حمایت سنای آمریکا از فروش تسلیحاتی بزرگ به امارات با تهدید وتوی ترامپ

کدخبر: ۳۷۸۲۹۶
تلاش برای توقف قراردادهای تسلیحاتی پیشرفته ترامپ با امارات در سنای آمریکا راه به جایی نبرد و جمهوریخواهان همفکر ترامپ با قطعنامه‌هایی که فروش پهپاد و جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ را متوقف می‌کرد، مخالفت کردند.
حمایت سنای آمریکا از فروش تسلیحاتی بزرگ به امارات با تهدید وتوی ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، سنای آمریکا با دو رای ۵۰-۴۶ و ۴۹-۴۷ به توقف بررسی این قطعنامه‌های محدودکننده رای داد و دست‌کم آنها را تا بعد از روی کار آمدن جو بایدن در ۲۰ ژانویه به تعویق انداخت. انتظار می‌رود بایدن دموکرات در این فروش‌ها تجدیدنظر کند.

اوایل چهارشنبه دولت ترامپ با صدور یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد، چنانچه این قطعنامه‌ها در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شوند از قدرت وتوی خود استفاده می‌کند.

کاخ سفید اعلام کرد، این فروش‌ها از طریق "توانمندسازی بازدارندگی امارات مقابل تهدید و رفتار خصمانه" در پی توافق صلح اخیر آن با رژیم صهیونیستی، در راستای حمایت از سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی آمریکا عمل می‌کند. حامیان این فروش همچنین امارات را شریک مهم آمریکا در خاورمیانه توصیف کردند.

این دو محموله تسلیحاتی، بخش مهمی از فروش ۲۳ میلیارد دلاری برنامه‌ریزی شده از تسلیحات پیشرفته به امارات متحده عربی است.

مخالفان می‌گویند که این معامله‌ها به سرعت پیش برده شدند و تضمین‌های کافی برای اینکه این تجهیزات در دست طرف‌های نادرست قرار نگیرد یا به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن نزند، گرفته نشده است. برخی از قانونگذاران آمریکایی همچنین از امارات بابت مشارکت در جنگ یمن که یکی از بدترین فجایع انسانی جهان را رقم زده است، انتقاد کردند.

دولت آمریکا نوامبر به کنگره اعلام کرد، فروش محموله بزرگی به امارات را تایید کرده که شامل محصولات شرکتهای جنرال اتومیکز، لاکهید مارتین و ریتون می‌شود.  

برخی قانونگذاران همچنین نگرانند که این تسلیحات انتقالی احتمالا گارانتی‌های آمریکا مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی برتری نظامی در این منطقه را حفظ خواهد کرد، نقض می‌کند. اما تل‌آویو که در کنگره مورد حمایت است، گفته است که با این فروش مخالفتی ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید