چراغ سبز اردوغان به جدایی طلبان آذربایجان/ شعری که اردوغان خواند چه بود؟

کدخبر: ۳۷۸۴۴۹
اقتصاد نیوز: رجب طیب اردوغان در رژه نظامی ارتش آذربایجان شعری خواند که که چراغ سبز به جدایی طلبان آذربایجان بود.
چراغ سبز اردوغان به جدایی طلبان آذربایجان/ شعری که اردوغان خواند چه بود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا،رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت آزادی مناطق اشغال شده توسط ارمنستان، به باکو سفر کرد.

اردوغان در این مراسم که الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان هم حضور داشت  بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که یک قطعه موسیقی به نام "آراز آراز" را خوانده است که در آن غم‌های مردم خطاب به رود ارس بیان می‌شود. رجب طیب اردوغان به سیاست‌های "توسعه‌طلبانه" و "مداخله‌جویانه" در کشورهای دیگر متهم است.

شعری که اردوغان خواند چه بود

 در زبان آذری به ارس آراز هم گفته می شود، پس از جدایی بخشی از خاک ایران در قالب قرارداد گلستان پس از شکست قاجار از روسیه شعری سروده شده در اعتراض به جدایی اجباری این بخش از سرزمین ایران. این شعر ای ارس نام دارد. که از سوی یحیی شیدا سروده شده و خواستار بازگشت 17 شهر قفقاز به سرزمین مادری یعنی ایران است. بخشی که اردوغان در رژه خوانده است این مضمون را دارد:" ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند، من از تو جدا نمی شوم، به زور جدایمان کردند."اما شاه بیت این شعر این است که چه شمالی و چه جنوبی این سخنان چرکین را دور بینداز، به جانیان بگو همگی سرزمین ایران است.

بیشتر بخوانید:

متن کامل شعر اردوغان در آذربایجان

 

پاسخ ظریف به اردوغان

محمد جواد ظریف همدر صفحه توییتر خود ابتدا به زبان انگلیسی و سپس به زبان ترکی نوشت: به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!

ظریف افزود: آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید