ها دو بار بنای ساختمان مورد تهدید قرار گرفته است؛ نخست در سال 93 که در طوفان خردادماه سقف کاذبی که در ساختمان شمالی این عمارت به صورت غیرمجاز نصب شده بود، از جا کنده و در کف خیابان خیام و دیگری در 25 مهر 94 جرثقیل (تاورکرین) نصب شده روی ساختمان 10 طبقه قدیمی روزنامه اطلاعات سقوط کرد.  آن زمان محمود دعایی در گفت‌وگویی اعلام کرد: شنیدم که بخش خصوصی، آن ساختمان را به شهرداری تهران فروخته و شهرداری قرار است در آن یک مجتمع تازه تاسیس کند.  ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران هم در خصوص ساختمان روزنامه اطلاعات در خیابان امام خمینی(ره) و تصمیمی که مدیران گذشته شهر برای آن گرفته بودند، می‌گوید: قرار بود این ساختمان به سایت اداری مدیریت شهری تبدیل شود؛ حتی تاکید شده بود شکل و ظاهر ساختمان، معماری ایرانی اسلامی داشته باشد و الگویی برای سایر ساختمان‌های اداری قرار گیرد.

 اما با تغییر مدیریت شهری این ساختمان در اختیار سپاه قرار می‌گیرد تا اردیبهشت سال 98. آن زمان پیروز حناچی، شهردار تهران اعلام می‌کند که ساختمان روزنامه قدیمی اطلاعات به سازمان املاک و مستغلات تبدیل خواهد شد.

حمیدرضا کرداری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات وقت این سازمان ضمن تشکر از همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تحویل این ساختمان، از جلسات مکرر و پیگیری‌های 2ساله جهت تحویل ساختمان مذکور خبر می‌دهد.  او افزود: این ساختمان در 2 طبقه منفی، یک طبقه همکف و 8 طبقه دیگر با ظرفیت سرانه 1000نفر آماده خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی است. در کنار ساختمان شماره 2 نیز یک ساختمان برای تامین پارکینگ در 5 طبقه منفی در حال آماده‌سازی‌ است که با بهره‌گیری از این ساختمان می‌توان به کاهش ترافیک منطقه‌ای خیابان بهشت و اطراف آن کمک ویژه‌ای کرد. برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای تجمیع ساختمان‌های ستادی پراکنده در این ساختمان شده است که با اجرایی شدن آن شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌های نگهداشت ساختمان‌ها و آزادسازی ساختمان‌های استیجاری شهرداری تهران خواهیم بود.

مدتی هم قرار بود این ساختمان به معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تبدیل شود که این‌گونه نشد تا اینکه روز گذشته زهرا صدراعظم‌نوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در تذکری خطاب به شهردار تهران مبنی بر عدم توجه کافی به منابع در اختیار شهرداری تهران گفت: در شرایط فعلی که با رکود اقتصادی مواجه هستیم و مشکلات عدیده‌ای نیز وجود دارد و هزینه‌های شهرداری به قوت خود باقی است، باید از منابع در اختیار حداکثر استفاده را کرد. بعضا در شهرداری منابعی وجود دارد که ارزش سرشاری دارد، اما سال‌هاست که بلاتکلیف مانده که از جمله می‌توان به ساختمان روزنامه اطلاعات اشاره کرد.

او ادامه داد: این ساختمان ارزش قابل توجه مادی دارد و از بعد معنوی نیز سابقه و تاریخچه‌ای پشت آن است و این‌گونه بلاتکلیف ماندن آن طی چند سال و تلف شدن این سرمایه اقدام درستی نیست.

نوری با بیان اینکه در این شرایط یا باید از ساختمان بهره‌برداری شود یا در صورت‌ عدم نیاز باید آن را واگذار کرد در ادامه متن تذکر خود را با عنوان تعیین تکلیف ساختمان سابق روزنامه اطلاعات قرائت کرد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: در تاریخ ۲۲ شهریور ۹۹ از ساختمان خیام به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته در این ملک بازدید کردم. این ملک مشتمل بر دو ساختمان اصلی با مساحت حدودی ۲۲ هزار مترمربع در دو طبقه زیرزمین و ۸ طبقه روی همکف و ساختمان جدیدالاحداث با مساحت حدودی ۳۰ هزار متر در ۵ طبقه زیرزمین با کاربری پارکینگ و ۹ طبقه روی همکف با زیربنای حدودا ۲۰ هزار مترمربع با کاربری اداری است.

نوری ادامه داد: تهیه طرح مطالعات و عملیاتی ساختمان جدید همزمان با بهسازی و بازسازی روزنامه اطلاعات از بهار سال ۹۳ آغاز و تا بهار سال ۹۶ با مدیریت معاونت فنی و عمرانی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۷ درصد ادامه داشت و به دلیل مشکلات مالی و حقوقی پروژه متوقف شد.

او افزود: طرح معماری ابتدایی ساختمان برای استقرار سه معاونت شهرسازی و معماری، خدمات شهری و محیط زیست و توسعه منابع انسانی و همچنین سازمان بازرسی با ظرفیت حدود هزار نفر در نظر گرفته شد که با وجود نقشه‌های جانمایی مصوب به دلیل شروع عملیات ساختمانی اجرایی جدید موضوع بلاتکلیف و متوقف ماند.

نوری با اشاره به بودجه‌ای که برای باقیمانده عملیات عمرانی اعلام شد، گفت: در سال ۹۸ معاونت عمرانی بودجه ۸۰ میلیارد تومانی برای اجرای اقدامات عمرانی باقیمانده پیش بینی کرده که در سال جاری این رقم به ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است. سازمان فاوا نیز دو میلیارد پیش‌بینی تجهیزات داشته که این رقم در سال جاری به ۴ میلیارد رسیده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: بنابراین به منظور رفع نواقص باقیمانده و رفع عملیات موجود حدود ۶ ماه زمان و ۴۲ میلیارد تومان بودجه لازم است و اگر در شرایط فعلی بخواهد مورد بازنگری قرار گیرد نیازمند ۱۸ ماه زمان و ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه است. لذا با توجه به ارزشمند بودن این ساختمان و جلوگیری از اتلاف سرمایه و هزینه‌های زیاد صورت گرفته و کسری منابع لازم به شهرداری تهران تذکر می‌دهم تا با قید فوریت نسبت به تعیین تکلیف پروژه اقدام و ضمن ارایه گزارش به شورای شهر تهران از اتلاف منابع جلوگیری کند.

 مدتی پیش هم محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در خصوص اینکه چرا از ساختمان شماره ۲ شهرداری یا همان ساختمان قدیم روزنامه اطلاعات بهره‌برداری نمی‌کند، اعلام کرد: ساختمان شماره دو شهرداری ساختمان بزرگی است که پیش‌بینی شده بود تعدادی از واحدهای شهرداری در آن مستقر شوند و ساختمان واحدهای تخلیه شده به فروش بروند یا همین ساختمان فروخته شود که در خصوص آن تصمیم‌گیری نشده و این تصمیم را باید شهردار تهران بگیرد که قرار است از این ساختمان چه استفاده‌ای شود. در شهرداری تهران پر از پروژه‌های بلاتکلیفی است که آماده بهره‌برداری هستند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید