نقشه جدید ترامپ برای ابطال انتخابات

کدخبر: ۳۷۸۴۰۹
اقتصادنیوز: نشست برگزینندگان رئیس جمهوری آمریکا در حالی چهار روز دیگر برگزار می‌شود که دونالد ترامپ به عنوان بازنده انتخابات، در پی شکایت در دیوان عالی است و جو بایدن مدعی پیروزی، اعضای کابینه خود را معرفی می‌کند.
نقشه جدید ترامپ برای ابطال انتخابات

 

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از ایرنا، بیست و چهارم آذرماه، نوبت برگزاری نشست برگزینندگان موسوم به الکترال کالج است تا رئیس جمهوری بعدی آمریکا به طور قطعی مشخص شود.

تاکنون بر اساس قوانین ایالتی و همچنین تاییدیه‌های انجام شده، جو بایدن نامزد دموکرات در رقابت ریاست جمهوری توانسته است ۳۰۶ رای الکترال را از آن خود سازد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی و نامزد جمهوری‌خواهان هم ۲۳۲ رای الکترال را به دست آورده است.

اما از روز انتخابات که ۱۳ آبان ماه بود تا کنون، تیم انتخاباتی ترامپ به ارائه دادخواست‌های متعدد و طرح دعاوی گوناگون در دادگاه‌های مختلف ایالتی اقدام کرده‌اند تا شاید بتوانند نتیجه انتخابات را تغییر دهند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و متحدانش می‌گویند در صورتی که فقط قضات اجازه رسیدگی به پرونده‌ها را داشته باشند، پرونده‌های قضایی آنها با هدف براندازی انتخابات ۲۰۲۰ و برگرداندن نتایج برضد جو بایدن، قابل اثبات است.

اما تاکنون قضات مختلفی شکایات تیم به اصطلاح حقوقی ترامپ را شنیده و دیده‌اند و هرکدام رای بر رد ادعاهای آنها صادر کرده‌اند.

حتی در مورد پنسیلوانیا هم دیوان عالی، شکایت آنها را رد کرد و گفت نمی‌توان پس از انتخابات و شمارش آرا، حکم بر ابطال روند رای‌گیری صادر کرد. حتی همان‌هایی که در دوره ترامپ معرفی شده بودند هم به رد درخواست جمهوری‌خواهان رای دادند.

ترامپ با اعضای مجلس‌های ایالتی برخی از ایالت‌های صحنه رقابتی هم دیدار کرد تا شاید بتواند آنها را برای ابطال روند رای‌گیری و پیگیری حقوقی بعدی آن تشویق کند، اما آنها هم نتوانستند با میلیون‌ها آمریکایی که به اندازه کافی از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه ترامپ خشمگین هستند، درافتند و زیر بار این خواسته مدعی "هنر معامله" نرفتند.

حال ترامپ در جدیدترین اظهارات خود نشان داد که به حکم دیوان عالی دلخوش کرده است و این روند را با دادخواست دادستان تگزاس علیه انتخابات چهار ایالت جورجیا، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا آغاز کرد.

این دادخواست از دیوان عالی آمریکا می‌خواهد تا روند انتخاب برگزینندگان را در این ایالت‌ها متوقف سازد و اجازه ندهد بر مبنای قوانین ایالتی، مطابق آرای مردمی، برگزینندگان تعیین شوند. آنها می‌خواهند با تاخیر در برگزاری نشست برگزینندگان، مجالس ایالتی الکتورها را انتخاب کنند.

۱۷ دادستان ایالت‌های قرمز هم از این دادخواست حمایت کرده‌اند و شخص ترامپ هم زیر پای این درخواست را امضا کرده است. هرچند هنوز مشخص نیست، دادستان کل آمریکا که زمزمه استعفای وی هم شنیده می‌شود، زیر بار حمایت از این دادخواست برود یا خیر اما به طور مشخص نشان داد که ترامپ به هر وسیله‌ای نمی‌خواهد از قدرت و «کاخ سفید زیبایش» دل بکند.

با این حال، هنوز ایالت‌های قرمز دیگری همچون آیووا هم هستند که زیر بار دادخواست تگزاس نرفته‌اند و می‌گویند اجازه ندارند در مسیری قدم بگذارند که آرای میلیون‌ها آمریکایی را باطل کند.

۱۰۶ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم در اقدامی شبیه "دادگاه‌یاری" از دیوان عالی خواستند به دادخواست تگزاس توجه نشان دهد و از آن حمایت کردند.

علاوه بر آن، جمهوری‌خواهان دو طرح دیگر را هم دنبال می‌کنند:
نخست آنکه با طرح پرونده‌ای علیه هانتر بایدن فرزند رئیس جمهوری منتخب، از دونالد ترامپ خواسته‌اند تا با تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به این پرونده و پیگیری آنچه که ارتباط با کشور خارجی (چین) خوانده‌اند، موافقت کند. جمهوری‌خواهان بر این فرض هستند که پای جو بایدن را به میان بکشند.

این اقدام، شبیه آن چیزی است که دموکرات‌ها از سال ۲۰۱۷ و پس از پیروزی ترامپ به اتهام دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آغاز کردند و پس از ۲ سال و تعیین بازرس ویژه برای این کار با صرف هزینه زیاد و بازجویی‌های فراوان از حلقه نزدیک ترامپ به کار خود پایان داد.

دموکرات‌ها همچنین، ترامپ را با ۲ اتهام مرتبط به میز استیضاح کشاندند و در نهایت، با وجود تایید استیضاح در مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات‌ها، محکمه سنا با اکثریت جمهوری‌خواهان حکم بر برائت ترامپ، صادر کرد.

دوم آنکه جمهوری‌خواهان بر این طرح حرکت می‌کنند که در صورت به نتیجه نرسیدن حفظ  ترامپ، فرایند رای اعتماد به کابینه و سایر مقاماتی که بایدن به رای سنا نیاز دارد یا لوایح و طرح‌های مورد نیاز دولت وی، مشکل‌سازی کنند.

در این صورت، آنها می‌خواهند بایدن را زمین‌گیر کنند و اجازه ندهند بتواند هزاران پست دولتی که خالی خواهد شد را پر کند. در سال ۲۰۱۶ ، یکهزار و ۷۱۴ پست دولتی منوط به انتصاب ریاست جمهوری وجود داشت که از بین آن یکهزار و ۲۴۲ پست به تایید سنا نیاز داشت و ۴۷۲ مقام بدون تایید سنا می‌توانست پر شود.

اما در ورای این هیاهوی جمهوری‌خواهان، جو بایدن و کامالا هریس روزانه تعدادی از مقام‌های شاخص دولت آتی خود را معرفی می‌کنند و جریان رسانه‌ای را به این سو می‌برند که برنده انتخابات ۲۰۲۰ کسی نیست جز نامزد حزب دموکرات و او مشغول کابینه سازی است. هرچند فرایند انتقال هم آغاز شده است و بایدن و تیم انتقالی وی به اطلاعات دسترسی یافته‌اند.

آنها و البته جمهوری‌خواهانی چون ترامپ و مایک پنس معاون اولش به دنبال پیروزی در کرسی باقی‌مانده دور حذفی ایالت جورجیا هستند تا بتوانند وزن سنا را هم به نفع خود سنگین سازند.

در جورجیا رقابت بر ۲ کرسی سنا نتوانست در ۱۳ آبان به سرانجام برسد و قرار است در پنجم ژانویه تکلیف آن روشن شود اما رای دهندگان جورجیایی می‌توانند از ۲۴ آذر و همزمان با نشست برگزینندگان، رای‌دادن پیش از موعد را آغاز کنند.

در این رقابت‌، دیوید پردو و کلی لوفلر از حزب جمهوری‌خواه و جان اوسوف و رافائل وارنوک از حزب دموکرات به دنبال کسب کرسی سنا هستند. جمهوری‌خواهان برای حفظ برتری خود در این مجلس به یک رای نیاز دارند تا ۵۱ به ۴۹ شوند.

اما اگر دموکرات‌ها این دو کرسی را از آن خود سازند، آن‌گاه شرایطی مساوی خواهند داشت که با توجه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری بر سنا، رای وی تعیین کننده خواهد شد.

به این ترتیب، انتخابات هم در ریاست جمهوری، هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان برای سه کرسی، پایان نیافته است و باید دید با وجود تاییدیه ۵۰ ایالت و منطقه کلمبیا از نتیجه انتخابات، آیا تیم ترامپ با کمک دیوان عالی می‌تواند نتیجه را به نفع خود برگرداند یا اینکه از هفته آینده، به سمت دولت در سایه حرکت خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید