به خطر افتادن جایگاه حزب نتانیاهو

کدخبر: ۳۷۸۲۵۵
در حالی که رژیم صهیونیستی آماده برگزاری چهارمین انتخابات طی دو سال اخیر می‌شود، گیدئون ساعر از اعضای سرشناس لیکود اعلام کرده که دیگر حاضر به حمایت از نتانیاهو نیست.
به خطر افتادن جایگاه حزب نتانیاهو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنیامین نتانیاهو ۷۱ ساله در دو مقطع نخست وزیر رژیم رسید. پس از گذشت ده سال و در ۲۰۰۹، «بی‌بی» مجددا در راس کابینه صهیونیست‌ها قرار گرفت و اکنون بالغ بر ۱۰ سال است که در این سمت ابقاء شده است.

اما شرایط کنونی در اراضی اشغالی طوری رقم خورده که نتانیاهو را در وضعیت بی‌سابقه و نامناسبی قرار داده، به تازگی خبر رسیده که ائتلاف شکننده حزب لیکود به ریاست نتانیاهو و حزب آبی‌وسفید به ریاست گانتس که منجر به تشکیل کابینه شد، در حال فروپاشی است. از سوی دیگر روز گذشته خبر ناگوار دیگری به دست نخست وزیر این رژیم رسید و آن عبارت بود از احتمال بسیار بالای انشقاق لیکود و جدایی شمار دیگری از این حزب.

اما اتفاقات رخ داده، طی چند سال اخیر که چنین وضعیتی را برای رئیس حزب لیکود بوجود آورده، قابل توجه است. 

بنیامین نتانیاهو طی سال‌های حضور در راس هرم قدرت در اراضی اشغالی تخلفات گسترده‌ای انجام داده و پرونده‌های قطوری در حوزه‌های مختلف از سوء استفاده از قدرت گرفته تا فساد مالی و اقتصادی در کارنامه او ثبت است.

سیستم سیاسی در اراضی اشغالی مبتنی بر انتخابات کنیست یا همان پارلمان رژیم صهیونیستی است. کنیست ۱۲۰ کرسی دارد و هر حزبی که بتواند ۶۱ کرسی را کسب کند می‌تواند کابینه را تشکیل دهد. هیچ حزبی تاکنون نتوانسته این تعداد کرسی را کسب کند و بنابراین کابینه رژیم صهیونیستی بر اساس ائتلاف شکل می‌گیرد.

اقدامات نتانیاهو در برخی از زمینه‌ها موجب شد تا او برخی از همپیمانان خود را در ائتلاف از دست دهد و بدین ترتیب پس از برگزاری انتخابات آوریل ۲۰۱۹ از تشکیل کابینه باز بماند. هرچند که تشکیل کابینه برعهده حزبی با اکثریت کرسی‌ها است، اما لیکود در آن انتخابات و حتی در انتخابات بعد از آن هم توانست نظر اکثریت اعضای کنیست را جلب کند.

۱۳ حزب در اراضی اشغالی فعال هستند و هر کدام با نسبت‌های مختلفی رای کسب می‌کنند. گرایشات هر یک از این حزب‌ها از راست افراطی تا چپ افراطی بر اساس تعاریف آن‌ها، در حال نوسان است.

حزب لیکود دارای خط مشی راست‌گرایی است، هرچند که خود را از داشتن تفکرات افراطی به دور می‌داند. در ادوار پیش از انتخابات آوریل ۲۰۱۹، ۶ حزب «راست نو»، «کولانو»، «شاس»، «توراه جودیسم»، «خانه یهودیان» و «یسرائیل بیتنا» در ائتلاف لیکود بودند و کابینه را تشکیل می‌دادند.

در انتخابات آوریل ۲۰۱۹ آویگادرو لیبرمن رئیس حزب ئیسرائیل بیتنا و وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی، درباره موضوع لغو معافیت خدمت نظامی یهودیان «ارتودوکس افراطی» با نتانیاهو به توافق نرسید و بدین ترتیب ائتلاف لیکود را بهم ریخت و نهایتا موضوع تشکیل کابینه به انتخابات دوم و سوم کشیده شد.

در انتخابات سوم که در بازه زمانی کوتاهی برگزار شد، یهودیان تصمیم گرفتند که اقدامی برای خروج از بحران جاری و بن‌بست سیاسی پیدا کنند. بدین ترتیب دو دشمن قدیمی اقدام به ائتلاف کردند و حزب آبی‌وسفید و لیکود برای تشکیل کابینه به توافق رسیدند.

بر اساس توافقی که بنی گانتس و نتانیاهو به آن دست پیدا کردند، قرار شد تا پست نخست وزیری به صورت گردشی و هر هجده ماه یک بار بین نتانیاهو و گانتس به چرخش در آید. بر این اساس، ابتدا نتانیاهو نخست وزیر و گانتس عهده دار وزارت جنگ شد. در همان زمان، این ائتلاف مورد انتقاد جدی سایر احزاب اسرائیل قرار گرفت. لیبرمن و لاپبد لائیر روسای احزاب «ئیسراییل بیتنا» و «ییش آتید» اقدام گانتس در ائتلاف با نتانیاهو را ساده لوحانه خواندند و گفتند که نتانیاهو فردی نیست که بتوان به وعده او اطمینان کرد.

اکنون، اما پس از گذشت یک سال از ائتلاف میان حزب لیکود و آبی‌وسفید، باز هم مشخص شد که بنیامین نتانیاهو به این راحتی هم نخست وزیری را به گانتس تحویل نمی‌دهد، بودجه کابینه رژیم صهیونیستی به طور سالانه تصویب می‌شود و عدم تصویب آن به معنای عدم آغاز دوره جدید است. بر اساس گزارش‌ها، نتانیاهو از به نتیجه رسیدن تکلیف بودجه سرباز می‌زند تا به نحوی کابینه از هم بپاشد و انتخابات زودهنگام برگزار شود. حزب لیکود امیداور است تا در دور جدید انتخابات و بدون نیاز به ائتلاف با حزب آبی‌وسفید با هزینه کمتری کابینه را تشکیل دهد.

نتانیاهو البته ظاهر موضوع را حفظ می‌کند و در مصاحبه‌های خود دائما از گانتس می‌خواهد تا رای به انحلال کابینه ندهد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اذعان کرده که از دروغگویی‌های نتانیاهو خسته و بیمار شده است. گانتس این را هم مدعی شده که «من وارد سیاست شدم تا کمک کنم، نه اینکه رنج بکشم. من احساس می‌کنم که به طور مداوم مجبورم جلوی آنچه نتانیاهو و افرادش می‌خواهند را بگیرم. من وارد سیاست نشدم تا مانع اتفاقات شوم بلکه می‌خواهم امور را پیش ببرم».

به خطر افتادن جایگاه حزب نتانیاهو/ انشقاق در حزب لیکود در آستانه انتخابات چهارم

اکنون در حالی که اراضی اشغالی در آستانه انتخابات چهارم در بازه زمانی کمتر از دو سال قرار گرفته و لیکود امیدوار است تا نبرد با حزب آبی‌وسفید نهایتا به پیروزی برسد، از داخل لیکود خبر رسیده که این حزب در آستانه انشقاق قرار دارد.

رسانه‌های صهیونیستی و خبرنگاران این رژیم از جمله باراک راوید از وقوع زلزله سیاسی پیش بینی نشده در اراضی اشغالی خبر دادند و اعلام کردند که حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو پس از التهابات فراوان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

«شلومون کارهی» یکی از اعضای ارشد حزب لیکود در واکنش به احتمال جدایی «گیدئون ساعر» از این حزب و تشکیل حزب مستقل دیگر، گفت که سائر باید به خاطر این اقدام از کنست استعفا دهد.

از سوی دیگر باراک راوید، روزنامه‌نگار اسرائیلی در توییتر نوشت: «زلزله سیاسی در اسرائیل؛ گیدئون ساعر وزیر سابق و رقیب نتانیاهو (برای رهبری حزب لیکود) قرار است اعلام کند که حزب لیکود را ترک و حزب راستگرای جدیدی را تاسیس می‌کند».

به خطر افتادن جایگاه حزب نتانیاهو/ انشقاق در حزب لیکود در آستانه انتخابات چهارم

ساعر در بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر، اعلام کرده که حزب لیکود را ترک می‌کند و در انتخابات بنیامین نتانیاهو را برای نخست وزیری به چالش می‌کشاند. وی در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «تغییر در رهبری کشور ضروری است و اینکه دیگر نمی‌تواند تحت رهبری نتانیاهو عضو حزب لیکود باشد و در حال ایجاد یک حزب جدید است».

ساعر در اظهار نطری گفت: «حزب (لیکود) به ابزاری برای منافع شخصی رهبرش از جمله آن‌هایی که در ارتباط با دادرسی کیفری وی بوده، تبدیل شده است».

با توجه به سناریو‌های رخ داده، برگزاری دادگاه‌های پی در پی نتانیاهو به خاطر جرائم اقتصادی و سوء استفاده از قدرت و همچنین تظاهرات هفتگی علیه وی در مقابل اقامتگاهش، چهارمین انتخابات در اراضی اشغالی در یک بازه زمانی دو ساله را تبدیل به چالشی سخت برای نخست وزیر صهیونیست‌ها کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید